نسبت ابعاد ویدیو در شبکه های اجتماعی

نبست ابعاد ویدیو و عکس در شبکه های مجازی

با گسترش فضاهای مجازی و افزایش روز افزون کاربران آن ها، ویدیوهای زیادی هم در این فضاها منتشر می شوند. شاید در ابتدای ورود این بسترهای مجازی میان مردم، افراد توجه خاصی به ابعاد ویدیوهایی که منتشر می کردند نداشتند اما باید گفت که نسبت ابعاد ویدیوها در شبکه های اجتماعی رابطه ی مستقیمی با کیفیت و برندسازی خواهد داشت. پس می توان نتیجه گرفت که نسبت ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی می تواند با اثر گذاری بر روی مخاطب به علت وجود کیفیت بالای ویدیوها، سبب جذب مخاطب یا کاربران این فضاها شود‌.

نسبت ابعاد ویدیو چیست؟

نسبت ابعاد ویدیو اعدادی هستند که اندازه و کیفیت تصاویر را مشخص می کنند. به طور مثال ۱:۲ یک ابعاد تصویر است که عدد اول عرض و عدد دوم ارتفاع تصویر را مشخص می کند که واحد اندازه گیری آن ها نیز پیکسل است. نسبت ابعاد ویدیو را معمولا بر اساس دستگاهی که ویدیو در آن دیده می شود، مشخص می گردد. رایج ترین ابعاد برای ویدیو آنلاین ۱۶:۹ می باشد، اما چون یک تصویر ۱۶ در ۹ بسیار کوچک و غیر قابل دیدن است، پس در عوض آن از تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل استفاده می کنیم. این نسبت ها را به طور اعشاری نیز می توان نوشت مثل ۴:۳ برابر ۱.۳۳.

وضوح یا رزولوشن تصویر چه رابطه ای با ابعاد دارد؟

ابعاد تصویر و رزولوشن تصویر با یک دیگر ارتباط نزدیکی دارند. رزولوشن یک تصویر از ضرب عرض در ارتفاع به وجود می آید و نسبت ابعاد آن با تقسیم عرض بر ارتفاع. وقتی درباره ی وضوح یا رزولوشن یک تصویر صحبت می کنیم، مقیاس عدد دوم یا همان ارتفاع است، بنابراین وقتی می گوییم عکسی ۷۲۰ p یعنی تصویر ۷۲۰ پیکسل یا مربع دارد. معمولا همه ی صفحه های دیجیتال ابعاد ۱۶:۹ دارند و فقط وضوح یا رزولوشن شان را تغییر می دهند. برای این کار نیاز است تا تعداد پیکسل های هر اینچ را زیاد یا کم کنند. برای انتخاب وضوح تصویر یا ویدیو نسبت ابعاد آن را تعیین می کنند، برای مثال یک تصویر با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل مناسب با ابعاد ۱۶:۹است. به هر میزان که وضوح تصویر شما بیشتر باشد، کیفیت تان نیز بهتر خواهد بود. ولی گاهی هم باید وضوح تصویر را کم کنید به خصوص برای تصاویر یا ویدیوهای با حجم پایین.

رایج ترین ابعاد ویدیوها در شبکه های اجتماعی کدام اند؟

رایج ترین ابعاد ویدیوها چه ابعادی اند؟

هر چند که نسبت ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی بسیار مهم هستند اما برخی ابعاد هستند که رایج ترند و بیشتر از آن ها استفاده می شود که در زیر معرفی شده اند.

  • ابعاد ۱۶:۹

این نسبت یک نسبت استاندارد است که برای ویدیوهای آنلاین، تلویزیون های جدید و پرده سینما بکار می رود‌. ابعاد ۱۶:۹ برای فضاهای دیجیتال طراحی شده و می تواند با کمترین میزان پنهان کردن حاشیه تصاویر، جایگزین ابعاد ۱:۱، ۴:۳ و ۲.۳۵ باشد.

  • ابعاد ۹:۱۶

این نسبت نسخه ی عمودی نسبت ۱۶:۹ است و برای فیلم برداری با گوشی های هوشمند مناسب است. ایعاد ۹:۱۶ را می توان در اپ های اسنپ چت، استوری اینستاگرام، تیک تاک و استوری فیس بوک مشاهده کرد.

بیشتر مطالعه کنید انواع تبلیغات در یوتیوب

  • ابعاد ۴:۵

ابعاد ۴:۵ از ابعاد اولیه ی مورد استفاده در فیلم ها بود و قبل از به وجود آمدن HD، زمان تلویزیون های قدیمی و جعبه ای استفاده می شد. سایز ۴:۵ از رزولوشن های بیشتر نمی توانست پشتیبانی کند و تصویر کم کیفیت می شد.

  • ابعاد ۱:۱

ابعاد ۱:۱ در ابتدا بهترین نسبت مورد استفاده در تلویزیون بود اما بعد ها از آن فقط در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام استفاده شد.

  • ابعاد ۲۱:۹

ابعاد ۲۱:۹ برای فیلم های فوق عریض و ایجاد جلوه ی ۳۶۰ درجه استفاده می شود. این ابعاد برای پروژه های تخصصی و مانیتورها و تلویزیون های فوق عریض بکار می رود.

بهترین ابعاد ویدیوها در شبکه های اجتماعی کدام ابعاد اند؟

فیسبوک

فیسبوک شامل سه قسمت استوری، پست و لایو می باشد. نسبت ابعاد لایو ۱۶:۹، نسبت ابعاد استوری ۹:۱۶ و نسبت ابعاد پست ۱:۱ یا ۴:۵ است. ابعاد ۴:۵ در بین نسبت ها محبوب تر می باشد و حالت عمودی / پرتره دارد.

اینستاگرام

ابعاد مناسب ویدیوها در اینستاگرام
در اینستاگرام ویدیوها در چند بخش قابل پخش هستند؛

  • پست: ابعاد پست می تواند ۱۶:۹، ۱:۱ یا ۴:۵ باشد.
  • IGTV: بهترین ابعاد براب ویدیوهای این بخش ۹:۱۶ می باشد، زیرا کاربران موبایل شان را برای دیدن ویدیو نمی چرخانند.
  • لایو: ابعاد لایو باید ۹:۱۶ باشد.
  • استوری: در استوری می توان از ابعاد ۱۶:۹، ۹:۱۶، ۱:۱ یا ۴:۵ استفاده کرد که بهترین آن ها ۹:۱۶ است.

تیک تاک

بیشتر ویدیوهای تیک تاک با ابعاد ۹:۱۶ منتشر می شوند اما از ابعاد ۱:۱ هم می توان استفاده کرد.

اسنپ چت

در اسنپ چت ویدیوها یا به صورت استوری با ابعاد ۹:۱۶ منتشر می شوند و یا به صورت ویدیوهای تبلیغاتی طولانی با ابعاد ۹:۱۶ یا ۱۶:۹.

هم چنین بخوانید ابعاد و حجم مناسب پست و استوری در اینستاگرام کدام اند؟

کدام نسبت های ویدیویی برای لایو مناسب هستند؟

ویدیوهای لایو باید در بهترین ابعاد یعنی ۱۶:۹ منتشر شوند اما این نسبت به پلتفرمی که در آن لایو می گذارید بستگی دارد. ابعاد از قبل تعیین شده یوتیوب و سوییچ هم ۱۶:۹ می باشد. ابعاد دیگر در لایو باعث به وجود آمدن خط های مشکی در اطراف ویدیو می شود.

نسبت ابعاد تصویر در سایت ها چگونه است؟

بهترین ابعاد تصاویر در سایت ها ۱۶:۹ است و همچنین بهتر است ابعاد تصویر را در همه ی صفحات مختلف سایت مانند مانیتورها و نمایشگرهای طویل امروزی یکسان در نظر بگیرید.

چگونه می توان ابعاد ویدیو را تغییر داد؟

برای تغییر ابعاد ویدیوها می توانید هم از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کنید و هم اپلیکیشن‌ های موبایل. نرم افزار HandBrake یکی از نرم افزارهای محبوب کامپیوتری برای ایجاد تغییر در ابعاد ویدیوها می باشد که کاملا رایگان است و آپشن ها زیادی علاوه بر تغییر در ابعاد ویدیو در اختیارتان می گذارد. اپلیکیشن InShot نیز برای تغییر ابعاد ویدیو در موبایل ها کاربرد دارد. در این اپ با انتخاب بخش Fit می توانید ابعاد و حجم مد نظرتان را برای ویدیو مشخص کنید.

مقالات مرتبط
امکانات طراحی سایت پزشکی
دانستنی های طراحی سایت
simin suleimani

امکانات طراحی سایت پزشکی

طراحی یک سایت پزشکی حرفه‌ ای می ‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر و جذاب ‌تر به بیماران و خانواده ‌های آن ‌ها

ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x