طراحی موشن گرافیک

موشن گرافیک یکی از جدیدترین و جذاب ترین متدهای تبلیغاتی است که با بهترین روش ممکن می تواند توجه مشتری را به خودش جلب کند. این روش در کوتاه ترین زمان بازدهی خودش را به کسب و کارتان نشان می دهد. ما به شما این تضمین را می دهیم تا برای کسب و کار شما کارکترهای جذاب و نافذ بسازیم تا اثری خوبی روی مشتری هایتان بگذارید. شرکت ما با تجربه کافی و سابقه کاری بالا بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد و در عین گرفتن کمترین هزینه بالاترین کیفیت را ارائه می دهد.

موشن گرافیک چیست
خدمات پشتیبانی برای طراحی سایت پزشکی

مشاوره رایگان طراحی موشن گرافیک

برای اینکه بتوانید با تیم پلاتو در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید فرم زیر را پر کرده و ارسال کنید و یا اینکه با شماره ی درج شده تماس بگیرید.

ارتباط مستقیم

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک به عنوان یک کلمه مرکب به معنی (طرح گرافیکی متحرک) است. این ساده ترین تعریفی است که می توان دریافت کرد. تقریبا هر آنچه که در تصویر حرکت می کند و شامل یک عنصر گرافیکی است موشن گرافیک می گویند.

در واقع همان انیمیشن است ولی متن در آن به عنوان یک جزء اصلی است. همچنین انیمیشن یک داستان را دنبال می کند و در این داستان به شخصیت های آن می پردازد اما موشن گرافیک در مدت زمانی کوتاه یک برند و یا محصول را تبلیغ می کند و به جنبه های سمبلیک تمرکز دارد.

موشن از چند تصویر ثابت تشکیل شده که در کنار هم به یک طرح گرافیکی متحرک تبدیل می شود. به بیان ساده تر چند تصویر جذاب در فتوشاپ و یا دیگر برنامه های طراحی ساخته می شود و بعد در نرم افزارهایی مانند after Effects یا Apple motion آنها را به صورت متحرک در آورده و با متن زیبا و موسیقی مناسب از خروجی آن رندر گرفته می شود. این نوع ویدئو حاوی عناصر طراحی مانند اشکال، حروف، لوگو، تایپوگرافی ترکیبی و غیره است.

حرکت گرافیکی راهی برای برقراری ارتباط با بیننده و افزودن عمق به داستان است همراه موسیقی و متن موثر. از آن می توان برای ساخت تبلیغات، توالی عنوان برای فیلم ها و اشتراک اطلاعات استفاده کرد.

تفاوت انیمیشن با موشن گرافیک چیست؟

ساخت انیمیشن و موشن هر دو جزو هنرهای تصویری هستند، اما تفاوت های شایانی نیز دارند:

  1. هدف های متفاوت:  انیمیشن برای ساخت کارتن ها بکار می رود اما موشن گرافیک را برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی و یا رساندن پیام خاصی به مخاطب بکار می برند.
  2. مدت زمان متفاوت: در ساخت انیمیشن چون هدف ساخت یک نمایش و وادتن است زمان زیادی هم دارد در حالی که موشن گرافیک باید زمان کوتاهی داشته باشد تا پیامش را در خلاصه ترین و رساترین حالت ممکن به مخاطب برساند.
  3. مخاطبان متفاوتی دارند: افرادی که به دنبال انیمیشن هستند هدفشان سرگرمی است در حالی که افراد به دنبال موشن گرافیک صاحبان مشاغل و کسب و کارها هستند.
  4. تفاوت در هزینه: ساخت انیمیشن با توجه به زمان زیادش و ظرافت و دقت بالایش نیاز به هزینه ی بیشتری نسبت به موشن گرافیک دارد.
  5. تفاوت در ابعاد: انیمیشن ها معمولا با تصاویر دو بعدی و سه بعدی ساخته می شوند در حالی که موشن گرافیک دارای نقاشی های تک بعدی‌ ست.

کاربردهای موشن گرافیک

  • اشتراک اطلاعات: اگر می خواهید پیام یا اطلاعاتی را به مخاطب منتقل کنید، موشن گرافیک به شما کمک می کند تا به روشی آسان و موثر این کار را انجام دهید. از طریق این روش می توانید ایده خود را با افزودن صوت و سایر ویژگیهای مناسب به یک طرح گرافیکی و یا انیمیشن تبدیل کنید تا محتوا برای مخاطب قابل قبول و قابل فهم باشد.
  • عنوان فیلم ها و یا ساخت فیلم کوتاه: یکی از متداول ترین کاربردهای گرافیک، ساخت عناوین ویدیویی است. قبل از شروع فیلم، عنوان با کمک حرکت گرافیکی نمایش داده می شود. این کار برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و جذاب تر شدن فهرست عناوین انجام می شود.
  • لوگو موشن و آرم های گرافیکی: با افزودن اشکال و انیمیشن، می توان آرم های شرکت ها، وب سایت ها و غیره را جذابیت بیشتری داد. این نوعی حرکت گرافیکی است.
  • پست رسانه های اجتماعی: اکنون افراد در روز برای جستجو اخبار، اطلاعات، سرگرمی ها، دوره های آنلاین و غیره به شبکه های اجتماعی وابسته هستند. همه اینها به صورت های مختلفی ساخته می شوند اما برای جذابیت محتوا و بازدید بیشتر می توان آنها را با موشن گرافیک ساخت.
  • بازاریابی دیجیتال: بازاریابی دیجیتال حوزه وسیعی است که شامل بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی در موتورهای جستجو یا وب سایت و غیره می باشد. همه ی این روش های بازاریابی آنلاین از موشن گرافیک برای اهداف تبلیغاتی و سایر اهداف خود استفاده می کنند.

مزایای موشن گرافیک

موشن گرافیک مزایای مختلفی دارد که در ادامه به مهم ترین آنها پرداخته ایم:

انواع ویدیوهای گرافیکی

۱- موشن‌گرافیک:

در موشن گرافیک از نقاشی و تصاویر غیر واقعی استفاده می شود و این تصاویر غیر واقعی با نرم افزار ایلاستریتور متحرک می شوند. در موشن گرافیک پیام و هدف کلی توسط یک گوینده با یک متن از قبل تعیین شده روی ویدیو صداگذاری می شود.

۲- استاپ‌موشن:

در استاپ موشن از مدل های واقعی عکس های متعدد در حالات مختلف می گیرند. سپس این عکس ها را در کنار هم می گذارند، به گونه ای که همانند یک مدل زنده به حرکت درآید. از این روش برای ساخت کارتون ها و ویدیوهای کوتاه استفاده می شود. در ساخت این نوع از موشن ها نورپردازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

۳- اینفو‌موشن:

از اینفوموشن ها برای رساندن اطلاعات آماری و حقیقی به مخاطب استفاده می شود. این روش از یک داستان که روایتگر حقایق است، انیمیشن، فیلم، GIF، پس زمینه متحرک و صداگذاری تشکیل می شود. همه ی این ها در کنار یک دیگر یعنی ترکیبی از موشن گرافیک و اینفوگرافیک، اینفو‌موشن را می سازند.

۴- انیمیشن:

نمی توانیم به طور دقیق بگوییم که انیمیشن ها هم در دسته موشن ها هستند یا خیر، چرا که اختلاف نظراتی بر سر این موضوع وجود دارد. با توجه به این که پایه ی انیمیشن نیز متحرک کردن عکس ها می باشد پس می توان آن را نوعی موشن دانست، منتهی با تفاوت هایی که دارند.

انواع موشن گرافیک

اگر مطمئن نیستید که از کجا با بازاریابی ویدیویی خود شروع کنید، موشن گرافیک یک شروع خوب است. این برای تمام افراد از جمله کودکان و همچنین بزرگسالان بی نهایت جذاب است. می توانید آن را در هرجایی ایجاد کنید و امکانات بی پایانی را ارائه دهید. اما اول بهتر است انواع آن را که می توانید برای کسب و کار خود انتخاب کنید را بشناسید.

  • ویدیوهای توضیح دهنده (Explainer videos)

این مدل ویدیوها، محتوای ویدیویی کوتاه و قابل هضم هستند که نحوه کار و محصول شما را به بینندگان می گویند. از بین انواع ویدئوها، این مدل یکی از رایج ترین ها است. این مدل را در اخبار شرکتها بسیار زیاد خواهید دید، زیرا آنها خدمات یا محصولی را دارند که نیاز به شفاف سازی است. اگر کالا یا خدماتی دارید که نیاز به توضیح دارد و شفاف نیست به یک ویدیو توضیح دهنده احتیاج دارید، این به این معنی نیست که محصول شما مشکلی دارد. فقط به شما امکان بیشتری می دهد تا یک ویدیو گرافیکی متحرک جذاب و قابل اشتراک به مخاطبان خود ارائه دهید.

  • ویدیوهای آموزشی (Instructional videos)

بسیار شبیه به ویدیو توضیح دهنده است با این تفاوت که یک فیلم آموزشی، بیشتر بینندگان را از طریق نحوه استفاده از محصولتان راهنمایی می کند. می توانید از این ویدیو به عنوان یک برنامه زنده استفاده کنید و از شخصیت های مختلفی برای ساخت این ویدیو استفاده نمایید.

  • انیمیشن رابط کاربری (UI)

اگر برنامه یا پلتفرم دیجیتالی ایجاد کرده اید، ایده ای هوشمندانه است که با استفاده از موشن گرافیک آن را بسازید و به نمایش بگذارید. به این ترتیب آنچه مخاطب می بیند همان چیزی است که به دست می آورد. به عبارت دیگر، اگر آنها شروع به استفاده از پلتفرم دیجیتالی (سیستم عامل) شما کنند، از قبل با آن آشنا خواهند شد. علاوه بر این، شما این فرصت را دارید که بهترین ویژگی های سیستم عامل خود را نشان دهید.

  • اینفوگرافیک ها

ایجاد موشن گرافیک از نوع اینفوگرافیک اطمینان حاصل می کند که اطلاعات لازم را بیننده می بیند. می توان نمودارها و عناصر مورد نیاز را در اینفوگرافیک متحرک کرد تا بیننده متوجه شود که به کدام یک از اطلاعات توجه کند. این نوع موشن گرافیک بیشتر مناسب پلتفرم هایی مانند linkedin است، جایی که رهبری فکر در آن غالب است.

  • محتوای سخنرانی ها

این مدل موشن گرافیک برای متحرک سازی متن و تصاویر سخنرانی استفاده می شود. در این مدل می توان عناصر بصری از جمله نمودارهای میله ای را اختصاص داد و حرکتی را برای درگیرکردن مخاطب ایجاد کرد. همانند اینفوگرافیک اگر قسمت های قابل توجه را متحرک سازی کنید، احتمالا پاسخ بیننده مورد نظر را دریافت خواهید کرد.

  • گرافیک پخش زنده (Broadcast graphics)

موشن گرافیک های پخش زنده همان تصاویری هستند که در هنگام پخش یک برنامه به عنوان زیر نویس و یا تبلیغات نواری پخش شده و بعد از مدتی محو می شود. مثلا در تماشای فوتبال آن نوارهای رنگی که در زیر تصویر عبور می کند یا در پخش اخبار، زیرنویس های خلاصه اخبار یا نام افراد را دیده اید، این ها همان موشن گرافیک پخش زنده هستند.

  • گیف ها (GIFs)

از گیف ها معمولا در شبکه های اجتماعی استفاده می شود و آنها را می توان برای دوستان و آشنایان خود ارسال کرد. گیف در بین انواع تصاویر گرافیکی بسیار محبوب است. بسیاری از گیف ها ویدیوی زنده ای هستند که به گیف تبدیل شده اند. ساخت گیف زمان زیادی نمی برد.

نرم افزارهایی که برای ساخت موشن گرافیک نیاز است

برخی از معروف ترین و رایج ترین نرم افزارهای مورد استفاده برای ایجاد موشن گرافیک در زیر ذکر شده است.

نرم افزار فتوشاپ برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار فتوشاپ

حتی اگر فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش عکس باشد، قابلیت ایجاد حرکت در سبک های مختلف را نیز دارد. افراد حرفه ای این نرم افزار را برای کارهای آسان و پیچیده خود انتخاب می کنند. فتوشاپ یک برنامه عالی برای ایجاد انیمیشن ها و اشیاء سه بعدی محدود است. البته این نکته را باید یاد آور شد که به تنهایی از طریق فتوشاپ نمی توان یک موشن گرافیک ساخت و نیاز به برنامه ی مخصوص موشن گرافیک نیز است.

نرم افزار افتر افکت برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار افتر افکت (Adobe After Effects)

برنامه ی افتر افکت یک برنامه ی مهم و اصلی برای ساخت تصاویر گرافیکی متحرک است. در واقع گل سر سبد ویدیوهای موشن گرافیک است. دارای ویژگی ها و ابزارهایی برای ساخت گرافیک و انیمیشن است. همچنین به کاربران امکان می دهد در محیط های دو بعدی و سه بعدی عملکرد خود را انجام دهند.

نرم افزار سینما 4D برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار سینما ۴D Cinema) 4D)

این یک نرم افزار چهار بعدی سازی، رندر و انیمیشن است که می تواند برای ایجاد موشن گرافیک استفاده شود. این یک بستر استاندارد صنعتی برای طراحان گرافیک متحرک است. البته این ابزار مهم و ضروری نیست و فقط برای چهار بعدی کردن تصاویر استفاده می شود. اما طراحانی که کارهای حرفه ای و خاص تولید می کنند علاوه بر فتوشاپ و افتر افکت از این برنامه نیز استفاده می کنند.

نرم افزار مایا 3D برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار مایا (Maya 3D)

این برنامه نیز مانند برنامه سینما ۴D برای سه بعدی کردن تصاویر و موشن گرافیک استفاده می شود. برنامه مایا ۳D یکی از رایج ترین و آسانترین نرم افزارهای مورد استفاده طراحان است. می تواند برای ایجاد موشن گرافیک ساده تا انیمیشن های پیچیده مورد استفاده قرار گیرد.

نرم افزار ایلاستریتور برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

یکی از نرم افزارهای معروف گرافیکی است که شرکت مشهور Adob آن را ساخته است. این برنامه مانند فتوشاپ است و می توان از آن برای ویرایش عکس، انیمیشن های سه بعدی، گرافیک و غیره استفاده کرد. از Illustrator می توان به جای فتوشاپ استفاده کرد.

نرم افزار پریمیر برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار ادوب پریمیر (Adobe Premiere)

این برنامه نیز یکی دیگر از برنامه های ساخت ویدئوهای موشن است اما فقط کارهای گرافیک حرکتی سبک را انجام می دهد. در واقع بعد از برنامه ی افتر افکت می توان از Adobe Premiere استفاده کرد.

رشد شغلی در موشن گرافیک

طراحان موشن گرافیک، متخصصان ماهری هستند که آثار هنری گرافیکی برای فیلم ها، ویدیوهای آنلاین، برنامه های تلویزیونی و غیره ایجاد می کنند. آنها افراد بسیار ماهری هستند که از جلوه های بصری و انیمیشن برای خلق آثار جذاب استفاده می کنند. این حرفه یک زمینه نسبتا جدید است که هر روز با فناوری های جدید و ایده های مختلف محبوب می شود. همانطور که می دانید انواع مختلفی از طراحان مانند طراحان وب، طراحان گرافیک، طراحان محصولات و غیره وجود دارد که از نظر فنی برای اینکه به روز باشند از طراحی های موشن گرافیک در کار خود استفاده می کنند تا عملکرد خوبی در بازار داشته باشند.

با توسعه رسانه های اجتماعی و رسانه های الکترونیکی، فرصت های طراحان موشن گرافیک هر روز بیشتر می شود. هنگام باز کردن یک حساب رسانه های اجتماعی، می توانید هزاران فیلم از جمله تبلیغات، سرگرمی ها، فیلم های آموزنده و غیره مشاهده کنید. این فیلم ها می توانند شامل گرافیک های خاص باشند بنابرین فرصت هایی برای طراحان موشن گرافیک ایجاد می شود.

همچنین اگر در تولید موشن گرافیک مهارت دارید می توانید به عنوان شغل دوم به صورت شخصی کسب در آمد کنید یا اینکه در خانه بمانید و کسب در آمد کنید.

انتخاب این کار به عنوان شغل دوم در حال حاضر انتخاب خوبی است. اما برای عملکرد خوب در این زمینه به سخت کوشی بالا و به موقع نیاز است.

نحوه ی محاسبه هزینه موشن گرافیک

هزینه ی ساخت موشن گرافیک بر خلاف تصور عموم آنقدری بالا نیست. بلکه هزینه ی آن نسبت به بازدهی که دارد خیلی هم اقتصادی به شمار می رود. باید اعلام کرد که عواملی چون دو بعدی یا سه بعدی بودن، سناریو، زمان، ویدیو، داشتن گوینده و عواملی این چنینی در تعیین هزینه ی موشن گرافیک موثرند. پس شما می توانید تا حدودی در میزان هزینه ی آن تصمیم بگیرید.

مدت زمان ساخت موشن گرافی

اگر برای ساخت یک موشن گرافیک نکاتی را پیش از شروع در نظر بگیرید زمان بسیار کمی از شما خواهد گرفت. شناخت نیاز مشتری، برنامه ریزی و استفاده از افکت های دو بعدی می تواند به شما کمک کند تا زمان کوتاهی را صرف ساخت موشن گرافیک کنید.

نحوه سفارش موشن گرافیک

  1. ابتدا باید داستان یا سناریوی ویدیو موشن گرافیک خود را مشخص کنید.
  2. بعد کاراکتر یا المان هایی که در ساخت آن نیاز دارید را تعیین کنید.
  3. اگر موسیقی خاصی می خواهید باید آن را برای طراح ارسال کنید یا نام آن را بگویید تا طراح آن را جستجو کنند.
  4. همچنین اگر می خواهید شخصی بر روی ویدیو شما گویندگی کند آن را نیز باید تعیین کنید.
  5. مدت زمان ویدیو موشن گرافیک خود را مشخص کنید.
  6. همچنین باید نوع موشن گرافیک خود و هدف ایجاد آن ویدیو را مشخص کنید.

 

برای داشتن یک موشن گرافیک مختص کسب و کار و نیازتان فقط کافی ست تا فرم مشخص شده در سایت را تکمیل نمایید تا در کمترین زمان ممکن به تبلیغ برندینگ خودتان دست یابید. موشن گرافیک ها منحصرا برای جلب توجه مخاطبین شما ساخته می‌شوند.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x