تبلیغات یوتیوب چیست ؟

قبل از توضیح فرآیند تبلیغات در یوتیوب ابتدا به توضیح برنامه یا همان پلتفرم یوتیوب (You Tube) می پردازیم.

یوتیوب چیست

یوتیوب یکی از بزرگترین سایتهای تبلیغات ویدیویی است. در واقع بعد از گوگل، یوتیوب بهترین گزینه برای تبلیغات ویدیویی کسب و کارتان است. یوتیوب با تعداد کاربران فعال ۱.۹ میلیارد ماهانه جزء دومین موتور جستجوگر بعد از گوگل است. در یوتیوب می توان انواع فایل های ویدیویی را قرار داد. همچنین اگر دنبال فیلم، سریال، تیزر تبلیغاتی و غیره می گردید حتما می توانید از یوتیوب آن با پیدا کنید.

به طور فزاینده ای از مشاغل کوچک و متوسط، بیشتر تبلیغات خود را در یوتیوب قرار می دهند زیرا :

  • ماهانه بیش از ۱.۹ میلیارد بیننده دارد.
  • قبل از نمایش فیلم می توان تبلیغات قرار داد.
  • قالبهای مختلفی برای تبلیغات دارد.
  • آزادی عمل برای یک تبلیغ ویدیویی در اختیار می گذارد.
  • افزایش تبلیغات از طریق به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی دارد.
  • مخاطبان را هدف گذاری می کند.

شهرت روز افزون یوتیوب در فرهنگ عامه نشان داده است که می تواند مواردی فراتر از راهی برای به اشتراک گذاشتن یک فیلم باشد، این یک مکان موثر برای دسترسی به مخاطبان گسترده از طریق تبلیغات آنلاین شده است.

یوتیوب به مکانی تبدیل شده است که در آن شغل ها و افراد تازه کار به شهرت برسند. مثلا جاستین بیبر خواننده و نوازنده معروف آمریکایی ابتدا در یوتیوب کشف شد.

انواع تبلیغات یوتیوب

چند نوع تبلیغات در یوتیوب وجود دارد که باید آنها را قبل از قرار دادن تبلیغ خود بدانید تا درجای درستی قرار دهید :

انواع تبلیغات یوتیوب

  • تبلیغات با بازدید درست (TrueView) : این نوع تبلیغ به عنوان یک تصویر کوچک در کنار فیلمهای یوتیوب، در صفحه ی اول تلفن همراه یوتیوب و در نتایج جستجوی ویدیو گوگل نمایش داده می شود. این تبلیغ نباید بیشتر از ۳ دقیقه باشد و حدود ۵ ثانیه گزینه “تبلیغ آگهی” را داشته باشد. می تواند قبل، بعد و در حین پخش فیلم باشد. این تبلیغ برای نمایش یک محصول و نام تجاری مناسب است.
  • تبلیغات بامپر (Bumper) : یک تبلیغ غیر قابل انعطاف است. این تبلیغ کمتر از ۶ ثانیه است و قبل، بعد یا در حین پخش یک ویدیو پخش می شود. این تبلیغ برای آگاهی از محصول و دسترسی به برند بسیار مناسب است. تبلیغ کننده باید هزینه ی تبلیغ بامپر را به صورت CPM پرداخت کند.

نکته : CPM مخفف cost per mille است و به این معنی که تبلیغ کنندگان برای هر ۱۰۰۰ بازدید هزینه پرداخت می کنند.

  • تبلیغات همپوشانی : شاید ساده ترین نوع تبلیغات، تبلیغ بنری است که در پایین ویدیوها نشان داده می شود. این تبلیغ دارای دو گزینه برای بستن آن از دید و یا کلیک بر روی آن و هدایت به وب سایت تبلیغ کننده است. تبلیغ همپوشانی برای هدایت ترافیک وب بسیار مناسب است زیرا برای این کار لزوما نیازی به ایجاد تبلیغ ویدیویی نیست.
  • تبلیغات کارت اسپانسر : این تبلیغ در ویدیوها به عنوان پنجره های کوچک فراخوانی ظاهر می شوند. یک نماد کوچک “i” در گوشه سمت راست بالای ویدیو ظاهر می شود و وقتی یک بیننده روی آن کلیک می کند کارت گسترش می یابد.
  • تبلیغات غیر قابل رد شدن : این نوع تبلیغ کمترین محبوبیت را بین کاربران دارد. قبل از اینکه کاربران بتوانند ویدیویی را مشاهده کنند باید آگهی غیر قابل رد شدن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه تماشا کنند. این نوع تبلیغ تقریبا مانند تبلیغ با بازدید درست است با این تفاوت که بینندگان کنترل کمتری بر این تبلیغ دارند و نمی توانند از آن چشم پوشی کنند. اگر از یک تبلیغ جذاب استفاده کنید به احتمال زیاد بتوانید بینندگان را به سمت خود جذب کنید.

چرا باید از تبلیغات یوتیوب استفاده کنیم ؟

ایجاد یک محتوای ویدیویی جذاب بسیار دشوارتر از نوشتن یک تبلیغ متنی یا کنار هم قرار دادن یک تبلیغ تصویری است. ولی چرا کسانی که دارای کسب و کاری هستند از تبلیغات یوتیوب استفاده می کنند ؟

پاسخ ساده است، یوتیوب جایگزینی مقرون به صرفه تر از تبلیغات تلویزیونی است. برای دهه های گذشته، تبلیغات تلویزیونی موثرترین شکل تبلیغات رسانه ای بود. با این حال هزینه ی ۳۰ ثانیه برنامه ی تلویزیونی بسیار زیاد بود و اکثر مشاغل کوچک و متوسط نمی توانستند از آن استفاده کنند. اما یوتیوب این طور نیست.

از بسیاری جهات، یوتیوب یک تلویزیون جدید است. درحالی که تعامل تلویزیون طی چند سال گذشته در حال کاهش است. میزان بازدید یوتیوب سر به فلک کشیده است. هر روز، دنیا ۱ میلیارد ساعت فیلم یوتیوب را تماشا می کند این معادل ۱۰۰۰۰۰ سال است.

به جای پرداختن میلیون ها تومان برای تامین تبلیغ تلویزیونی ۳۰ ثانیه ای می توانید با هزینه ی کم در یوتیوب تبلیغ کنید. تبلیغ کنندگان یوتیوب معمولا برای هر بازدید سکه می پردازند فقط در صورتی که بیننده ای بیش از ۳۰ ثانیه آگهی را تماشا کند.

با تبلیغات یوتیوب می توانید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات ویدیویی درخشان شما در زمان مناسب توسط مخاطبان دیده می شود همه اینها بدون اینکه بانک بزنید.

همچنین بخوانید : بهترین راه های تبلیغات برای کسب و کارها

نحوه ی تبلیغ در یوتیوب

بسته به انتظارات شما نحوه تبلیغات در یوتیوب متفاوت خواهد بود. از تبلیغات می توان برای ایجاد آگاهی از نام تجاری، تاثیر در تصمیم خرید، رشد فروش و یا افزایش وفاداری به برند استفاده کرد. می توان از تبلیغات ویدیویی در you tube برای دستیابی به این اهداف به روش های زیر استفاده کرد :

  • ایجاد آگاهی از برند.

محصول خود را به افرادی معرفی کنید که هنوز چیز زیادی در مورد آن نمی دانند. افرادی را که به محصولات و مناطق شما علاقه مند هستند هدف قرار دهید تا بدانند که نقاط مشترک وجود دارد.

  • تصمیم خریدار را تحت تاثیر قرار دهید.

ویدیوهای خود را طوری طراحی کنید که توجیه کند چرا محصول شما بهترین گزینه برای مشتریان است.

  • رشد فروش

از مخاطبانی که قبلا هرگز آنها را هدف قرار نداده اید، استفاده کنید و تاکتیک های جدید را امتحان کنید. درباره راه ارتباط خود با دیگران و شروع رشد فروش تحقیق کنید.

  • وفاداری به برند خود را افزایش دهید.

از مشتریان خود دعوت کنید تا در مورد ویدیوهای شما و محصولاتتان صحبت کنند و نشان دهند که بهترین محصولات و خدمات را در تجارت ارائه می دهید.

نحوه ی قرار دادن ویدیوی تبلیغاتی در یوتیوب چگونه است ؟

قبل از هرکاری باید ویدیوی خود را از قبل بسازید. برای الهام گرفتن از ساخت یک ویدیوی جذاب و قدرتمند می توانید تابلوی امتیازات تبلیغات یوتیوب (YouTube ads leaderboard) را بررسی کنید. یوتیوب هرماه خلاصه ای از بهترین تبلیغات را از سراسر جهان منتشر می کند.

    ۱. بارگذاری ویدیو در یوتیوب

نحوه ی بارگذاری ویدیو در یوتیوب

  • ابتدا باید یک حساب کاربری در یوتیوب ایجاد کنید.
  • بعد از ورود به حساب کاربری خود بر روی گزینه آپلود ویدیو “Upload Video” همان نماد دوربین فیلمبرداری کوچک در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
  • شما به پنجره بارگذاری منتقل می شوید. حال می توانید فایلی را که تولید کرده اید در این قسمت قرار دهید.
  • حتما تمام اطلاعات لازم مانند عنوان، توضیحات و برچسب ها را پر کنید.

صفحه بارگذاری ویدئو در یوتیوب

      ۲. ایجاد کمپین جدید در گوگل ادز

  • تبلیغات یوتیوب را باید از طریق گوگل ادز (google Ads) انجام دهید. درنتیجه یک حساب در آن ایجاد کنید.
  • پس از ورود به حساب خود، روی گزینه “All campaigns” در قسمت نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.
  • سپس بر روی نماد بزرگ آبی رنگ “+” کلیک کنید تا یک کمپین جدید ایجاد شود.

ایجاد کمپین جدید در گوگل ادز برای تبلیغات یوتیوب

  • با این کار به پنجره ای می روید که باید نوع کمپین را انتخاب کنید. در حال حاضر گوگل ۵ گزینه دارد :  -جستجو کردن (Search)  – نمایش دادن (Display) -خرید کردن (Shopping) -ویدیو (Video) -برنامه جهانی (Universal App).
  • بعد از انتخاب گزینه ویدیو باید نوع تبلیغات و هدفی که دارید را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید از تبلیغات یوتیوب برای افزایش بازدیدکنندگان وب سایت خود استفاده کنید باید هدف ترافیک وب سایت “Website traffic” را انتخاب کنید.

انتخاب نوع کمپین ویدئو برای تبلیغات یوتیوب

  • سپس درحالی که به راه اندازی کمپین خود ادامه می دهید ویژگی ها و تنظیمات پیشنهادی را مشاهده می کنید که میتواند به شما در ایجاد بازدید از وب سایت خود کمک کند.

    ۳.کمپین خود را پیکربندی کنید.

  • یک نام را انتخاب کنید. این به شما کمک می کند تا در در صورت تشکیل چندین کمپین در گوگل ادز به راحتی کمپین مورد نظر را شناسایی کنید.
  • کمپین تبلیغات یوتیوب را نیز نامگذاری کنید.

نامگذاری کمپین تبلیغاتی یوتیوب

  • بودجه خود را تنظیم کنید.با تنظیم متوسط مبلغی که می خواهید هر روز هزینه کنید شروع کنید. همچنین می توانید روش تحویل استاندارد یا سریع را انتخاب کنید. روش استاندارد، بودجه شما را در طول روز پخش می کند، درحالی که روش تحویل سریع، تبلیغات شما را در هر فرصت موجود نشان می دهد. در این صورت بودجه شما سریعتر تمام می شود. اگر روش تحویل سریع را انتخاب کنید می توانید به سرعت داده هایی را که مناسب بهینه سازی کمپین خود است را جمع آوری کنید.

تعیین نوع بودجه تبلیغات یوتیوب

  • تاریخ شروع و پایان خود را باید انتخاب کنید.
  • شبکه های (Networks) خود را انتخاب کنید. توسط این بخش می توانید مکانی را که می خواهید تبلیغات شما نمایش داده شود مشخص کنید. سه گزینه دارد :

انتخاب شبکه تبلیغاتی یوتیوب

  1. نتایج جستجو یوتیوب (YouTube search results) : تبلیغات می توانند در کنار نتایج جستجوی یوتیوب ظاهر شوند. (در این گزینه فقط می توانید از نوع تبلیغ TrueView استفاده کنید)
  2. فیلمهای یوتیوب (YouTube videos) : تبلیغات شما در فیلمهای یوتیوب، صفحات کانال و صفحه اصلی نشان داده می شود.
  3. شرکای ویدیویی در شبکه نمایش (Video partners on the display network) : این بدان معناست که تبلیغات شما در سایر پیجهای تبلیغاتی گوگل نیز نمایش داده شود.
  • یک زبان و مکان را انتخاب کنید (YouTube Ads Languages and Locations). اطمینان حاصل کنید که کشور و زبانی که می خواهید تبلیغ شما به آن نشان داده شود انتخاب کرده اید.
  • استراتژی پیشنهادی خود را انتخاب کنید (Bidding Strategy). اکنون باید نحوه پرداخت هزینه کمپین خود را انتخاب کنید. گوگل ادز چهار گزینه را ارائه می دهد :

انتخاب استراتژی تبلیغات یوتیوب

  1. حداکثر CPV (هزینه به ازای هر بازدید): هزینه ها بر اساس تعداد بازدیدها و تعاملات دریافتی از ویدیو است.
  2. حداکثر CPM (هزینه در هر میل): به ازای هر هزار برداشت تبلیغ شما از شما کسر می شود.
  3. CPM قابل مشاهده (هزینه در هر میل یا vCPM): فقط زمانی که تبلیغ شما به طور قطعی مشاهده شده باشد، از هر هزار بار هزینه از شما کسر می شود. به عنوان مثال، اگر کاربری در صفحه قرار بگیرد و بلافاصله بازگردد هزینه ای از شما دریافت نمی شود.
  4. CPA هدف (هزینه به ازای هر خرید): هزینه ها بر اساس اقداماتی که بینندگان انجام داده اند مانند کلیک روی تبلیغ شما، کسر می شود. این بخش به شما این امکان را می دهد که تبلیغات شما در محتواهایی که با کسب و کار شما همسو هستند، نشان داده شود.
  • محتوا را حذف کنید. این بخش با اجازه دادن به شما برای انتخاب از بین عناوین مختلف محتوای حساس مانند تراژدی و درگیری (Tragedy and conflict)، مسائل حساس اجتماعی (Sensitive social issues) و غیره کمی عمیق تر می شود.
  • افرادی که می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید انتخاب کنید. قبل از شروع انتخاب مخاطبان، حتما به گروه تبلیغات خود یک نام توصیفی دهید. به این ترتیب می توانید از همان برای انتخاب مخاطب استفاده کنید.

انتخاب اطلاعات جمعیتی در تبلیغات یوتیوب

  • اطلاعات جمعیتی خود را انتخاب کنید (Demographic). این اولین مرحله استفاده از مخاطبان هدف شما است. در این بخش می توانید جنسیت، سن، وضعیت والدین ومواردی که می خواهید دسترسی پیدا کنید، تعیین نمایید.
  • مخاطب هدف خود را انتخاب کنید (Target Audience). در این بخش گوگل ادز گزینه های زیادی برای یافتن بازار هدف مناسب خود به شما می دهد. ارزش آن را دارد که در آنها کاوش کنید و تا حد امکان خاص باشید.

    ۴.مکانی که می خواهید تبلیغات شما نشان داده شود را انتخاب کنید.

در این مرحله می توانید نوع خاصی از محتوا را که می خواهید تبلیغات شما در آن نمایش داده شود انتخاب کنید.

تکمیل مراحل ثبت نام برای تبلیغات یوتیوب

کلمات کلیدی (Keywords) هدف خود را وارد کنید. میتوانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را از یک کلمه تا یک عبارت در هر خط در کادر وارد کنید. همچنین می توانید از ابزار ” Get keyword ideas” برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط استفاده نمایید.

موضوع (Topics) را انتخاب کنید. برای نمایش تبلیغات خود در محتوای مربوط به موضوعات خاص باید یکی از گزینه ها را انتخاب کنید.

مکانهای تبلیغات (Ad Placements) خود را انتخاب کنید. می توانید مکان خاصی را برای نمایش تبلیغ خود انتخاب کنید. اگر این بخش را خالی بگذارید، یوتیوب آن را در هرجایی نمایش می دهد که ممکن است با هدف شما مطابقت نداشته باشد.

  • ویدیو تبلیغ خود را انتخاب کنید.

در این مرحله نوبت به انتخاب ویدیوی تولیدی شماست. از نوار جستجو می توانید نام آن را سرچ کنید. اگر هنوز ویدیوی خود را بارگذاری نکرده اید روی پیوند کلیک کنید تا در یوتیوب بارگذاری شود.

  • تبلیغ ویدیویی خود را پیکر بندی کنید.

پیکربندی ویدئو تبلیغاتی در یوتیوب

در این مرحله باید نوع قالب نمایش تبلیغ را انتخاب کنید که بامپر، true view و یا غیره باشد.

سپس URL (لینک آدرس سایت)، CTA و عنوان را اضافه کنید.

و در آخر گزینه ی ذخیره و ادامه (Save and continue) و بعد گزینه ی ادامه به کمپین (Continue to campaign) را کلیک کنید.

آیا با تحریم هایی که کشور ما یعنی ایران شده است امکان در آمدزایی از یوتیوب وجو دارد ؟

با وجود تحریم هایی که ما شده ایم درآمدزایی از یوتیوب کمی سخت و دشوار است و از آنجایی که می دانید کسب درآمد از یوتیوب به صورت دلار است و این کار را برای دریافت پول کمی پیچیده می کند. اما با تمام این مشکلات راه هایی برای دور زدن تحریم و کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب وجود دارد.

درآمدزایی از یوتیوب به دو صورت انجام می شود یکی روش مستقیم و دیگری غیر مستقیم.

روش مستقیم یعنی اینکه به طور مستقیم از خود یوتیوب پول به صورت دلار درآورید. یوتیوب به ازای ۱۰۰۰ بازید از تبلیغات شما حدود ۱ الی ۲ دلار به شما پول می دهد. یعنی اگر تبلیغ شما به طور کامل توسط بیننده دیده شود و رد و یا مسدود نشود می توانید از یوتیوب پول بگیرید.

آیا میدانید دیجیتال مارکتینگ چیست؟

روش غیر مستقیم یعنی اینکه از طریق تبلیغاتی که در یوتیوب گذاشته اید بینندگان به پیج و یا وب سایت شما منتقل شوند و از شما محصولی را خریداری نمایند. یعنی با کمک یوتیوب توانسته اید درآمدی را کسب کنید.

حال برای اینکه بتوانیم با وجود تحریم ها از خود یوتیوب درآمدزایی کنیم باید چه کار انجام دهیم ؟

اگر دوست و آشنایی در خارج از کشور دارید می توانید از طریق آنها یک حساب کاربری در یوتیوب و گوگل ادز ایجاد کنید. توجه نمایید که حتما باید با یک سرور خارجی این کار انجام شود.

بعد از آن که آن شخص یک حساب کاربری ایجاد کرد ایمیل شما را باید به عنوان مدیر اصلی پیج معرفی کند. اکنون شما می توانید در ایران درآمدزایی دلاری با تبلیغات یوتیوب داشته باشید.

حال اگر این راه برای شما مقدور نبود می توانید یک سرور مجازی درست کنید و با آن در یوتیوب عضو شوید. بعد از تهیه یک سرور مجازی باید از طریق پی پال درآمدهای خود را از یوتیوب دریافت کنید. این روش ریسک بالایی دارد و بسیار پر دردسر است.

نکته ای که در مورد تحریم یوتیوب وجود دارد این است که نمی توان به نام یک شرکت و یک فرد حقوقی حساب کاربری در یوتیوب ایجاد کرد، حتما باید به نام یک شخص (فرد حقیقی) در یوتیوب عضو شوید.

راه های درآمدزایی از یوتیوب چگونه است؟

قانون اولی که یوتیوب دارد این است که باید کمپین و یا کانالی که راه اندازی می کنید ۱۰۰۰ عضو داشته باشد. پس قبل از درآمدزایی باید ابتدا به فکر افزایش عضو فعال در کانال خود باشید.

قانون دوم اینکه باید ویدیوتان بالای ۴۰۰۰ دقیقه دیده شود. این قانون لزوما برای یک ویدیو نیست، جمع دقیقه های دیده شده ی کل ویدیوهای شماست. یعنی اگر شما ۱۰ ویدیو در یوتیوب داشته باشید و هر کدام ۵ دقیقه باشد و بیشتر از ۱۰۰ نفر آنها را به طور کامل تماشا کرده باشند در مجموع ۵۰۰۰ دقیقه از ویدیوهای شما دیده شده است.

قانون سوم که بسیار مهم است و اگر رعایت نشود موجب حذف تبلیغ شما در یوتیوب می شود محتوای قرار داده شده در تبلیغتان است. تمام محتوای بارگذاری شده در یوتیوب باید هم با دستورالعمل انجمن یوتیوب و هم با خط مشی انجمن گوگل ادز (Google AdSense) مطابقت داشته باشد. مثلا محتوا نباید درباره ی خشونت، اقدامات مضر یا خطرناک، دخانیات، محتوای نفرت انگیز و تحقیرآمیز، زبان نامناسب و تکان دهنده باشد. همچنین اگر مطلب شما کپی رایت از تبلیغ دیگری باشد یوتیوب آن را حذف خواهد کرد.

قانون چهارم که باید رعایت شود انتخاب منطقه ای است که برای نمایش تبلیغ انتخاب می کنید. آن منطقه باید جزء لیست مناطق قابل قبول یوتیوب باشد.

و قانون آخر علاوه بر یوتیوب باید در گوگل ادز نیز حساب کاربری داشته باشید و شماره کارت بانکی که به هر دو حساب می دهید خارجی و یکی باشد. یوتیوب درآمد شما را از طریق گوگل ادز پراخت می کند.

اکنون برای فعال سازی گزینه ی کسب درآمد از یوتیوب باید مراحل زیر را انجام دهید :

فعال سازی گزینه ی کسب درآمد از یوتیوب

  • باید به قسمت تنظیمات کانال یوتیوب بروید و بر روی گزینه my channel کلیک کنید، سپس گزینه customize channel را انتخاب کنید.
  • بعد از رفتن به صفحه جدید گزینه ی view additional feature را انتخاب کنید.
  • در مرحله ی آخر در قسمت monetization بر روی گزینه Enable کلیک کنید. حالا قسمت کسب درآمد از یوتیوب برای شما فعال شد.
مقالات مرتبط
امکانات طراحی سایت پزشکی
دانستنی های طراحی سایت
simin suleimani

امکانات طراحی سایت پزشکی

طراحی یک سایت پزشکی حرفه‌ ای می ‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر و جذاب ‌تر به بیماران و خانواده ‌های آن ‌ها

ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x