دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شاید دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) را بتوان در کلام بزرگان این بازار یافت که آن را هر نوع بازاریابی در فضای دیجیتال برای محصولات معرفی می نمایند.

مارکتینگ هر نوع بازاریابی و جلب و جذب مشتری به اشکال مختلف است اما امروزه استفاده از فضای دیجیتال باعث شده است تا این نوع بازاریابی از بهترین انواع جذب مشتری باشد. این روش شاید جدید و نو به نظر برسد اما تفکر و اجرای آن بسیار قدیمی است و حتی به زمان استفاده بشر از فضای دیجیتال باز می گردد.

نکته مهم آن است که نباید به این موضوع فقط به صورت بررسی های آنلاین اشاره نمود بلکه دیجیتال مارکتینگ می تواند آفلاین نیز باشد.

Neil Patel که یکی از ۱۰ دیجیتال مارکتر های برتر دنیا است می گوید “دیجیتال مارکیتنگ مدلی از بازاریابی محصولات و خدمات است که توسط دستگاه های الکترونیک انجام می شود‌.” اولین بار ۱۰۰ سال پیش زمانی که رادیو اختراع شد، صاحبین کسب و کارها از دیجیتال مارکیتنگ استفاده کردند‌. این کاربرد مربوط به یک اُپرا بود که پس از پخش تبلیغ آن در رادیو، تمام بلیط های اجرا در زمانی کوتاه فروخته شد. این اولین تبلیغات در حوزه دیجیتال مارکیتنگ بود.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت ها چیست؟

با بالا رفتن نرخ استفاده مردم از اینترنت و فضاهای مجازی و اینکه این میزان رو به افزایش است، بازاریابی کسب و کارها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. کاربرد بازاریابی برای صاحبین کسب و کارها ارتباط با مخاطبینشان در زمان ها و مکان های مختلف می باشد. یعنی شما در هر لحظه هدف کسب و کار ها هستید. به همین دلیل بازاریابی آفلاین دیگر مانند گذشته موثر نیست و باید با ایده هایی نو از بازاریابی دیجیتال بهره برد.

چارچوب کلی دیجیتال مارکیتنگ چیست؟

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکیتنگ شامل ۴ بخش است که به آنها چارچوب دیجیتال مارکیتنگ نیز می گویند؛

Reach: در بخش reach قصد جذب مشتری و یا آشنایی اولیه با خدمات می باشد که در آن می توان هم از بازاریابی آنلاین و آفلاین استفاده کرد.

Act: در بخش اَکت هدف مان این است که فعال سازی انجام شود و مشتری اولین خریدش را انجام دهد. شبکه های اجتماعی، صفحات فرود، بازاریابی مجدد، ایمیل مارکیتنگ و… کانال هایی هستند که در این بخش می توان از آن ها کمک گرفت.

Convert: هدف بخش convert تبدیل مشتری به یک خریدار پر تکرار است که این میزان برای هر شرکتی متفاوت است. ریتارکتینگ، UGC، CRO و… تاکتیک های مورد استفاده برای این کار می باشند.

Engage: هدف این بخش تبدیل مشتری معمولی به یک مشتری وفادار است تا همیشه از شما خرید کند یا خدمات بگیرد. شخصی سازی های اتوماتیک، برنامه های وفاداری سازی، سیستم های CRM و… تاکتیک های مورد استفاده برای این بخش هستند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریی سنتی (آفلاین) چیست؟

تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی چیست؟

بازاریابی آفلاین یا همان سنتی آن دسته از تبلیغاتی هستند که برای انجام آنها نیاز به پرداخت هزینه های گزاف و گران می باشد و معمولا جامعه هدف خاصی ندارند. اندازه گیری نتایج این نوع بازاریابی بسیار مشکل است و برای برند سازی نمی تواند گزینه ی مناسبی باشد. تبلیغات بیلبوردها، تلویزیون، رادیو، تبلیغات چاپی، روزنامه ها و… از انواع تبلیغات آفلاین می باشند. اما تبلیغات در بازاریابی دیجیتال بسیار مقرون به صرفه تر می باشد و به علت جامعه ی هدف مشخصی که در آنها می توان تعیین کرد برای برند سازی مناسب می باشند. بررسی نتیجه گیری ها در این نوع تبلیغات به کمک ابزار های تحلیلی به راحتی و در زمانی کوتاه صورت می گیرد. تبلیغات در شبکه های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتور جستجو (SEM) و… از جمله تبلیغات بازاریابی آنلاین هستند.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نوع آنلاین دیجیتال مارکیتنگ از کانال هایی برای معرفی برند، محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه استفاده می کند. کانال هایی که در بستر وب هستند. اینترنت، اپلیکیشن ها، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال کانال هایی هستند که هدفتان را می توانند به مخاطبین برسانند.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ کدام اند؟

کانال های دیجیتال مارکیتنگ پلتفرم هایی هستند که به کمک آنها هدفی که مرتبط با برند، محصول یا خدمات هستند را به مخاطب می رسانید. توجه کنید که هر کدام از این پلتفرم ها نسبت به دیگری برتری ندارند و انتخاب آنها با توجه به نیاز ها و شرایط هر کانال که مناسب برای هدفی است صورت می گیرد. معمولا اهداف شما مرتبط با ایجاد سر نخ، برند سازی و افزایش آگاهی از آن، بهبود نرخ تبدیل و در نهایت فروش بیشتر می باشد که شما می توانید به وسیله آنها استراتژی تعیین کنید و یا با ترکیب آنها استراتژی مشخص کنید. انواع شاخه های دیجیتال مارکیتنگ عبارت اند از؛

بازاریابی محتوا یکی از کانال های دیجیتال مارکیتنگ است که صاحبین مشاغل با تمرکز کردن روی تولید محتوای مفید و مرتبط باعث ارتقای ارزش شان می شوند. بازاریابی محتوا منجر به ایجاد افزایش اعتماد و آگاهی از برند می شود. شما با تولید محتوای با کیفیت و قوی می توانید خود را در حوزه کاری تان به مخاطبان یک مرجع معرفی کنید. به علاوه محتواهای با کیفیتی که تولید می کنید، در میان افراد به اشتراک گذاشته می شوند و این سبب افزایش شهرت شما در بین متخصصان حوزه صفحه تان است. در واقع می توان اینگونه گفت که بازاریابی محتوایی، محتوایی است که مخاطب قصد دارد آن را ببیند و بر تصمیم خریدش تاثیر بسزایی می گذارد. بازاریابی محتوا مدل های مختلفی دارد مثل وبلاگ ها، ویدیوها، پست های شبکه های اجتماعی، کتاب های الکترونیکی، بروشورها، اینفوگرافیک ها، مطالعات موردی و… .

بیشتر از ۹۰ درصد تجربیات آنلاین افراد از جتسجویی ساده در موتور جستجوی گوگل شروع می شود و از این موتور جستجو برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده می کنند. هنگامی که یک کاربر در گوگل به دنبال محصول یا خدماتی می گردد، می خواهد تا با هر کسی که رتبه بالاتری دارد جلو برود. شما با سئوی سایت می توانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مثل گوگل) برای مرتبط ترین کلمه کلیدی رتبه بگیرید و از این طریق تعداد بالایی خریداران بالقوه جذب کنید. سایتتان را با بهینه سازی درون صفحه و خارج صفحه بهینه کنید، همان SEO-off page و SEO-on page. سئو داخلی کارهایی از جمله انتخاب کلمه کلیدی مناسب، انتخاب توضیحات متا و… است ولی در سئو خارجی ایجاد بک لینک، بهینه سازی فنی سایت و مواردی این چنینی انجام می شوند. سئوی خارجی و داخلی هر دو با یک دیگر کمک می کنند تا گوگل به سایت تان رتبه خوبی بدهد. تنها ایراد این کانال تاثیرات دراز مدتش است و این مسئله شاید برای برخی کسب و کارها مناسب نباشد اما باعث می شود با توجه به اثرات ماندگاری که دارد بیشتر دیده شوید. برای بهینه کردن سایتتان در موتور جستجو ابزارهایی هستند که در این مسیر به شما کمک می کنند، مانند SEMrush. این ابزار رقبایتان را ردیابی می کند و به وسیله ابزارهایی که به شما می دهد، می توانید بک لینک های رقبا را بشناسید و به سمت خود بکشید. همچنین تغییراتی که رقبا در کیوردهای مختلف و نتایج گوگل داشته اند را برای شما تحلیل می ‌کند. SEMrush تنها یکی از این ابزارها است و ابزارهای دیگری هم به شما در بررسی ورود و خروج کانال های مخاطبان تان کمک می کنند مانند؛ MOZ، الکسا و… .

بازاریابی در موتورهای جستجو با SEO معمولا اشتباه گرفته می شود زیرا نام هایشان به یکدیگر شبیه است و هر دو به موتورهای جستجو مثل گوگل یا بینگ مربوط هستند. با این تفاوت که سئو به رتبه بندی ارگانیک کلمه کلیدی برای بازاریابان کمک می کند ولی SEM باعث افزایش ترافیک سایت از روش تبلیغات پولی می باشد. در SEM به ازای هر کلیک که از مخاطبان بگیرید باید متقابلا هزینه پرداخت کنید. دو سرویس مورد استفاده در بازاریابی موتورهای جسنجو Bing Ads  و Google Ad words می باشند. SEM وب سایت شما را با تبلیغات پولی در صفحه نتایج جستجو می گذارد و این کار شبیه به نتایج جستجوی ارگانیک در Google می باشند اما در کنار لینک سایتتان برچسب AD قرار می گیرد. شما به وسیله SEM می توانید جمعیت یا منطقه و کلمه کلیدی خاصی را هدف بگیرید و نرخ تبدیلتان را به همراه ROI صد در صدی افزایش دهید. هر چند که بازاریابی موتورهای جستجو روشی سریع تر و راحت تر از سئو می باشد اما جای SEO را نمی تواند بگیرد. این دو باید هر دو با یک یگر بکار گرفته شوند تا در انتها موجب ترافیک سایت و جستجو شوند.

ایمیل می تواند اکثر هدف های بازاریابی را پوشش دهد. ۷۳ درصد از بازاریابان B2B می گویند که ایمیل وسیله اصلی برای به وجود آمدن سرنخ و درآمد است. همچنین ایمیل به اندازه ای همه گیر شده که گفته شده در سال ۲۰۲۳ به ۳/۴ میلیارد کاربر می رسد. هر یک دلاری که در بازاریابی ایمیل خرج شود، می توانید انتظار بازگشت سرمایه ۴۲ دلاری را در شما ایجاد کند. ایمیل هایی که به کاربران ارسال می شوند، می توانند ایجاد حس اعتماد و وفاداری در بین مخاطبان کند. برای استفاده بهتر از آن لیستی از اتفاقات و روزهای مهم پیش رو را تهیه کنید و با استفاده از آنها به مخاطبانتان پیشنهادات ویژه بدهید. بازاریابی ایمیلی را شخصی سازی کنید. هر موقع که مخاطب اقدام خاصی را انجام داد، مثلا از صفحه محصولاتتان بازدید کرد یا در دوره های شما ثبت نام کرد، بر اساس جایگاهی که در چرخه خرید دارند، ایمیلی مناسب برایشان ارسال کنید. ایمیل را برای بازخورد و پشتیبانی از مشتری ها رزرو کنید. ارائه خدمات خوب به مخاطبان بهترین راه برای افزایش می باشد. ایمیل برای بررسی نظرات آنها و یا حل مشکلاتشان بسیار کاربردی است. یکی از ابزارهای بازاریابی ایمیل، Mailchimp می باشد. این ابزار در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل را به کاربران ارسال کرده است. با کمک این ابزار می توان ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به شکل رایگان ارسال کرد. همچنین Mailchimp با تقسیم بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش هایی از کلیک بر روز ایمیل به شما کمک می کند تا کمپین تان را تحلیل کنید و محتوای جذاب تری برای ایمیلتان بسازید. در این بین ابزارهای ایرانی هم در این نوع بازاریابی استفاده می شوند مانند، میل چی، میل تاز، نامه رسان چابک و… .

در تبلیغات کلیکی یا PPC شما به ازای هر تعداد کلیکی که بر روی تبلیغاتتان دریافت کنید، هزینه می پردازید. پس هزینه های شما با مجموع تعداد کلیک ها رابطه ی مستقیم دارد. هر میزان که تعداد کلیک بیشتر شود، هزینه نیز بیشتر خواهد بود. بازاریابی تبلیغاتی این امکان را برای شما فراهم می آورد که هزینه ها را با توجه به بودجه ای که دارید مشخص کنید. تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرند اما می توان از آن ها در سایت هایی که بازدید بالایی دارند نیز استفاده کرد. تبلیغات کلیکی در ابتدا بودجه ی زیادی لازم ندارند و برای مشاغل کوچک که بودجه اندک دارند مناسب است.

در بازاریابی شبکه های اجتماعی محتواهای قدرتمند باعث رونق کسب و کارتان می شوند. چون شبکه های اجتماعی طی دهه گذشته توانسته اند، میلیاردها کاربر را جذب کنند، به منبعی ارزشمند برای افزایش ترافیک و جذب مشتری تبدیل شده اند. رمز موفقیت در این نوع بازاریابی تولید محتوای قابل اشتراک گذاری است. شما هم می توانید در بخش پروفایل محصولات یا خدماتتان را قرار دهید و یا با قرار دادن دکمه اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی در وب سایت تان، محتواها میان افراد نشر دهید.  شبکه های اجتماعی از جمله کانال های دیجیتال است که ارتباط دوطرفه را بین برند و مشتری ایجاد می کند. در حالی که همه ی کانال ها این قابلیت را ندارند. در شبکه های اجتماعی کاربران پست شما را لایک می کنند، کامنت می گذارند و یا با مطالعه محتواها به آنها فکر می کنند. کسب فالور و تبلیغات در آنها نیاز به بودجه ی زیادی ندارد و نسبتا مقرون به صرفه می باشند‌.

محتوای آکارئون

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزار یا برنامه نویس هایی گفته می شود که اعمال اصلی بازاریابی دیجیتال را برای شما خودکار می کنند، یعنی کارهایی که شما عموما به صورت دستی انجام می دهید و نیاز به تکرار دارند را خودکار می کنند. مانند؛

  1. خبرنامه های ایمیل: اتوماسیون ایمیل به طور خودکار برای مشترکین تان ایمیل می فرستد و برای شما فهرستی از مخاطبینی که ایمیل های شما در بخش صندوق ورودی می بینند تهیه می کند.
  2. برنامه ریزی برای پست شبکه های اجتماعی: برای حضور سازمان یافته در شبکه های اجتماعی نیاز است تا به طور مکرر پست بگذارید. ابزارهایی هستند که به شما در برنامه ریزی زمان بندی پست گذاری و انتقال محتوا در کانال رسانه های اجتماعی کمک می کنند. شما در این صورت زمان بیشتری برای تمرکز بر استراتژی محتوا خواهید داشت.
  3. روند پرورش لید: ایجاد سر نخ و تبدیل آنها به مشتری یک روند طولانی است که شما می توانید با ارسال ایمیل و محتواهای با معیارهای متناسب و خاص خودتان این روند را خودکار ‌کنید.
  4. ردیابی و گزارش کمپین: کمپین های بازاریابی می تواند شامل تعداد زیاد افراد محتلف، ایمیل ها، محتوا، صفحات وب، تماس های تلفنی و… باشد که با اتوماسیون آنها می توان کمپین تان را مرتب کنید و عملکرد آن را بر اساس پیشرفت موارد در طول زمان بررسی کنید.

محتوای حمایت شده، محتوایی است که توسط شرکت یا نهاد دیگر ساخته شده است و شما با پرداخت هزینه به آنها، می خواهید که محتوای تولید شده را تبلیغ کنند. محتوای حمایت شده شما را به عنوان یک برند معرفی می کند. روا یکی از نوع های محتوای حمایت شده، اینفلوئنسر مارکتینگ است که در آن اینفلوئنسر محتوایی را تولید کرده است و در صنعت خود به صورت پست ها یا ویدیوهای در شبکه های اجتماعی منتشر می کند. مدل دیگر محتوای حمایت شده وبلاگ ها یا مقاله ها هستند که در آنها یک موضوع برجسته شده است. این نوع محتواها به شکل رپورتاژ آگهی نیز منتشر می شوند.

روابط عمومی آنلاین کارهایی است که برای پوشش آنلاین ایجاد شده با نشریات دیجیتال، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا. این روش بسیار شبیه به روابط عمومی سنتی است منتهی در فضای آنلاین. فضای آنلاین این امکان را برایتان فراهم می کند که بدون پرداخت هزینه مالی با افراد مختلف در شبکه های مجازی در ارتباط باشید. شما با کمک ابزارهای تحلیل مشتریان می توانید مشتری ها را بررسی کنید و دلیل های خرید نکردنشان را بیابید و در صورت نیاز برای رفع مشکلاتشان تغییراتی در کمپین های بازاریابی تان ایجاد کنید.

بازاریابی درونگرا ایجاد یک رابطه ی پایدار و معنادار با مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه و مشتریان احتمالی است که به رشد سازمان شما می انجامد. این روش با ارزش گذاری و توانمند سازی مشتریان، شما را به اهداف تان می رساند. شما زمانی موفق می شوید که مشتریان تان خریدی موفق بکنند. بازاریابی درونگرا شامل سه مرحله می باشد؛

  1. جذب: شما می توانید با انتشار محتوای کاربردی و ارائه راه حل به مشتریان و مکالمات مفیدی که شما را به یک مشاوره مورد اعتماد در بین مشتریان تبدیل کند می توانید، افراد زیادی را جذب کنید و با آنها در تعامل باشید.
  2. تعامل: راه کارها و راه حل هایی را به افراد ارائه کنید که آنها را به سمت خرید متمایل سازید.
  3. پشتیبانی: به مشتریان کمک بدهید و آنها را پشتیبانی کنید تا خریدی موفق داشته باشند.

بازاریابی وابسته از پر درآمدترین بازاریابی های دیجیتال است که شما در آن با یک خرده فروش آنلاین مشارکت می کنید و در ازای هر فروش یا سر نخ هایی که ایجاد کنید، پورسانت دریافت می کنید. در این روش محصولات یا خدمات به طیف گستره ای از مخاطبان از طریق وب سایت، پلتفرم های شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها یا خبر نامه ها می رسد. سر نخ های فروش واجد شرایط به میزان زیادی به کمک بازاریاب های وابسته تاثیر می گذارند و مخاطب زمانی که قصد خرید دارد با گرفتن این سر نخ ها به آنها اعتماد می کند. در بازاریابی وابسته هر دو طرف سود می برند که می توان معامله را برد برد خطاب کرد. شما به کمک یک شرکت وابسته به مشتریان یا مصرف کنندگان جدید در جوامع خاص می رسید و فقط برای محصولات یا خدماتی که به مشتری می دهد، لازم است هزنیه پرداخت کنید. در عوض شرکت وابسته هم بدون هزینه های اولیه با فعالیت کم درآمدی غیر فعال بدست می آورد. برای درک بهتر مطلب یک مثال می زنیم؛ فروشندگان مختلفی در دیجی کالا که یکی از شرکت های وابسته است فعالیت دارند. دیجی کالا محصولات فروشندگان را در اپ خود به نمایش می گذارد و به دید کاربران میلیونی می رساند و در قبال این به نمایش گذاشتن سودی از فروش محصولات می گیرد.

تعداد کاربرانی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند در حال افزایش است و انتظار می رود در سال های بعد بیشتر هم بشود. همچنین این کابران هنگام استفاده از گوشی هایشان بیشتر وقت را صرف برنامه ها و اینترنت می کنند. همین امر باعث شده است تا گوشی های هوشمند یک کانال بازاریابی سود آور باشد و ارائه محتویات تبلیغاتی برای کاربران آن مهم باشد. به کمک استراتژی هدف یابی جغرافیایی به وسیله مکان یاب های تلفن همراه، می توان توصیه هایی راحت تر برای دسترسی محصول یا خدمات ارائه کرد که تجربه مشتری بهبود یابد. گوشی های هوشمند می توانند اطلاعات مشتری ها را جذب کنند و از آنها برای درست کردن استراتژی بازاریابی تلفن همراه بهره برد. کدهای QR در تلفن همراه به مشتری این امکان را می دهد تا با اسکن آن وارد سایت شوند. جزئیات کسب و کارتان را ببینید، آنها را ذخیره کنند، هزینه ی خرید را بپردازند. این کدها تعامل بین شرکت و مشتری را بسیار سریع تر می کنند. سعی کنید برای انجام این امر حتما سایتتان را برای موبایل بهینه کنید.

کاربرد و مزایای دیجیتال مارکیتنگ برای کسب و کارهای B2B و B2C چیست؟

بازاریابی دیجیتال می تواند برای هر کسب و کاری مناسب باشد، فرقی نمی کند که کسب و کار B2B  باشند یا B2C. دیجیتال مارکیتنگ کمک می کند تا نیازهای مصرف کننده را درک کنید و یا محتواهای ارزشمند تولید نمایید. با این حال هر کسب و کاری باید استراتژی بازاریابی مختص به خودش را داشته باشد. دیجیتال مارکیتنگ برای کسب و کارهای مختلف مزایای مختلفی دارد که در زیر به انواع آنها پرداخته ایم.

تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر کسب و کارهای B2B و B2C

در حالت کلی می توان تاثیرات دیجیتال مارکیتنگ برای کسب و کارهای B2B و B2C به شرح زیر بیان کرد؛

  1. ارائه کسب و کار در کانال های مناسب به مشتریان کمک می کند تا در مورد خدمات یا محصولات تان اطلاعات زیادی بدست بیاورند.
  2. دیجیتال مارکیتنگ کمک تان می کند تا سر نخ های بالقوه زیادی جذب و آن ها را به مشتری تبدیل کنید.
  3. هزینه های تبلیغات دیجیتال مارکیتنگ نسبت به روش های دیگر کمتر است و زمانی که شما در این راه هزینه صرف می کنید، احتمال بازگشت سرمایه تان بسیار زیاد است.
  4. اطلاعاتی که کمپین های بازاریابی دیجیتال به شما می دهند بسیار دقیق می باشند و با کمک آنها می توانید متوجه شوید که چه تعداد از کسب و کارها و مشتریان با استراتژی شما ادغام شده اند.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال چیست؟

  1. بازاریابی دیجیتال یک فناوری رو به تحول با سرعت بالا است و فرصت های شغلی زیادی را فراهم آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به حال بازاریابی دیجیتال نیمی از وضعیت کسب و کارها و پیشرفت فناوری را به خودش مختص کرده است.
  2. بازاریابی دیجیتال باعث شده است که فرصت های شغلی زیادی برای همه ایجاد شود و حتی افرادی بتوانند از خانه شان به صورت دور کاری فعالیت کنند. به هر میزان که فناوری گسترش و توسعه یابد، مشاهده می کنین که آگهی های استخدامی زیادی در این حوزه منتشر می شوند.
  3. این نوع بازاریابی ها به راحتی با فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و یا وبلاگ های آغاز می شوند و با در نظر گرفتن یک استراتژی مناسب می تواند بهترین کانال برای دسترسی به مخاطبان هدف قرار بگیرد.

فضاهای اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب باعث می شوند تا سایت شما ترافیک بالایی را تجربه کند و یا حتی در آنها می توانید خدمات و محصولات تان را تبلیغ کنید. با کمک شبکه های مجازی می توان مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد.

  1. شروع راه دیجیتال مارکیتنگ برگشت ندارد و فقط باید در آن مخاطب برندتان را جذب کنید. برای مثال ازن نوع بازاریابی سبب افزایش ترافیک وب سایت تان خواهد شد.
  2. بازاریابی دیجیتال دارای فرصت های شغلی زیاد است و به همین خاطر تقاضای زیادی برای کسانی که مهارت دیجیتالی دارند وجود دارد. شما حتی اگر یک متخصص نباشید، اما با فعالیت و استمرار می توانید جایگاهی در ازن حوزه پیدا کنید.
  3. در بازاریابی دیجیتالی فرصت های یادگیری زیادی وجود دارد که می توانید مهارت هایتان بهره ببرید.
  4. این نوع بازاریابی از جمله زمینه هایی است که همیشه در آن نکاتی برای آموزش هست. این نکات به شما خلاقیت در برنامه های بازاریابی تان را می دهد. همچنین با وجود افراد با سابقه و استراتژی های متفاوت در این زمینه می توانید اطلاعات زیادی از آنها یاد بگیرید. و یا با خواندن کتاب های دیجیتال در این حوزه پیشرفت کنید.
  5. تطبیق بازاریابی آنلاین با کسب و کار شما یک دمر مهم است و باعث می شود تا چشم اندازتان را بشناسید. شما حتی اگر محتوا و وب سایت عالی نیز داشته باشید، باز هم گاهی ممکن است به علت مطلع نبودن از جامعه و روند فعلی بازار نتیجه خوبی نگیرید.

نوع آفلاین دیجیتال مارکیتنگ چیست؟

نوع آفلاین دیجیتال مارکیتنگ همان بازاریابی های سنتی و محیطی هستند و شامل چهار دسته می شوند؛

  1. بازاریابی محیطی ارتقا یافته، فعالیت هایی هستند که در آنها ابزارهای دیجیتال بکار می روند و اثر گذاری بیشتری دارند. تبلیغاتی مثل بیلبوردها، استربورد و… همگی در حال رقابت هستند و برای جلب نظر مخاطب رقابت می کنند. نوع دیگر این مدل بازاریابی، بازاریابی با سمپلینگ می باشد که در میان کسب و کارهای بزرگ رواج زیادی پیدا کرده است. یعنی شرکت ها محصولات شان را در اندازه های کوچک تر در اختیار بقیه قرار می دهند تا پس از آزمایش خریداری را انجام دهند. برای مثال در نمایندگی های شرکت سامسونگ، محصولات این شرکت در اختیار افراد قرار داده می شود، تا پس از تست و کار با آنها خریداری را انجام دهند.
  1. رادیو هنوز هم حتی در پیشرفته ترین کشورها نیز استفاده می شود و به عنوان یک رسانه و کانال مناسب برای دیجیتال مارکیتنگ مورد استفاده قرار می گیرد. طبق آمارها، میانگین شنیدن رادیو به طور سرانه در آمریکا ۲ ساعت در روز می باشد. و در ایران ۳۴ درصد جمعیت در هفته از رادیو استفاده می کنند. رادیو می تواند یک پیام تبلیغاتی را مخابره کند و یا اسپانسرینگ یک برنامه باشد.
  1. کانال بازاریابی تلویزیونی به علت مرسوم بودن در جامعه و مخاطبان زیادی که در بین مردم داشته است، می تواند کسب و کارهای زیادی را وسوسه کند تا در این فضا تبلیغ کنند. هزینه ی تبلیغات در این کانال نسبتا سنگین هستند و کسب و کارهای کوچک و نوپا نمی توانند از پس هزینه های آن بربیایند.
  1. استفاده از بازاریابی تلفنی شاید مانند دسته های دیگر بازخورد جالبی نداشته باشد. زیرا غالبا شرکت ها سعی می کنند به کسی که هیچ ارتباطی با کسب و کارشان ندارند، محصول بفروشند و یا در بازاریابی پیامکی در صورت عدم استفاده از اصول مارکتینگی سبب ایجاد مزاحمت برای افراد شوند و اثرات منفی می گذارند.

معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکیتنگ چیست؟

  1. یکی از معایب بازاریابی آفلاین این است که در آن به سختی می شود پیامی را سفارشی سازی و یا هدفگیری کرد. برای مثال شما در تبلیغات تلویزیونی نمی توانید برای هر فرد پیامی جداگانه بفرستید و هر کسی که پای تلویزیون نشسته باشد، پیامتان را دریافت می کند. شرایط خیلی بهتر می شد اگر برای کسی که شما را نمی شناخته پیامی جذاب ارسال کنید و برای کسی که قبلا از شما خرید کرده است پیامی مبنی بر تشکر بفرستید. اما تبلیغات آفلاین این شانس را به شما نمی دهند و شما مجبورید برای همه مخاطبین یک پیام بفرستید، آن هم در صورتی که افراد با حواس جمع تلویزیون تماشا کنند.
  2. از معایب دیگر این نوع تبلیغات، سنجش ارزیابی و بازخورد آنها می باشد. برای مثال هنگامی که شما همزمان هم در رادیو، هم تلویزیون و هم بیلبوردها تبلیغ می کنید، نمی توانید متوجه شوید که چند نفر از تبلیغ شما بازدید کرده اند، چند نفر از طریق آنها از شما خرید کرده اند و نمی توان آنها را به طور جدا جدا تفکیک کرد.

آیا برای دیجیتال مارکیتنگ به بودجه زیادی نیاز است؟

بودجه ی لازم برای دیجیتال مارکیتنگ به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد. در نوع آفلاین بازاریابی دیجیتالی هزینه ها بسیار بالا هستند مانند تبلیغات تلویزیونی و از این قبیل تبلیغات. ولی در نوع آنلاین آن هزینه ها مقرون به صرفه تر می باشند. مانند کانال سئو، شبکه های اجتماعی یا بازاریابی محتوایی که نسبت به بازخوردی که دریافت می کنید نیاز به بودجه کمی دارند. یا اگر هم از کانال های تبلیغات کلیکی یا نبلیغات همسان استفاده می کنید، می توانید با توجه به بودجه ای که دارید هزینه هایتان را مدیریت کنید و یا با توجه به نتیجه ی دلخواه تان هزینه ها را وارد کنید.

آیا دیجیتال مارکیتنگ یک تقاضای پیوسته و مداوم در بازار است؟

آیا دیجیتال مارکیتنگ یک تقاضای پیوسته و مداوم در بازار است؟

کارشناسان بازاریابی باید به میزان گسترده استفاده از اینترنت دقت کنند زیرا هر میزان که دسترسی به این فضا بیشتر و راحت تر باشد، تقاضای بازاریابی آنلاین هم بیشتر می باشد. بر اساس آخرین آمار بیشتر از ۷۲ میلیون و ۹۴۱ نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند و ضریب نفوذ آن به ۸۹ درصد رسیده است. به همین علت هم شرکت ها برای باقی ماندن در فضاهای آنلاین رقابت های شدیدی با یکدیگر دارند. هر ساله با توسعه فناوری های مرتبط این حوزه در ایران مشاهده می کنیم که کاربران صفحات وب سایت افزایش یافته اند. طبق مطالعات Forrester Research تقاضا برای مهارت های بازاریابی دیجیتال طی ۵ ساله گذشته دو برابر شده است و در ایران هم استفاده از اینترنت ADSL به شکل خطی رو به افزایش است. در حالی که استفاده از اینترنت موبایل به صورت شیب صعودی و سریع در حرکت است. در سال ۸۶ تقریبا ۳۹/۵ درصد کاربران فعال موبایل مشخص شد و در سال ۹۴ این مقدار به ۹۶/۴۶ درصد رسید، یعنی نفوذ کاربران موبایل در میان جمعیت بیشتر از دو برابر شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر مدیریت فضای مجازی شرکت ها در تمام جهان یک امر مهم است و هر میزان که از کسب و کارهای سنتی فاصله می گیریم، تقاضا برای دیجیتال مارکیتنگ افزایش می یابد. در سال ۲۰۱۸ مهم ترین تقاضای بازار استخدامی برای حوزه دیجیتال مارکیتنگ بود که شامل تخصص هایی مثل استراتژی محتوا، مدیریت پروژه دیجیتال، تجزیه و تحلیل داده، بازاریابی برند، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، طراحی و توسعه وب سایت و تجارت الکترونیک می شوند. هر موقعیت جغرافیایی در جهان با توجه به نیازها و امکاناتی که دارد، به مهارت های مختلف در حوزه بازاریابی آنلاین نیاز پیدا می کنند. در عصر جدید در کشورهایی مثل کانادا، هند، آمریکا، امارت متحده عربی، استرالیا، ایرلند و فیلیپین رشد روزافزون تقاضای بازاریابی دیجیتال مارکیتنگ را شاهد هستیم.

بهترین کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین ها بسیار مطلوب هستند زیرا به واسطه آنها می توان سریع رشد کرد. کمپین ها باعث می شوند تا فرد در گروه رشد کند. به این سبب ترقی روز افزون خواهد شد. در دنیا کمپین های مختلفی هستند که می توان از طریق آنها معروف شد. اما آنچه اهمیت دارد، نام کمپین ها نیست بلکه این موارد بسیار زیاد است، بلکه اهمیت موضوع در آن است که باید رازهای موفقیت کمپین ها را دانست.

یکی از موفقیت های این کمپین ها در عرصه دیجیتال مارکتینگ آن است که از اپلیکیشن های حرفه ای بهره می برند. با استفاده از این اپلیکیشن ها می توان تبلیغات کرد و یا رصد بازار را انجام داد.

این موارد باعث می شود تا ترافیک سایت بالا برود. در این کمپین ها انواع ابزارهای بازاریابی مورد استفاده است که از این میان می توان به ایمیل مارکتینگ، سرچ مارکتینگ و موارد مشابه آنها بهره برد. حتی جستجوی محتوایی نیز از طریق این کمپین ها قابل رصد است و این جستجو پیشرفته است.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

یکی از راه هایی که می توان در دیجیتال مارکتینگ موفق بود، موضوع آموزش است. گاهی اوقات از دیگران برای موفقیت استفاده می نماییم و برخی اوقات علاقه مند هستیم تا سکان کار در دستان خودمان باشد. برای این موضوع باید از آموزش های دقیق و حرفه ای بهره مند شویم.

اما آموزش در این حوزه بسیار پیچیده و گسترده است. باید تحلیل دانست، روش های رصد بازار را آموخت، بازاریابی نقطه به نقطه و اطلاعات فروش را تحلیل نمود، آموزش بخش مهم برای پیشرفت در این حوزه است.

هم چنین بخوانید الگوریتم های گوگل برای سایت ها

استراتژی های برتر دیجیتال مارکتینگ

نکته اول و بسیار مهمی که در این حوزه باید به آن توجه داشت آن است که باید هدف داشت. اگر از ابتدا ندانیم که برای چه به این وادی قدم نهاده ایم، مسیری که به شکست منتهی می شود برگزیده ایم.

توجه کنید که همواره رقبا از شما جلوتر هستند. برای موفقیت باید گوی سبقت را ربود. امروزه رقبا از انواع اقدامات و فنون به روز استفاده می کنند تا موفقیت را از آن خود کنند. از سوی دیگر اگر نتوان سفارش های آنلاین را به سمت خود جلب نمود، باید قید دیجیتال مارکتینگ را زد. یعنی نتوانسته ایم از اصول اولیه برای جذب مخاطب استفاده نماییم.

یکی از نکاتی که از استراتژی های مهم در دیجیتال مارکتینگ است، مخاطب شناسی است. همه افراد، به تمام اطلاعاتی که در فضای دیجیتال پراکنده شده است، علاقه نشان نمی دهند. در نتیجه برای موضوع خاص خود باید مخاطب خود را بشناسید. به این واسطه می توان کسب و کار خوبی را ایجاد نمود و از هدر رفت سرمایه جلوگیری کرد.

برنامه ریزی و دانستن میزان بودجه و پیش بینی آن برای تحقق برنامه ها نیز از مواردی است که باید به آن توجه داشت. با استفاده از پیش بینی می توان هزینه های بهینه سازی را سر و سامان داد.

از سوی دیگر برای برنامه ریزی باید خلاق بود. بدون خلاقیت نمی توان پیشنهاد جدیدی مطرح کرد. همه این موارد بخشی از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است که البته می تواند کلیدی و مفید باشد.

نقش دیجیتال مارکتینگ در یک کسب و کار

در دنیای امروز نمی توان به روش های سنتی بسنده کرد و از آنها بهره برد. زمان تغییرات رسیده است و به سبب آن می توان به کسب و کار رونق بخشید. دیجیتال بودن فروش به معنای مخاطب بیشتر است. یعنی با استفاده از تبلیغات مفید در فصای مجازی، مخاطبین بیشتری در مسیر قرار خواهند داشت.

اما به روش سنتی فقط مشتریان بومی و گذری را می توان جذب کرد که البته این جذب نمودن، ۱۰۰ درصدی نیز نخواهد بود. نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار حرفه ای پر رنگ است. بدون آن نمی توان موفق بود. اگر تمایل دارید تا بر سرمایه خود بیافزایید باید از این روش استفاده کنید تا محصولات و خدمات خود را بهتر ارائه و معرفی نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما تماس بگیرید. در این متن به بررسی اجمالی در این خصوص پرداخته شده است و هنوز دنیایی از اطلاعات در زمینه دیجیتال مارکتینگ باقی مانده است.

مقالات مرتبط
همه چیز درباره تیزر تبلیغاتی سه بعدی
تبلیغات اینترنتی
farhadi

تیزر تبلیغاتی سه بعدی

منظور از تیزر تبلیغاتی سه بعدی، یک ویدیو یا انیمیشن کوتاه است که با استفاده از آیکون‌ها و تصاویر گرافیکی، یک محصول، سرویس یا یک

لیست شرکت های موشن گرافیک
تبلیغات اینترنتی
Hossein Karimzadeh

بهترین شرکت های موشن گرافیک

در این مقاله با بررسی شرکت های موشن گرافیک همراه شما هستیم. موشن گرافیک، هنری است که با استفاده از ترکیب هنرهای بصری و تکنولوژی،

اهمیت موسیقی در تیزرهای تبلیغاتی
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

اهمیت موسیقی در تیزرهای تبلیغاتی

امروزه اهمیت موسیقی در تیزرهای تبلیغاتی برای همگان مشخص شده است، در زمانی که با ویدیوها درگیر هستیم یکی از عوامل کلیدی برای تاثیرگذاری بهتر

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x