تحلیل مشکلات سئو سایت

شما سایتی دارید که هرچقدر محتوای خوب و باکیفیت در آن قرار می دهید باز رتبه ی بالایی در گوگل ندارد؟ آیا اصول سئو را به درستی رعایت کرده اید ؟

بهینه سازی موتور جستجو (seo) یک فرآیند ایجاد تغییرات در وب سایت برای دیده شدن بیشتر آن در موتورهای جستجو و ارتقاء رتبه سایت است.

اما بهبود سئو فرآیندی نیست که بخواهیم بدون داشتن هیچ استراتژی به سادگی به آن بپردازیم. بنابراین اولین قدم در توسعه استراتژی سئو سایت، آنالیز سئو و یا تحلیل مشکلات سئو سایت است.

تحلیل مشکلات سئو
خدمات پشتیبانی برای طراحی سایت پزشکی

مشاوره رایگان تحلیل مشکلات سایت

برای اینکه بتوانید با تیم پلاتو در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید فرم زیر را پر کرده و ارسال کنید و یا اینکه با شماره ی درج شده تماس بگیرید.

ارتباط مستقیم

تحلیل سئو چیست؟

تجزیه و تحلیل سئو تمام فرصت های موجود در سایت را که می تواند برای بهبود پتانسیل رتبه بندی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده کرد را نشان می دهد.

برای بهینه سازی وب سایت خود کلیک کنید.

در واقع برای به دست آوردن جایگاه مناسب در فضای جستجوگرها، باید بدانید که از کجا شروع کنید. انجام یک تجزیه و تحلیل سئو اطلاعات لازم و گزارش وضعیت را به شما می دهد تا بدانید نقطه شروع کجاست. از آنجا می توانید استراتژی خود را تعیین کنید، مشخص کنید که در کجا باید پیشرفت کنید و چه مواردی را باید اولویت بندی کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، تجزیه و تحلیل سئو همچنین به عنوان ممیزی سئو شناخته می شود و مانند گزارش وضعیت است. به شما نشان می دهد که در کجا ترافیک خود را ایجاد کنید، چگونه استراتژی محتوای خود را انجام دهید، کدام کلمات کلیدی برای شما رتبه بندی می شوند، رقبای شما چه کسانی هستند، رقبای شما در چه موقعیتی قرار دارند، اینکه آیا خطای فنی دارید یا خیر و دیگر عوامل خارجی و داخلی دخیل در عملکرد سئو شما چیست.

چرا تحلیل مشکلات سئو سایت مهم است؟

بینشی که از تجزیه و تحلیل سئو بدست می آید به شما راهنمایی می کند که محتوای سایت و جنبه های فنی خود را بهبود بخشید تا تجربه ی بهتری را برای بازدیدکنندگان فراهم کنید و وب سایت خود را بیشتر و بهتر به موتورهای جتسجو معرفی کنید.

به بیان ساده تر، تجزیه و تحلیل سئو برای داشتن رتبه بالاتر، گسترش دسترسی، ایجاد ترافیک و رسیدن به اهداف کسب و کار امری ضروری است. با تحلیل مشکلات سئو سایت شما در تاریکی عکس نمی گیرید، تصمیمات استراتژیک می گیرید که باعث کاهش زمان و منابع صرف شده می شود.

بدون این کار تقریبا غیر ممکن است که برای بهبود رتبه بندی سایت در SERP آگاهانه تصمیم بگیرید.

انواع سئو

  • سئو داخل صفحه
  • سئو خارج از صفحه

سئو در صفحه و عناصر مربوط به آن چیست؟

SEO  در صفحه به فرآیند بهینه سازی یک صفحه وب برای رتبه بندی بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو به منظور دستیابی به بازدید بیشتر اشاره دارد.  On-page  شامل هم محتوای آن صفحه، معماری صفحه و هم کد منبع HTML است.

سئو خارج از صفحه چیست ؟

سئو خارج از صفحه اصطلاحی است که فعالیت های سئو را که شما و یا تیمتان در خارج از وب سایت خود برای افزایش رتبه یک صفحه وب در موتورهای جستجو انجام می دهید، توصیف می کند.

سئو خارج از صفحه شامل عواملی مانند ایجاد لینک داخلی، ایجاد لینک خارجی، وبلاگ نویسی مهمان و فهرست استنادات محلی و شبکه های اجتماعی است.

مراحل تحلیل مشکلات سئو سایت

در ادامه ۱۰ مرحله اصلی را نام می بریم که باید هنگام تحلیل مشکلات سئو سایت به بررسی آنها بپردازید.

رتبه وب سایت شما در گوگل چگونه است؟ موقعیت متوسط ​​در SERP چیست؟ باید مشخص کنید که چه تعداد از صفحات وب سایت شما در موتورهای جستجو رتبه بندی شده است تا درک بهتری از نمای کلی وب سایت خود در گوگل داشته باشید.

URLها همان آدرس صفحات وب سایت شما هستند که باید به حدود چهار تا پنج کلمه کوتاه شوند و محتوای سایت را به درستی توصیف کنند. به طور مثال “نحوه ی استفاده از جستجوی سایت گوگل برای جستجوی وب سایت شما” دارای آدرس بسیار طولانی است باید آن را به صورت کوتاه و ساده “نحوه ی استفاده از جستجوی سایت گوگل” تبدیل کنید.

اگر نشانی های اینترنتی شما طولانی یا بی ربط هستند، می توانید آنها را بهینه و ویرایش کنید تا ربات های موتور جستجو بهتر از آنچه در صفحه است، پی ببرند.

توضیحات متا نیز که همان توضیحات در بخش سئو است باید شامل کلمات کلیدی اصلی و ثانویه باشد و به درستی مطالب صفحه شما را خلاصه کند.

عناوین باید توجه شما را جلب کند و کاربران را به کلیک بر روی آنها ترغیب کند. در عناوین و هدینگ ها باید از کلمات کلیدی سئو مناسب با صفحه ی خود استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که رتبه بندی کلمات کلیدی با حجم بالای جستجو ممکن است دشوار باشد ، بنابراین سعی کنید یک کلمه کلیدی دنباله دار پیدا کنید که کمی از رقابت برخوردار باشد و شانس شما را برای نمایش در صفحه اول SERP بهبود بخشد.

پیوندهای ورودی که به آنها لینک های ورودی یا بک لینک گفته می شود، لینک هایی هستند که از سایت دیگر به سایت شما داده می شوند. بک لینک ها می توانند به عنوان شاخص هایی برای موتورهای جستجو عمل کنند و نشان دهند که سایت شما قابل اعتماد است.

لینک های ورودی به سایت خود را بررسی کنید تا ببینید چه کسی به وب سایت شما لینک شده است تا درک بهتری از کارهایی که برای بهبود رتبه بندی باید انجام دهید دریافت کنید.

مواردی وجود دارد که گوگل به آنها حساس است و اگر رعایت نشود ممکن است گوگل شما را جزء اسپم ها بداند. آیا سایت شما گزینه های یک سایت معتبر را دارد ؟ همچنین لینک های ورودی به سایت شما چگونه هستند؟

اگر اعتبار سایت شما کم باشد گوگل رتبه ی پایینی به سایت می دهد ولی اگر اعتبار بالاتری داشته باشد در نتایج جستجوی گوگل رتبه ی بهتری خواهید داشت.

به رتبه و اعتبار سایتهایی که به شما لینک شده اند نیز توجه کنید اگر لینک ورودی زیادی از وب سایتهای کم قدرت داشته باشید باعث می شود نمره ی اسپم شما افزایش یابد. برای اینکه به این مشکل برنخورید باید لینک های ورودی بد را حذف کنید.

لینک داخلی عملی است که شامل افزودن لینک به دیگر صفحات در وب سایت شما برای کمک به بازدیدکنندگان در رفتن و چرخیدن در قسمت های مختلف سایت است. لینک داخلی در واقع یک تاکتیک عالی در جستجوگرها برای کمک به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو است. به علاوه می تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد.

توجه نمایید که لینک های خراب در سایت خود نداشته باشید زیرا تاثیر منفی بر سئو سایت می گذارد. آنها را ویرایش و یا حذف نمایید.

محتوا نقش بسزایی در سئوی وب سایت شما دارد. هرگونه محتوای تکراری را که پرچم قرمز SEO است، بررسی کنید و در صورت لزوم آن را از فهرست خارج کنید یا حذف کنید.  همچنین اطمینان حاصل کنید که محتوای شما از کیفیت بالا و عاری از خطا باشد. با محبوب ترین صفحات خود شروع کنید و سپس به سمت پست ها و صفحات کوچکتر بروید.

به طور کلی محتوایی که برای سایت خود تولید می کنید نباید کپی از سایت دیگری باشد باید کاملا منحصر به فرد و به اصطلاح یونیک باشد.

از کلمات کلیدی مناسب در صفحات خود استفاده نمایید. کلمه ی کلیدی ای استفاده کنید که کاربر بیشتر آن را جستجو می کند البته باید مرتبط با موضوع محتوا باشد.

از آنجا که ربات های موتور جستجو نمی توانند تصاویر شما را جستجو کنند، مهم این است که شما تصاویر خود را با نوشتار متن مناسب برای توصیف ظاهر و عملکرد آن تصویر (alt) بهینه کنید.  یکی دیگر از نکات بهینه سازی تصویر که باید توجه کنید، فشرده سازی تصاویر برای کاهش اندازه آنها است که می تواند به بهبود سرعت بارگذاری صفحه کمک کند.

مورد بسیار مهمی که در رتبه بندی گوگل تاثیر می گذارد سرعت سایت است. سرعت صفحه شما در واقع می تواند بر روی سئوی وب سایت و تجربه کلی کاربر شما تأثیر بگذارد، بنابراین باید به طور مرتب به دنبال تجزیه و تحلیل مداوم سرعت سایت خود باشید تا اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به سرعت و به طور موثر کار می کند.

 برای یک تست سرعت بارگیری سریع صفحه، می توانید از ابزار PageSpeed ​​Insights گوگل استفاده کنید.

کد نویسی سایت اصولی دارد که باید به آن توجه شود. علاوه بر ظاهر سایت باید به مسائل فنی و نکات مربوط به سئو نیز در طراحی و کد نویسی توجه شود. اگر نکات سئو رعایت نشده باشد هرچقدر محتوای باکیفیت قرار دهید رتبه ی سایت شما افزایش نخواهد یافت.

ابزارهای آنالیز و تحلیل مشکلات سئو سایت

برای اینکه بتوانید مواردی که گفته شد را به درستی تحلیل و بررسی کنید نیاز به ابزارهای تجزیه و تحلیل سئو دارید. ابزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی وجود دارد که می توان توسط آنها این کار را انجام داد. ابزارهایی که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم به صورت آنلاین سایت شما را تحلیل می کنند.

ابزار Moz pro :

یکی از ابزارهای مهم برای اندازه گیری، نظارت و رشد عملکرد کلمات کلیدی در یک سیستم عامل است. در واقع می توانید با استفاده از این ابزار کلمات کلیدی با عملکرد بالا بر اساس دشواری و حجم را بیابید، مواردی را که بر نحوه ی خزیدن سایت شما تاثیر می گذارد پیدا کنید و همچنین صفحات خود را بهینه سازی کنید و پیشنهادهای محتوای جدید دریافت کنید. این ابزار ۳۰ روز اول رایگان است اما بعد از آن باید حدود ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار پول پرداخت کنید.

Moz pro برای تحلیل مشکلات سئو سایت
ابزار برای تحلیل مشکلات سئو سایتsemrush-seo

ابزار SEMrush site Audit :

این ابزار به شما امکان می دهد نحوه رتبه بندی سایت خود را ردیابی کنید، در کلمات کلیدی جداگانه جستجو کنید تا ببینید چه نوع رقابتی را با آنها مرتبط کرده اند، خطاهای فنی را ردیابی کرده و بسیاری از کارهای مفید دیگر را انجام می دهید. با استفاده از این ابزار می توانید عوامل رتبه بندی گوگل را که ممکن است بر عملکرد وب سایت شما تاثیر بگذارند، تجزیه و تحلیل کنید و ایده های جدید برای استراتژی، لینک دهی مجدد، محتوا و موارد دیگر دریافت کنید.

این ابزار نیز پولی است و باید حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ دلار در ماه پرداخت کنید.

ابزار Alexa :

در الکسا می توانید رقبای خود را بر اساس همپوشانی مخاطبان شرکت شناسایی کنید، شکاف های کلمات کلیدی را برای سایت خود و سایت های دیگر پیدا کنید و بهترین شرایط را برای هدفتان تعیین کنید. ابزار الکسا نیز هزینه ای حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار دارد.

ابزار Google Search Console :

کنسول جستجوی گوگل که قبلاً به عنوان Google Webmaster Tools شناخته می شد، یکی از برترین ابزارهای تجزیه و تحلیل SEO در سراسر جهان است. از آنجا که این روزها تقریباً برای هر چیزی در گوگل سرچ می کنیم، چرا برای کمک به بهبود عملکرد سایت از ابزار آن استفاده نکنیم.
استفاده از این ابزار به شما امکان می دهد وب سایت خود را همانگونه که گوگل می بیند مشاهده کنید. عملکرد کلی خود را از طریق کلیک و نمایش و حتی تغییر وضعیت براساس درخواست، صفحات، دستگاه ها، ظاهر جستجو و موارد دیگر کنترل کنید.

این ابزار کاملا رایگان است و با ثبت نام به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

Google Search Console برای تحلیل مشکلات سئو سایت

ابزار Google Keyword Planner :

این سایت ویژگی های کمتری دارد اما با این وجود به شما امکان می دهد کلمات کلیدی مختلفی را جستجو کنید تا اصطلاحات مرتبط، عملکرد تاریخی و سطح رقابت مربوط به هر یک را ببینید.

ابزار Ahrefs :

ابزارهای بیشماری در این سایت وجود دارد که به شما کمک می کند کلمات کلیدی با عملکرد بالا را شناسایی کنید، لینکهای خراب و تصاویر نامناسب و بدون alt را بیابید، سلامت سایت خود را بررسی کنید و حتی خطاهای مهم را مشاهده کنید. این ابزار نیز مبلغی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار دارد.

ابزار woo-rank-seo-monitoring برای تحلیل مشکلات سئو سایت

ابزار WooRank :

دارای ابزارهای مختلفی است که تجزیه و تحلیل وب سایت را اجرا می کند.  بررسی ها اطلاعات دقیق، پیشنهادات مربوط به تعمیر و نگهداری سایت، ابزارهای فروش، کلمات کلیدی رتبه بندی و گزارش های سفارشی را برای شما فراهم می کنند. هزینه ی آن حدود ۶۰ تا ۱۸۰ دلار است.

ابزارهای دیگری مانند GT Metrix، HubSpot’s Website Grader، Found’s SEO Audit Tool، Majestic، Screaming Frog SEO Spider و SEO Site Checkup نیز وجود دارد که می توان توسط آنها سایت را آنالیز کرد اما مهمترین آنها مواردی بود که گفته شد.

نکته : تمام ابزارهای گفته شده بسیار مهم و کاربردی هستند اما به صورت اتوماتیک و نرم افزاری سایت ها را بررسی می کنند و احتمال اینکه خطا در آنها وجود داشته باشد زیاد است.

اگر دانش کافی در مورد سئو ندارید و نیاز به تحلیل دقیق و بررسی مشکلات سایت خود دارید بهتر است که از یک شخص و یا تیم حرفه ای بخواهید تا سایت شما را بررسی کند.

تحلیل مشکلات سئو سایت شما توسط استودیو پلاتو

استودیو پلاتو با تیم حرفه ای و متخصص در زمینه ی سئو می تواند سایت شما را به طور دقیق بررسی کند و راه حل هایی برای رفع آن به شما پیشنهاد دهد. همچنین می تواند خود مشکلات سایت شما را برطرف کند و یک سایت بسیار خوب و عالی از هر لحاظ تحویل دهد.

تیم ما با آنالیز سایتتان مشکلات را تشخیص می دهد، آنها را اولویت بندی می کند و راه حلی برای رفع هر یک از ایرادات می یابد.

خدمات استودیو پلاتو :

  • ابتدا به بررسی دقیق صفحات، لینکها، تصاویر، نکات فنی و کلمات کلیدی سایت شما می پردازد.
  • بعد به صورت ساده و روان در یک فایل ورد برایتان هر یک از مشکلات را توضیح می دهد و راه کاری عملیاتی برای رفع آنها پیشنهاد می دهد.
  • همچنین مشاوره رایگان در اختیارتان قرار می دهد تا در هر زمان که لازم داشتید به بررسی مشکلات سایتتان بپردازید.
  • برایتان مشکلات را اولویت بندی می کند تا بتوانید با سرعت بیشتری به رتبه بندی بالا برسید.
  • کلمات کلیدی مناسب کسب و کار شما را بررسی کرده و به شما پیشنهاد می دهد.
  • مشاوره در زمینه ی لینک سازی مناسب می دهد.
  • علاوه بر آن با هزینه ای بسیار مناسب می تواند سئو سایت شما را ارتقاء دهد و برایتان تولید محتوا کند.

اگر محتوای با کیفیت و سئو شده می خواهید کلیک کنید.

چه المان هایی در سئو توسط تیم پلاتو انجام می شود؟

در ادامه به برخی از مهم ترین اقداماتی که تیم پلاتو برای تحلیل مشکلات سئو وب سایت شما انجام می دهد را توضیح خواهیم داد ، پس با ما همراه باشید.

بهبود کدنویسی و خوانایی وب سایت

همه چیز در سئو از کد های وب سایت شما شروع می شود. بسیار مهم است که در وب سایت از تگ هایی استفاده شود ، که گوگل درک راحتی از آن ها داشته باشد و بتواند به راحتی وب سایت شما را درک کند و در نتیجه آن را در نتایج جست و جو ظاهر کند. در صورتی که ساختار کدنویسی سایت شما درست نباشد ، می توان گفت عملا سئو شما غیر ممکن خواهد بود ، چرا که کد نویسی یکی از مهم ترین بخش های پایه ای هر وب سایت می باشد.

بهبود متا تایتل و متادیسکریپشن

شاید ابتدا با خود فکر کنید که بهبود متا تایتل ها و یا متادیسکریپشن کار بسیار ساده و راحتی است ، اما این مورد نیز احتیاج به صرف تایم برای انجام تحقیق کلمات کلیدی و همچنین انتخاب عناوین بسیار جذاب و کاربر پسند دارد. یکی از مهم ترین بخش های سئو وب سایت نیز تایتل و دیسکریپشن محتوا های وب سایت می باشد.

بهبود پرفورمنس وب سایت

اگر نسبت به سئو تکنیکال دانش کمی نیز داشته باشید ، می دانید که اهمیت سرعت وب سایت امروزه بسیار بالاتر رفته است. وب سایت شما در حالت استاندارد و خوب حداقل باید زیر ۳ ثانیه لود شود ، که برای داشتن چنین سرعتی بسیار مهم است ، که مواردی مثل : بهبود کدنویسی سایت ، فشرده سازی مدیا های مختلف وب سایت مثل : عکس ، فیلم ، صوت و… و همچنین آنالیز هاست شما به خوبی انجام و در نهایت بهینه شوند.

بهینه سازی سایت مپ ، Robots.txt و…

سایت مپ یا نقشه سایت به یک فایلی گفته می شود ، که در آن آدرس صفحات وب سایت شما به صورت دسته بندی شده برای ربات های گوگل فهرست شده اند.

فایل robots.txt نیز یک فایل شامل دستورات برای خزنده های گوگل می باشد ، که در آن سطح های دسترسی مشخص شده است. فرضا شما قصد دارید که گوگل یک قسمتی از وب سایت شما را بررسی نکند و می توانید این کار را با فایل robots.txt انجام دهیم.

اما بهینه سازی این دو فایل خیلی مخصوصا در وردپرس زمان بر نیست. مهم ترین المانی که اینجا مطرح می شود ، بحث بهبود و مدیریت نرخ خزش یا Craw Budget شما می باشد. بسیار مهم است که شما صفحات مهم خود را در اولویت ربات های گوگل قرار دهید تا بتوانید رنک خوبی در گوگل دریافت کنید. این مورد در سایت های فروشگاهی اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند ، چرا که یک سایت فروشگاهی دارای صفحات بسیار زیادی می باشد و خیلی مهم است که حتما صفحات مهم در ابتدا ایندکس شوند.

 

انجام تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن کانتنت گپ ها

تقریبا می توان گفت هیچ سایت نوپایی در همان ماه های اول به رنک های بالایی نمی رسند ، مگر اینکه بتوانند از یک سری صفحات دیگر ورودی خوبی دریافت کنند و نزد گوگل به اعتبار بالایی برسند. یکی از مهم ترین مهارت های هر سئو کار پیدا کردن کلمات کلیدی پر سرچ و کم رقابت می باشد.

تیم پلاتو با استفاده از دقیق ترین ابزار ها و همچنین بررسی شرایط برای شما بهترین کلمات کلیدی را پیدا و سپس آن را به شما پیشنهاد می دهند تا بتوانید از آن ها ورودی مناسبی را دریافت کنید.

بررسی شرایط برای دریافت بک لینک و رپورتاژ

دریافت رپورتاژ و بک لینک یک قاعده و زمان مناسبی دارد. مسلما شما نمیتوانید برای یک سایتی ، که تازه ۱ هفته از سئو آن می گذرد رپورتاژ تهیه کرده و انتظار پیشرفت داشته باشید. به همین خاطر بسیار مهم است که حتما رپورتاژ و بک لینک ها زمانی تهیه شوند ، که بیشترین میزان بازدهی را برای شما داشته باشد.

تیم پلاتو علاوه بر موارد فوق بسیاری از المان های دیگر را نیز برای شما در تحلیل مشکلات سئو لحاظ می کند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش انواع پروژه های سئو با استفاده از راه های ارتباطی سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

چرا با وجود محتوای ارگانیک و خوب، بازدید زیادی از گوگل ندارم ؟

درست است که محتوای خوب امری مهم در جذب بازدید کننده و افزایش رتبه است اما این تنها کار نیست. باید بر اساس الگوریتم های گوگل، محتوا بهینه سازی شود، به خوبی ساختار دهی شود، لینک های مناسب در صفحه قرار داده شود و کلمات کلیدی پرسرچ و مناسب موضوع در آن قرار داده شود.

چرا مطالب من در گوگل ایندکس نمی شوند ؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایندکس نشدن صفحات وب سایت می شود مثلا اینکه ربات های گوگل به سایت شما دسترسی ندارند و یا در کدنویسی سایت خطا وجود دارد. در این مواقع باید کدنویسی سایت خود را بررسی کنید که آیا بر اساس اصول سئو انجام شده اند.

چگونه سئو سایت را ارزیابی کنم ؟

ابزارهای مختلفی برای ارزیابی سئو وجود دارند که هر یک گزارش های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند اما برای درک آنها و استفاده از این گزارش ها در بهینه سازی سایت باید تخصص و یا آشنایی با موضوعات فنی سئو داشته باشید.

تحلیل مشکلات سئو سایت چقدر زمان نیاز دارد؟

زمان آنالیز سئو سایت بستگی به وضعیت سایت دارد. هرچقدر مشکلات سایت بیشتر باشد زمان بیشتری نیز باید صرف بررسی راه حل های رفع آن شود. به طور کلی استودیو پلاتو به مدت تقریبی یک هفته این کار را انجام می دهد.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x