امکانات مورد نیاز یک وب سایت

امکانات مورد نیاز یک سایت چیست؟

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در موفقیت یک سایت، به امکانات و شرایطی بستگی دارد که در محیط آن فراهم شده است. در واقع می توان گفت افراد بیشتر از سایت هایی استقبال می کنند که در کنار رابط کاربری مناسب، از شرایط مختلفی از جمله سرعت بالا، همخوانی با فضای اندروید و موبایل، محتوای با کیفیت و جامع و … برخوردار باشند. در این مطلب به مجموعه ای از امکانات سایت اشاره خواهیم کرد که برخورداری از آنها و تقویت آنها، سایت مورد نظر را ارتقا می دهد. پس اگر می خواهید یک سایت ایده آل راه اندازی کنید، حتما در ادامه با ما همراه باشید.

امکانات لازم یک سایت

۱- دامنه سایت

از آنجایی که یک سایت تشکیل شده از مجموعه زیادی از اجزا می باشد، نیاز است قدم به قدم موارد را با دقت کنار هم بچینیم تا به نتیجه بسیار بهتری دست پیدا کنیم. اولین مورد دامنه سایت است. موردی که به عنوان آدرس سایت شما تعریف می شود و قرار است در ذهن مخاطبان موضوع مورد فعالیت سایت ماندگار باشد. پس باید این نام دارای ویژگی هایی از جمله کوتاه بودن، تصویری بودن، قابلیت برند شدن و در نهایت مرتبط به موضوع سایت بودن باشد.

گاهی تضاد ها هم موجب جذب بیشتر می شود، جایی که دامنه کاملا متفاوت با فعالیت سایت  است. از جمله این تفاوت ها می توان به اسم اپل برای یک شرکت الکترونیک اشاره کرد یا به اسم علی بابا برای یک سایت فروشگاهی بسیار عظیم با فروش جهانی روبرو شد. پسوند دامنه خود را طوری انتخاب کنید که مخاطب شما را پوشش دهد. بهترین و جامع ترین پسوند جهانی com. می باشد، اما در ایران برای مخاطب خاص نیز پسوند ir. قابلیت سئو مناسبی دارد.

بیشتر بدانید: برای طراحی سایت به چه مواردی نیاز داریم؟

۲- قالب موبایلی

از مهمترین امکاناتی که باید در یک سایت در نظر گرفته شود تا بازخورد خوبی داشته باشد، بحث واکنش گرا بودن قالب سایت است. چرا که افراد با وسایل دیجیتال مختلف مانند لپ تاپ ها، تبلت ها، موبایل ها و … برای مشاهده سایت به مرورگر خود مراجعه می کنند. در مواردی که قالب موبایلی برای سایت در نظر گرفته نشده باشد، تمام اطلاعات و لینک های موجود در سایت به صورت بهم ریخته و نامرتب مشاهده می شود. این مورد باعث می شود بازخورد منفی برای سایت شما ایجاد شود و بدون اینکه فرد وارد لینک های زیر مجموعه ای شود از سایت خارج شود.

این موارد در بحث سئو و رتبه بندی سایت بسیار تاثیرگذار است. چرا که گوگل اهمیت زیادی به سیستم کاربری و برقراری ارتباط مخاطبان با سایت مورد نظر می دهد.

۳- محتوای سایت

محتوی از امکانات مورد نیاز سایت

درست است که طراحی و قالب بندی و رابط کاربری مناسب باعث آسودگی مخاطب می شود، اما اول باید گزینه جذابی در سایت وجود داشته باشد که مخاطب علاقه مند به ادامه باشد و از امکانات و لینک های زیر مجموعه ای استفاده کند. این گزینه جذاب همان محتوای سایت است. محتوایی که هم می تواند ساعت ها مخاطب را درون خود نگه دارد و از یک صفحه به صفحه دیگر آن سایت برود و یا در اولین برخورد سایت را ببندد و در سایت دیگری دنبال نیاز خود بگردد.

سایت ها دقیقا شبیه ویترین و تابلوی نمایشگاه ها و بازارها هستند. باید بدانید همانطور که برای یک تابلو تبلیغاتی کلی هزینه می کنید و سعی دارید بهترین استفاده را از آن ببرید، از فضای سایت نیز بهترین بهره را ببرید و هرگز با این دید که چون هزار زیر صفحه می توانید ایجاد کنید به سمت محتوای بی کیفیت نروید

محتوا شامل مطالب سمعی و بصری و نوشتاری می باشد. فیلم ها، عکس و پوسترها، مقالات، تیترها و … همه و همه مربوط به محتواست. در واقع هرچه در یک صفحه سایت در مقابل شما قرار دارد محتوای آن است.

البته این محتواها مانند ویترین مغازه ها باید دارای چیدمان درست به همراه با بهینه سازی کلمات کلیدی برای قرار گیری در لیست موتورهای جستجوی هوشمند باشد.

بیشتر مطالعه کنید: بهترین زبان ها برای برنامه نویسی سایت

۴- ساختار منظم در فضای سایت

طراحان حرفه ای با توجه به موضوع فعالیت سایت، در طراحی آن نکاتی را رعایت می کنند که باعث شود هر فرد مراجعه کننده به سایت در همان لحظات اول از موضوع و کارکرد سایت با خبر شود. درواقع شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که زمینه فعالیت سایت چیست و در چه زمینه ای می تواند به شما ارائه خدمت کند. مورد بعدی استفاده از تکنیک های جلب توجه در ساختار منظم سایت است. یک سایت حرفه ای در صفحه اول خود این امکان را دارد که مخاطب را به سمت سوژه های مهمتر که ایجاد درآمد بیشتری برای صاحبان آن سایت می کند و دارای اولویت بالاتری هستند، هدایت کند.

در نهایت در مورد ساختار منظم که از امکانات اصلی سایت ها می باشد باید این نکته وجود داشته باشد که مخاطبانی با رده های سنی مختلف و سطح سواد و علم متفاوت با آن ارتباط برقرار کنند و بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. برای مثال یک سایت فروشگاهی هم برای یک نوجوان و هم برای یک فرد سالمند کارایی مفید داشته باشد.

۵- سرعت سایت

سرعت سایت از امکانت مورد نیاز سایت

وضعیت اینترنت در کشور ما به خودی خود ضعیف و مشکل دار هست، حالا اگر سایت شما از پشتیبانی خوبی برخوردار نباشد و همچنین بین حجم مطالب و هاست سایت تناسبی وجود نداشته باشد، مخاطب در همان چند ثانیه اول که سایت در حال بالا آمدن است، بی خیال می شود و سراغ سایت دیگری برای نیاز خود می رود.

عوامل متفاوتی از جمله سرور، حجم ترافیک سایت، موارد گرافیکی و سیستم رایانه کاربر در زمینه سرعت سایت اثر گذار می باشند.

۶- مسیریابی درون سایتی

در یک سایت موفق خبری از شلوغی و پیچیدگی بالا نیست و برای دسترسی مراجعین علاوه بر قرار گیری لینک های پر بازدید مانند خرید، قیمت ها، دسته بندی محصولات و … یک کادر جستجو هم قرار داده می شود که به راحتی هر موضوع مربوط به سایت را در آن یافت کرد.

برای انتقال به صفحات زیر مجموعه یک موضوع سیستم ناوبری باید به صورت اصولی حفظ شود. مانند اینکه در صفحه اولیه به قسمت لوازم خانگی رفته اید، در قسمت دوم لوازم خانگی خود نیز دارای دسته بندی باشد و هر مورد به تفکیک وجود داشته باشد تا در همان چند ثانیه اول مخاطب را به مقصود خود برسانید.

بیشتر مطالعه کنید: طراحی وب سایت اختصاصی چه مزایایی دارد؟

۷- طراحی ساده اما حرفه ‎ای

رعایت نکات گرافیکی در زمینه تصاویر، متن ها و ویدیوها و چینش آنها در کنار هم نیز یک امکان خاص برای سایت ایجاد می کند که جذابیت بصری داشته باشد. چرا که با رعایت نکاتی مانند اندازه فونت متون، استفاده از تصاویر با کنتراست مناسب، رنگ بندی و طراحی قالب سایت و … میزان جذابیت سایت به مراتب بالاتر می رود. همچنین باید توجه شود که از مواردی مانند تصاویر متحرک به اندازه و با ریز بینی استفاده شود چرا که زیاده روی در هر مورد خستگی و حواس پرتی برای مخاطب به وجود می آورد.

۸- سئو سایت

سئو از امکانات مورد نیاز سایت

اگر نمی خواهید سایت مورد نظر در میان این همه سایت مختلف با موضوع مشابه گم شود و در صفحات nام موتور جستجو قرار بگیرد، باید سطح سئوی آن را بالا ببرید. در واقع با استفاده درست از تکنیک سئو این امکان برای سایت فراهم می شود که موتورهای جستجو بتوانند شباهت بیشتری بین موضوع جستجو شده و سایت مورد نظر پیدا کنند و آن را در صفحات اولیه موتور جستجو مانند گوگل یا یاهو نشان بدهند.

پس در تولید محتواها برای یک سایت باید دقت داشت که نکات بهینه سازی و سئوی سایت به طور کامل رعایت شود، تا در کنار بار اطلاعاتی بسیار مهم آن محتوا، سطح بهینه سازی و کاربر پذیری نیز بالا رود و افزایش موفقیت سایت به صورت چشمگیری احساس شود.

زمانی که یک سایت در لیست اولین های موتور جستجو قرار بگیرد، مراجعین آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه میزان درآمد و فروش در زمینه کسب و کار مور نظر هم بیشتر می شود. برای مثال استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع با تراکم مناسب در تیترها، تگ ها، پاراگراف ها و … یکی از راه های بهینه سازی می باشد.

۹- قابلیت بروز رسانی و پشتیبانی

سرعت تغییرات در دنیای امروز بسیار بالا می باشد، این تغییرات در عرصه دیجیتال به مراتب بیشتر است و به همین خاطر باید سایت دارای شرایطی باشد که به خوبی به روز رسانی شود و شرایط تغییرات و پشتیبانی های فنی در آن لحاظ گردیده باشد. چرا که حتی سایت هایی که در رتبه های اول و به اصطلاح صفحه اول موتور جستجو قرار دارند، در صورت عدم به روز رسانی و پشتیبانی درست، به مرور رتبه های خود را از دست خواهند داد و افت خواهند کرد.

برای مشاوره و یا سفارش طراحی سایت با تیم پلاتو در ارتباط باشید.

۱۰- فرم تماس و نظر دهی

در دسترس قرار دادن راه های ارتباطی مانند شماره تماس و همچنین آدرس مشخص در سایت باعث می شود اعتماد مخاطب به شما بیشتر شود و اعتبار کار شما بالاتر رود. در کنار این مورد مخاطب می تواند سوالات و مشکلات خود را از طریق تماس یا ایمیل پیگیری کند. مورد بعدی فرم نظر دهی است که صداقت و شفافیت سایت را نشان می دهد. وجود نظرهای مختلف با بازخوردهای مثبت و منفی تبدیل به یک نقد مناسب و حرفه ای برای سایت می باشد.

۱۱- لینک شبکه های اجتماعی

قرار دادن دکمه و لینک مربوط به صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام یا وات اپ، در زمینه بهتر دیده شدن سایت بسیار کمک می کند و سایت شما را به ترافیک زیادی از مخاطبین فضای مجازی وصل می کند.

در کنار مواردی که بیان شد، امکانات دیگر مانند فضای کاربری، سبد خرید شخصی، ذخیره سازی آدرس و سفارشات و … دیگر امکانات سایت های پر کاربرد می باشند. در همین زمینه به امکانات سایت های مختلف در دسته بندی هایی مانند خدمات، فروشگاهی و … اشاره می کنیم.

مقالات مرتبط
امکانات طراحی سایت پزشکی
دانستنی های طراحی سایت
simin suleimani

امکانات طراحی سایت پزشکی

طراحی یک سایت پزشکی حرفه‌ ای می ‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر و جذاب ‌تر به بیماران و خانواده ‌های آن ‌ها

ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x