ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ یعنی چه

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی شدن بسیاری از کسب‌وکارها و افزایش مشاغل آنلاین، روش‌های زیادی هم برای نشان‌دادن آنها و در واقع تبلیغات به وجود آمده است.

یکی از این روش‌ها ویدئو مارکتینگ است. اگر شما هم کسب‌وکاری دارید که فکر می‌کنید جای رشد زیادی دارد، از این طریق می‌توانید آن را پرورش دهید. برای آشنایی بیشتر با ویدئو مارکتینگ، مزایا، انواع و روش‌های انجام این تکنیک با ما همراه باشید.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ یا همان بازاریابی ویدیویی به معنی ساخت و اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی به منظور نشان‌دادن و تبلیغ‌کردن محصول و یا خدمات است. برندها و کسب‌وکارهای آنلاین و غیرآنلاین از این روش برای افزایش بازدید و فروش خود استفاده می‌کنند. . ویدیو مارکتینگ میتواند راه بسیار خوبی برای بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باشد.

بعد از طراحی و تولید ویدئو، آنها را در کانال‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مختلف قرار می‌دهند. به این ترتیب افراد علاقمند با محصول و یا خدمات موردنظر خود آشنا می‌شوند و برای آن درخواست می‌دهند. با توجه به افزایش تعداد افرادی که با مجموعه آشنا میشوند، دامنه مشتریان نیز افزایش میابد و در نتیجه فروش بیشتری حاصل خواهد شد. ویدئو مارکتینگ برای کسب‌وکارهای مختلف مهم است و مزیت‌های زیادی دارد. در ادامه این مطلب جزئی‌تر در این باره با شما صحبت خواهیم کرد.

ویدیو مارکتینگ هنر شناساندن خدمات به کاربران به صورتی که در یادشان بماند

دلیل اهمیت ویدئو مارکتینگ برای کسب‌وکار ها

بازاریابی ویدئویی در سال ۲۰۰۵ و پس از به بازار آمدن یوتیوب شناخته شد. بعد از اینکه گوگل یوتیوب را در سال ۲۰۰۶ خریداری کرد، این روش بازاریابی گسترش بیشتری پیدا کرد. در آن زمان یوتیوب به‌تنهایی دارای هفت فرمت تبلیغاتی مختلف بود.

بعد از روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند، استفاده از ویدئو مارکتینگ کم‌کم رواج پیدا کرد، زیرا مردم راحت‌تر می‌توانستند محتواهای ویدئویی مختلف را تماشا کنند. جالب این است که رفته‌رفته افراد مختلف ساخت ویدئو با گوشی را یاد گرفتند و همین موضوع باعث گسترش مفهوم ویدئو مارکتینگ شد.

امروزه بازاریابی ویدئویی اهمیت زیادی دارد، زیرا یک تجربه احساسی جذاب و چند بعدی را به مخاطب انتقال می‌دهد. و احساسات همان مولفه ای است که بسیاری آن را برای موفق بودن تبلیغات ضروری میدانند.

وقتی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام پیمایش می‌کنید، هیچ چیزی به اندازه ویدیو نمی‌تواند شما را برای چند ثانیه روی صفحه نگه دارد. چیزهایی که در محتوای ویدئویی می‌بینید، بیشتر از عکس و یا متن در ذهن شما می‌مانند و این موضوع اهمیت بازاریابی ویدئویی را به رخ می‌کشد.

ویدئو مارکتینگ حتی با ساده ترین امکانات قابل انجام است

مزایای ویدئو مارکتینگ

اصلی‌ترین مزیت ویدئو مارکتینگ افزایش فروش برای کسب‌وکارهای مختلف است، اما آیا می‌دانید که چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ با شناخت مزایای ویدئو مارکتینگ درنهایت می‌توانید به این موضوع پی ببرید:

  •   افزایش مخاطبان

وقتی یک محتوای ویدئویی برای محصول و یا خدمات خود طراحی و تولید می‌کنید و آن را در صفحات مختلف به اشتراک می‌گذارید، مخاطبان شما افزایش پیدا می‌کنند. این افزایش مخاطب از روش‌های مختلف می‌تواند منجر به افزایش فروش شما شود.

همچنین بخوانید: بهترین روش های تبلیغات نمایشگاهی

  • جلب توجه مخاطبان

محتوای ویدئویی کاملا بصری و حسی است و مستقیما بر ذهن مخاطبان تاثیر می‌گذارد. رنگ‌ها اکت‌ها و صداها می‌توانند مخاطبان مختلف را به سمت شناخت بیشتر برند و محصولات شما سوق دهند.

  • بازاریابی محتوای جذاب و خلاقانه

بازاریابی ویدئویی فقط برای تبلیغ انجام نمی‌شود، بلکه باعث افزایش بازدید خواهد شد. به زبان ساده وقتی شما ویدئویی جذاب و خلاقانه بسازید، حتی اگر مخاطب به محصول شما علاقه‌ای نداشته باشد، جذب ویدئو شما می‌شود و همین موضوع باعث افزایش بازدید پست ها در اینستاگرام و یا افزایش بازدید از سایت و بهبود رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد.

فعالیت های لازم برای موفقیت در ویدیو مارکتینگ

  • معرفی بهتر برند، محصولات یا خدمات

ویدئو بهترین روش برای نمایش برند و یا محصولات شماست. اگر می‌خواهید برند و یا محصولات خود را به دیگران معرفی کنید، بهتر است یک ویدئو بسازید و آن را در معرض دید دیگران قرار دهید. به این ترتیب افراد بیشتری با محصولات شما آشنا خواهند شد.

  • بهبود سئو و افزایش احتمال دیده شدن

جدای از تاثیر مستقیم، ویدیو مارکتینگ میتواند به صورت غیر مستقیم نیز بر سئو و دیده شدن کسب و کارتان اثر داشته باشد، چرا که سبب میشود کاربر مدت زمان بیشتری در وب سایت شما حضور داشته باشد. به طور کلی ویدئو باعث میشود تا اطلاعات ساده تر و با تاثیربیشتری به مخاطب منتقل شده و در ذهن او نهادینه شود.

انواع بازاریابی ویدئویی

انواع مختلفی از روش‌ها برای بازاریابی ویدئویی وجود دارد که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • انیمیشن

معمولا اکثر مردم دیدن انیمیشن را دوست دارند و حس خوبی به آنها می‌دهد. تبلیغ محصول در قالب یک انیمیشن حدودا یک دقیقه‌ای می‌تواند نتیجه‌ای فوق‌العاده داشته باشد.

برای سفارش ساخت انیمیشن کلیک کنید.

  • ویدئوهای واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (AR) باعث می‌شود تا شما بتوانید خالی بودن محصول و یا خدمات خود را در ویدیو به رخ بکشید و نشان دهید که اگر این محصول در این ویدیو بود چقدر کاربرد داشت و همه چیز واقعا بهتر می‌شد.

  • ویدئوهای آزمایشی

این نوع ویدئوها کارایی و عملکرد محصول شما را نشان می‌دهند. اگر محصولی دارید که کاربرد آن برای مخاطبان ناشناخته است، می‌توانید از ویدئوهای آزمایشی برای نشان دادن کاربرد آن استفاده کنید.

  • ویدیوهای رویدادی

برخی از کسب‌وکارها و یا افرادی که قصد راه اندازی کسب‌وکار خود را دارند، نیازمند جذب سرمایه هستند. با ویدئوهای رویدادی می‌توانید برای جمع‌آوری کمک مالی، شرکت در کنفرانس یا بحث و… مخاطب جذب کنید.

  • ویدئوهای توضیح دهنده

ویدئوهایی که خیلی ساده به توضیح و معرفی محصول و یا خدمات شما می‌پرداند از این دسته ویدئوها هستند. این نوع ویدئوها به مخاطبان کمک می‌کنند تا دلیل نیازشان به خدمات شما را بهتر درک کنند.

  • ویدئوهای لایو یا پخش زنده

این ویدئوها در لحظه با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. این روش حس دوستانه‌ای بین صاحبان کسب‌وکارها و مخاطبان ایجاد می‌کند و بنابراین تاثیر شگرفی بر اعتمادسازی دارد.

ویدئو مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

اولین قدم برای اجرای بازاریابی ویدیویی برنامه‌ریزی است. شما باید اهداف خود را مشخص کنید، تحقیقات خود از بازار و مخاطبان هدف را انجام دهید و اطلاعات به‌دست‌آمده را تجزیه و تحلیل کنید. با انجام این مراحل می‌توان گفت که پایه های اولیه ویدئو مارکتینگ را چیده‌اید. بعد از آن می‌توانید برای مراحل بعدی بازاریابی ویدئویی برنامه‌ریزی کنید و آنها را به ترتیب جلو ببرید.

مزایا و معایب بازاریابی ویدیویی

چالش ها و معایب اجرای بازاریابی ویدئویی

در انواع روش‌های بازاریابی امکان اشتباه و ریسک وجود دارد. بازاریابی ویدئویی هم به همین ترتیب است و همیشه موفق از آب در‌نمی‌آید. ویدئو مارکتینگ معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • ممکن است مخاطبان ویدیوی شما را کامل تماشا نکنند و به پیامی که قصد دارید برسانید دست پیدا نکنند.
  • ممکن است پلتفرمی که برای اشتراک‌گذاری ویدیوهای خود انتخاب می‌کنید به اندازه کافی مناسب نباشد
  • احتمال دارد که ویدیوی شما در کنار محتوای ناامن یا محتوای ناهماهنگ با ارزش‌های برند شما نشان داده شود. مثلا ویدیوهای یک شرکت هواپیمایی که در حال تبلیغ از خدمات خود است ممکن است در کنار اخبار سقوط هواپیما نمایش داده شوند و این موضوع اصلا ظاهر خوبی ندارد و می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

اهداف اصلی استفاده از ویدئو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ اهداف مختلفی را دنبال می‌کند؛ یعنی صاحبان کسب‌وکار که از ویدیو مارکتینگ استفاده می‌کنند به دنبال رسیدن به اهداف مختلفی هستند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف این افراد افزایش مخاطبان و درنهایت افزایش فروش محصول و خدمات است. اهداف دیگری هم در این راستا وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • ایجاد اعتبار برای برند
  • آموزش به مصرف‌کنندگان
  • بهبود وضعیت سئو (در مورد محتواهایی که در سایت قرار می‌گیرند)
  • افزایش بازدید از صفحات اجتماعی

ویدئو مارکتینگ چطور انجام میشود؟

بازاریابی ویدئویی چگونه اجرا می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، اولین قدم برای آغاز بازاریابی ویدئویی برنامه‌ریزی و مشخص‌کردن اهداف است. بعد از پیاده‌سازی این موارد، باید مراحل زیر را در جهت اجرای بازاریابی ویدئویی طی کنید:

  •  درک احساسات و معیارهای مخاطبان

بعد از اینکه اهداف خود از ویدئو مارکتینگ را مشخص کردید و داده‌های موردنیاز از بازار و مخاطبان هدف را به دست آوردید، باید به فکر احساسات مخاطبان باشید. شما باید مشخص کنید که وقتی مخاطبان ویدیوی شما را می‌بینند، انتظار دارید چه احساسی پیدا کنند؟ همچنین باید معیارهای خود از بازدید ویدیوها شامل نرخ تبدیل تماشاگر به مشتری، نرخ کلیک، بازدید ویدیو، درصد استفاده از کال تو اکشن و… را نیز مشخص کنید. این دو موضوع بسیار مهم هستند و به شما در انتخاب نوع محتوای ویدیویی کمک می‌کنند.

  •   توجه به قیف فروش

در این مرحله باید به مشتریان خود توجه داشته باشید. اینکه در کجای قیف فروش قرار دارند؟ چند درصد از آنها به‌تازگی با برند شما آشنا شده‌اند؟ چه درصدی از آنها مشتریان قدیمی شما هستند و قبلا از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟ با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانید ویدیوهایی تولید کنید که تمام نیازهای مشتریان را پاسخگو باشند.

  • مشخص‌کردن مکان اشتراک‌گذاری ویدیوها

در این مرحله و بعد از مشخص‌کردن نوع ویدیو، باید تعیین کنید که آن را در کجا به اشتراک بگذارید. اگر کسب‌وکار شما بزرگ است، می‌توانید از تلویزیون و یا سایت‌های بزرگ و مشهور کمک بگیرید. اگر هم کسب‌وکار کوچکی دارید، صفحات مجازی با بیشترین میزان دنبال‌کننده بهترین مکان برای اشتراک‌گذاری ویدیوها هستند.

  •  در نظر گرفتن بهترین محتوا

در آخرین مرحله باید شروع به تولید ویدئو کنید. نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که محتوای ویدیو با برند و نام تجاری شما هماهنگی داشته باشد. برای تولید محتوای جذاب حتما از افرادی که در این زمینه تخصص دارند و خلاق هستند کمک بگیرید.

وایرال مارکتینگ از زیر مجموعه های مهم بازاریابی

وایرال مارکتینگ چیست؟

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی به دنبال بازاریابی ویدئویی می‌آید. بعد از اینکه ویدیو تبلیغاتی خود را در صفحات مجازی، سایت و… منتشر کردید، می‌توانید به روش‌های مختلف از مخاطبان خود بخواهید که آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

البته اگر ویدیو شما به اندازه کافی جذاب باشد، مخاطبان خودشان این کار را به‌صورت داوطلبانه انجام می‌دهند و آن را برای دوستان و آشنایان خود می‌فرستند. به این ترتیب بازدید از ویدیوهای شما افزایش می‌یابد و می‌تواند درنهایت منجر به فروش بیشتر شود.

برخی از آمارهایی که شما را به استفاده از بازاریابی ویدئویی مشتاق می‌کنند.

یک سری آمارهای عجیب‌وغریب و خیره‌کننده در مورد ویدئو مارکتینگ وجو دارد که ممکن است با خواندن آنها شگفت زده شوید. ناگفته نماند که تمام این آمارها بر اساس تحقیق و بررسی مشخص شده‌اند و منابع معتبری دارند. در ادامه تعدادی از این آمارها را برای شما آورده‌ایم:

  • یک ویدیوی یک دقیقه‌ای می‌تواند به اندازه ۱.۸ میلیون کلمه ارزش معنایی داشته باشد.
  • بیشترین حجم اینترنت برای دیدن ویدیوهای آنلاین صرف می‌شود.
  • تقاضا برای محتوای ویدیویی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.
  • ۸۶ درصد از کسب‌وکارهای مختلف ویدئو مارکتینگ را به‌عنوان روش اصلی تبلیغات خود انتخاب می‌کنند.
  • تولید محتوای ویدیویی در سال‌های اخیر خیلی راحت شده است.
  • کمترین احتمال برای رد کردن یا ندیدن محتوا توسط مخاطبان مربوط به محتوای ویدئویی است.

برخی از نکاتی که باید درباره بازاریابی ویدئویی بدانید

در هنگام تصمیم‌گیری برای تولید محتوای ویدیویی نکات زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید، اما تعدادی از این نکات واقعا مهم هستند و می‌توانند در روند تولید محتوا به شما کمک کنند. این نکات را در ادامه بخوانید:

  • برای انتشار محتواهای ویدئویی خود زمان‌بندی داشته باشید
  • از داستان‌سرایی در ویدیوها غافل نشوید. مردم ویدیوهایی که داستانی هستند را بیشتر می‌پسندند
  • از خود مخاطبان برای تولید ویدیو کمک بگیرید. از مخاطبانتان بخواهید که از محصولات خریداری‌شده در هنگام آنباکس و یا استفاده فیلم بگیرند. شما می‌توانید این ویدیوها را با هم ترکیب کرده و از خروجی آن به عنوان ویدیوی تبلیغاتی استفاده کنید.
  • حتما از کال تو اکشن استفاده کنید. اینکه مخاطب سریعا به کمک لینکی در ویدیو بتواند به سایت و یا خرید محصول دسترسی داشته باشد واقعا تاثیر زیادی در تبدیل او به مشتری دارد. مخاطبان معمولا از اینکه به دنبال لینک بگردند کلافه می‌شوند و ممکن است آنها را از دست بدهید.
  • در ویدئو مارکتینگ لازم است محتوا با بستری که قرار است در آن منتشر شود هماهنگی داشته باشد. در همین راستا مطالعه مقاله نسبت ابعاد ویدئو در شبکه های اجتماعی میتواند کمک کننده باشد.

کلام آخر

ویدئو مارکتینگ نقش مهمی در رشد و پیشرفت کسب‌وکارهای مختلف دارد. مشاغل بزرگ و کوچک، آنلاین و غیرآنلاین، همه و همه می‌توانند از این روش برای افزایش مخاطبان و درنهایت افزایش فروش استفاده کنند. کافی است نکاتی که در این مطلب بیان کردیم را با دقت بخوانید و آنها را در تولید محتوای ویدیویی به کار ببندید. تیزرها و انیمیشن های تبلیغاتی یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای ورود به دنیای ویدیو مارکتینگ و بازاریابی ویدیویی هستند. مجموعه پلاتو با سالها تجربه و ارائه ده ها نمونه کار موفق میتواند به شما برای ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و ساخت تیزر تبلیغاتی و انیمیشن کمک کند.

مقالات مرتبط
امکانات طراحی سایت پزشکی
دانستنی های طراحی سایت
simin suleimani

امکانات طراحی سایت پزشکی

طراحی یک سایت پزشکی حرفه‌ ای می ‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر و جذاب ‌تر به بیماران و خانواده ‌های آن ‌ها

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x