راهنمای خرید دامنه

خرید دامنه امری بسیار حیاتی و مهم در زمینه وب سایت است. شما برای ساخت و داشتن یک وب سایت در مرحله اول به دامنه نیاز دارید و برای خرید و داشتن یک دامنه خوب باید به نکاتی دقت کنید. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد خرید دامنه صحبت کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و برایتان مفید باشد.

دامنه

دامنه چیست؟

دامنه (domain) به صورت ساده به همان آدرسی گفته می شود که با وارد کردن آن کاربر وارد وب سایت مورد نظر می شود. نامی که برای دامنه انتخاب می شود در اصل بازگوی شما و کسب و کار شما است. بسیاری از افراد دامنه را با هاست اشتباه می گیرند، در صورتی که هاست، فضای میزبانی است که اطلاعات وب سایت مثل فیلم، تصاویر، متن ها و … بر روی آن بارگذاری می شود.

نکات مهم در رابطه با راهنمای خرید دامنه

در خرید دامنه شما باید به یک سری نکات بسیار مهم دقت کنید تا در آینده به مشکل نخورید و بتوانید یک دامنه با کیفیت با طول عمر بالا داشته باشید. در ادامه مقاله به بررسی یک سری نکات در راهنمای خرید دامنه می پردازیم، با ما همراه باشید.

۱. نام مناسب :

شما برای این که بتوانید در فضای اینترنت به موفقیت دست پیدا کنید، باید نامی مناسب برای وب سایت کسب و کار خود انتخاب کنید. نکاتی در انتخاب کردن نام مناسب برای دامنه وجود دارد که عبارت است از :

  • سعی کنید تا از نام های کوتاه و ساده استفاده کنید.
  • از نام های مخفف استفاده نکنید.
  • از اعداد و خط های تیره در دامنه استفاده نکنید.
  • از استفاده نام های پیچیده خودداری کنید زیرا ممکن است نوشتن آن برای بسیاری از کاربران سخت باشد و هنگام تایپ آن کاربران به مشکل بخورند.
  • سعی کنید نامی که برای دامنه تان انتخاب می کنید مرتبط با کسب و کاری باشد که در آن فعالیت می کنید.
  • اسم انتخابی نباید بیشتر از ۱۲ کارکتر باشد.
  • سعی کنید از نام های به یاد ماندنی استفاده کنید تا راحت تر در ذهن کاربران قرار بگیرد.

   ۲. تاثیر کلمات کلیدی در دامنه:

این نکته گفته شد که در انتخاب نام دامنه، نامی را انتخاب کنید که معرف کسب و کار شما باشد و توضیح دهنده خدماتی باشد که شما قصد ارائه دادن آن را دارید. شما می توانید از کلمات کلیدی کسب و کار خود در دامنه نیز استفاده کنید زیرا جستجوی آن برای محصولات و خدمات شما سهولت بیشتری دارد و از سوی دیگر به موتورهای جستجو کمک می کند.

   ۳. پسوند مناسب:

پسوند دامنه، نامی است که در انتهای آدرس وب سایت قرار می گیرد. هر کدام از پسوندها کاربردهای دارند و شما باید پسوندی را انتخاب کنید که مناسب کسب و کار و حوضه فعالیت شما باشد.

انواع پسوند دامنه

انواع پسوند دامنه

  • com : دامنه com. یکی از پسوندهای محبوب در دنیای وب است که بیشترین تعداد دامنه در دنیا را به خود اختصاص داده است. درواقع این پسوند بین المللی است و کشورهای دیگر نیز میتوانند از این پسوند استفاده کنند.
  • Ir : این پسوند مناسب وب سایت هایی برای کسب و کار و اشخاص ایرانی می باشد.
  • CO : این پسوند مناسب شرکت ها می باشد.
  • Info : مناسب وب سایت های خبری و اطلاع رسانی است.
  • Org : مناسب برای سازمان های غیر انتفاعی و غیر تجاری
  • NET : مناسب وب سایت های فعال در بخش های اینترنتی و فنی
  • BIZ : پسوندی مناسب برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک
  • ME : پسوندی برای وب سایت های شخصی و وبلاگ

نکته : این ها برخی از مهم ترین پسوندها برای دامنه ها هستند اما شما می توانید برای طراحی هر نوع وب سایتی از دامنه های com و ir استفاده کنید و فرضا اگر ذکر شده است که دامنه info برای سایت های خبری است، این بدین معنا نیست که شما نمی توانید با سایر دامنه ها یک سایت خبری داشته باشید.

چه دامنه ای برای من مناسب است؟

شما بسته به نوع وب سایت و استراتژی هایی که دارید باید دامنه خود را خریداری کنید اما در ادامه ما یک سری نکات را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

موضوعی که خیلی از افراد برای خرید دامنه آن را در نظر می گیرند سئو وب سایت است. باید بگوییم که در کل هیچ تفاوتی در سئو بین دامنه های ir , com , net  و… وجود ندارد اما یک سری تفاوت های جزئی وجود دارد که آن ها را باید در نظر داشته باشید.

  • یکی از آن موارد این است که شما روی دامنه ir نمی توانید کمپین ادوردز گوگل ست کنید چرا که این دامنه ها توسط گوگل تحریم شده اند، پس اگر قصد دارید که از ادوردز استفاده کنید باید از سایر دامنه ها خریداری کنید.
  • مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید سئو لوکال است که اکثرا دامنه هایی که ir می باشند در سئو لوکال برای سایت های ایرانی بهتر نتیجه می گیرند و این موضوع نیز به طور مستقیم روی خرید دامنه شما تاثیر می گذارد.

کدام دامنه ، .ir یا .com روی سئو تاثیرگذارتر است ؟

همانطور که قبل تر اشاره شد ، انواع مختلفی از دامنه ها وجود دارد که ۳ حرفی ها بین المللی و ۲ حرفی ها مختص به کشور به خصوص هستند . حال سوالی که ممکن است مطرح شود این است که آیا دامنه هایی مانند .ir و .com روی سئو تاثیرگذار هستند؟

پاسخ این سوال به دو صورت منفی و مثبت مطرح می شود . موتور های جست و جوی گوگل در مقابل کاربران ایرانی ، نسیت به دامنه های .ir ارزش بیشتری قائل هستند اما توجه داشته باشید که این مسئله تنها یکی از معیار های موجود برای بهینه سازی است ؛ برای مثال ، دامنه های .ir ، به دلیل این که سرور های ایرانی دارند ، هزینه نگهدار کمتری هم صرف آن ها می شود ؛ مورد دیگر ، تحریم دامنه .com توسط صدا و سیماست که ممکن است شما را به خرید دامنه .ir ترغیب کند ؛ البته از سویی دیگر دامنه .com در جهان ، محبوب تر است و بیش از ۷۵ درصد دامنه های دنیا با این پسوند به ثبت رسیده است ؛ از طرفی دیگر ممکن است فعالیت های سیاسی همچون تحریم های اقتصادی روی دامنه های .ir تاثیر منفی بگذارد ؛ به طور مثال اگر تمایل به ثبت سایت خود در Google Ads را دارید ، به دلیل تحریم دامنه .ir امکان ثبت آن وجود ندارد . به همین علت اگر بین دامنه های تفاوتی قائل نیستید ، بهتر است دامنه .com خریداری کنید تا در آینده به مشکلی برخورد نکنید .

اما در نهایت ، مسائلی مانند محتوا سازی و تنظیمات فنی سایت ها تاثیر بیشتری در سئو دارند و بالا رفتن رتبه شما به پسوند دامنه بستگی ندارد . به علاوه ، همواره به شما پیشنهاد می کنیم در کنار خرید دامنه ها .com  ، دمنه های .ir آن ها را هم خریداری کنید .

چگونه آزاد بودن دامنه ها را بررسی کنیم و یا به مالک دامنه های خریداری شده پی ببریم ؟

سایت whois.com می تواند در این مورد کمک شایانی به شما کند .

در این سایت ، شما با سرچ نام دامنه مورد نظرتان ، می توانید از آزاد بودن آن مطمئن شوید (منظور از آزاد بودن دامنه ، این است که قبلا دامنه به این اسم ثبت نشده باشد .) به علاوه ، اگر شما قصد پی بردن به مالک دامنه ای را دارید ، می توانید با سرچ نام آن دامنه در این سایت ، به اطلاعات مالک دامنه مانند ایمیل و نام آنها پی ببرید .

البته ، سایت whois مالک تمام پسوند های دامنه را نشان می دهد و شما در صورت تمایل می تواند آن ها را خریداری کنید ولی برای دامنه .ir امکان خرید برای شما وجود ندارد !

برای خریداری دامنه .ir باید به سامانه nic.ir مراجعه کنید و پس از سپری کردن مراحل ذکر شده در سایت ، توانایی خرید دامنه .ir را پیدا می کنید .

سامانه ی دیگری به نام whois.nic.ir وجود دارد که شما می توانید دامنه ها با پسوند .ir را در آن سرچ کنید و به مالکین آن ها پی ببرید اما امکان خرید دامنه ها فقط در سایت nic.ir وجود دارد.

از کجا و چه شرکتهایی میتوان دامنه را خریداری کرد؟

یکی از مهم ترین بخش ها در داشتن یک دامنه مناسب، خرید آن از شرکت معتبر است. شما باید از شرکتی خرید کنید که معتبر باشد و به صورت کامل به نام شما ثبت شود و دارای پنل مدیریتی باشد. بعضی از شرکت های فروش دامنه، حق مالکیت کامل را به مشتری نمی دهند و حتی همان دامنه را به قیمت بسیار بالایی به فروش می رسانند. در این حین شما باید به این نکات دقت کنید تا در آینده مشکلاتی مانند : تمدید، تغییر و انتقال را برای دامنه نداشته باشید.

در ادامه ی مقاله راهنمای خرید دامنه، نکاتی در رابطه با خرید از شرکت معتبر ذکر شده که عبارت است از :

  • شرکت فروش نباید دخالتی در مالکیت داشته باشد.
  • باید انتقال را بدون دریافت هزینه انجام دهد.
  • دسترسی ۲۴ ساعته در رابطه با تمدید و ثبت دامنه ارائه دهد.
  • اگر شما قصد دارید تا بعد از خرید، در همان لحظه دامنه تان فعال و قابل استفاده شود، می توانید از پسوندهای COM ،NET و ORG با توجه به نوع کسب و کار خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

خرید دامنه یکی از مهم ترین المان ها در طراحی و داشتن یک وب سایت است که باید بسیار به آن دقت کرد. دقت نکردن این موضوع می تواند به وب سایت و کسب و کار شما آسیب برساند و یا به طور کامل آن را مختل کند. شما با رعایت و دقت کردن به موضوعات گفته شده در این مقاله می توانید یک دامنه با کیفیت و بدون دردسر خریداری کرده و از آن استفاده کنید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده و برایتان مفید بوده باشد.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجبه این موضوع و هر گونه سوال، مشاوره و … با تیم پلاتو از طریق راه های ارتباطی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط
ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x