بهترین ابزارهای تحلیل سایت

چه ابزارهایی برای تحلیل سئوی سایت وجود دارد؟

در واقع آنالیز سئوی سایت، به معنای ارزیابی و بررسی بهینه سازی سایت بر روی موتورهای جستجو است. این بررسی ‌ها شامل امتیاز کلی سایت و روش ‌هایی که به بهبود سایت کمک می ‌کنند است. همچنین بررسی این نتایج نظر و دیدگاه کاربران ‌را نیز نشان می ‌دهد که این آگاهی می‌ تواند نگرش شما نسبت به بهینه سازی سایت را تغییر دهد.

می توانید از منابع گوناگونی برای آنالیز سایت استفاده کنید و با توجه به یافته ها و نتایج آن، بهبود‌های مورد نیاز را بر روی سایت خود انجام دهید. در نظر داشته باشید که بهینه سازی سایت یک فرآیند مستمر است و نیاز به پیگیری و به روز رسانی دارد.

بیشتر مطالعه کنید: انواع مشکلات سئوی سایت

ابزارهای تحلیل وب سایت

چند ابزار مهم برای تحلیل و آنالیز سئوی سایت عبارتند از:

۱- گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

ابزار تحلیل سایت گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

ابزار گوگل سرچ کنسول یا همان گوگل وب مستر تولز، به شما در بررسی و ارزیابی عملکرد سایت کمک می‌ کند. با استفاده از این ابزار، می‌ توانید گزارش کاملی در مورد ترافیک و وضعیت سایت دریافت کنید.

از طریق گوگل سرچ کنسول، می ‌توانید محتوای سایت را بر اساس عباراتی که کاربران استفاده می ‌کنند بهینه سازی کنید. همچنین قادر خواهید بود نوع ایندکس شدن صفحات سایت را تحلیل کنید و انواع لینک‌ های داخلی و خارجی سایتتان را بررسی کنید.

علاوه بر این با استفاده از این ابزار می ‌توانید بررسی کنید آیا سایت شما تحت جریمه ‌های گوگل قرار گرفته است یا خیر. این ابزار به شما کمک می‌ کند تا مشکلات رایج سئو را شناسایی و رفع کنید و در نتیجه، عملکرد سایت را بهبود دهید.

۲- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

ابزار تحلیل سایت گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای مهم برای تحلیل سایت است. با استفاده از این ابزار می ‌توانید اطلاعات مفیدی درباره عملکرد سایت دریافت کنید. برخی از مواردی که از طریق گوگل آنالیتیکس قابل تحلیل هستند شامل تعداد بازدیدکنندگان سایت، مدت زمانی که کاربران در سایت شما صرف می ‌کنند، راه ورود آن‌ها به سایت (مثلا از طریق لینک ارجاعی یا جستجو)، نرخ خروج از سایت (بازدیدکنندگانی که بلافاصله پس از ورود به سایت از آن خارج می‌ شوند)، جزئیاتی درباره مکان زندگی کاربران و نرخ تبدیل (مثلا تعداد کاربرانی که به مشتری تبدیل می‌ شوند) است.

۳- فانوس دریایی گوگل (Google lighthouse)

ابزار تحلیل سایت فانوس دریایی گوگل (Google lighthouse)

با استفاده از الگوریتم لایت هاوس، فاکتورهایی که بیشترین تاثیر را بر تجربه کاربری دارند، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. این بررسی در ۵ بخش اصلی صورت می ‌پذیرد.

بخش اول که Performance (کارایی) نام دارد، سرعت بالا آمدن یا بارگذاری کامل سایت را بررسی می ‌کند و مشخص می‌ کند که آیا سرعت بارگذاری سایت مناسب است یا خیر.

بخش دوم با نام Accessibility (میزان دسترسی)، شامل بررسی ‌هایی در مورد عناصر صفحه، رنگ‌ ها و کنتراست و … است و مشکلاتی که باعث عدم دسترسی کاربران به سایت می شود را بررسی می کند.

بیشتر مطالعه کنید: چرا باید سئوی تکنیکال انجام دهیم؟

بخش سوم به نام Best practices (بهترین روش)، علاوه بر گزارش بررسی  HTTPS، حافظه پنهان برنامه، ایمنی پیوندهای متقابل و ابعاد درست صفحه، به درخواست‌ های مربوط به فایل های جاوااسکریپت و API های نادرست نیز پاسخ می ‌دهد.

در بخش سئو، تاثیر این عوامل بر سئو سایت را بررسی می ‌کند. در واقع، تمام بخش ‌ها و شاخص ‌هایی که تا اینجا ذکر شده ‌اند، مواردی هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در سئو سایت نقش دارند. بر اساس این بررسی، اگر سایت را مطابق قوانین گوگل طراحی کنید، می ‌توانید ترافیک قابل توجهی را به سایت خود جذب کنید.

و در آخر، بخش پنجم به نام Progressive Web App (برنامه وب پیش‌ رونده)، عوامل موثر بر نحوه نمایش سایت در گوشی‌ های تلفن همراه، استفاده از تگ Viewport، تغییر HTTP به  HTTPS، وضعیت بارگیری صفحات در صورت ضعیف بودن اتصال اینترنت و توانایی سایت در ارائه محتوا در حالت آفلاین را بررسی می‌ کند.

۴- ابزار Ahrefs

ابزار تحلیل سایت Ahrefs

برای تجزیه و تحلیل کمپین ‌های تبلیغاتی، می ‌توانید از ابزار Ahrefs استفاده کنید. این ابزار قابلیت‌ های جالبی را در اختیار شما قرار می ‌دهد. با استفاده از آن، می ‌توانید بک ‌لینک‌ ها را بررسی کنید و معیارهای انتخاب کلمات کلیدی را بسنجید. به عبارت دیگر می ‌توانید رتبه کلمات کلیدی، سختی آنها و حجم ترافیکی که به شما می ‌رسانند را ارزیابی کنید. همچنین قادر خواهید بود کلمات کلیدی را مدیریت کنید و با بهره ‌گیری از آنها، بنتایج کمپین ‌های تبلیغاتی خود را بهبود ببخشید.

۵- ابزار Google page insight

ابزار تحلیل سایت Google page insight

یکی از ابزارهای بسیار مفید برای تجزیه و تحلیل سرعت بارگذاری سایت ابزار Google Page Insight است. با استفاده از این ابزار، می توانید شیوه ‌های بهتری برای بهینه ‌سازی صفحات وب کشف کنید و پیشنهادهایی در خصوص بهبود کارایی و سرعت بارگذاری سایت دریافت کنید. این ابزار به شما نکاتی را درباره ساخت صفحه وب با سرعت بالا ارائه می ‌دهد و قابلیت اجرا در همه مرورگرها را دارد.

۶- ابزار GTmetrix

ابزار تحلیل سایت GTmetrix

با استفاده از ابزار GTMetrix می ‌توانید عواملی که باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می ‌شوند را بررسی کنید. با استفاده از آن می‌ توانید سایت خود را بهینه ‌سازی کنید و سرعت بارگذاری آن را افزایش دهید. با استفاده از جی تی متریکس، می ‌توانید مشخص کنید بارگذاری صفحات به طور دقیق چقدر زمان می برد.

به طور کلی می توان گفت که استفاده از GTMetrix به شما کمک می‌ کند عواملی را که سرعت بارگذاری سایت را تحت تاثیر قرار می ‌دهند، شناسایی و تحلیل کرده و بهبودهای لازم را برای آن اعمال کنید.

۷- ابزار سمراش (Semrush)

ابزار تحلیل سایت سمراش (Semrush)

اگر به دنبال شناخت بهتر رقبایتان و درک بهتر از عملکرد آنها هستید، ابزار Semrush توصیه می شود. با استفاده از این ابزار تحلیل سایت می‌ توانید اطلاعات مفیدی به دست آورید. برخی از این اطلاعات شامل میزان سختی کلمات کلیدی است که می ‌توانید برای بهینه‌ سازی محتوا استفاده کنید. همچنین، می ‌توانید رقبا را بهتر بشناسید و کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کنید.

۸- ابزار Moz

ابزار تحلیل سایت MOZ

ماز یکی از محبوب ‌ترین و معروف ‌ترین ابزارهای آنالیز سایت است که برای نظارت بر سئو و استراتژی ‌های بازاریابی محتوا استفاده می ‌شود. با استفاده از این ابزار، می‌ توانید درک کنید چقدر استراتژی سئو شما موفق عمل می‌ کند.

ماز در واقع یک ابزار فوق ‌العاده برای پیگیری رنکینگ کلمات کلیدی است. با استفاده از این ابزار، می ‌توانید به راحتی رنکینگ موتورهای جستجو را درک کنید و مشاهده کنید که کدام کلمات کلیدی در جستجوها برتر عمل می‌ کنند. اما لازم به ذکر است که این ابزار قابلیت ردیابی رنکینگ رقبای شما را ندارد. بنابراین، برای تجزیه و تحلیل رقبا، بسیاری از وب مسترها از ابزارهای دیگری مثل سمراش استفاده می ‌کنند.

۹- ابزار وورنک (Woorank)

ابزار تحلیل سایت وورنک (Woorank)

این ابزار یک شمارشگر دایره ‌ای و سه آنالیزور با رنگ ‌های مختلف (سبز، زرد و قرمز) دارد که هر کدام نشان دهنده مفهوم خاصی هستند.

در دایره شمارشگر، یک عدد درصدی نشان داده می ‌شود که نشانگر درصد مواردی است که در گوگل رعایت شده ‌اند. آیکون سبز نشانگر موارد مثبتی است که شما به خوبی در سایتتان رعایت کرده‌ اید. مواردی که نیاز به بهبود و بررسی دارند را با آیکون زرد نمایش می دهد و خطاهایی در سئو وجود دارد و باید به سرعت رفع شوند با آیکون قرمز نمایش داده می شود.

۱۰- ابزار Google Structured Data Testing Tools

ابزار تحلیل سایت Google Structured Data Testing Tools

در هنگام طراحی سایت، گوگل براساس نوع فعالیت شما یک ساختار خاص را برای سایتتان تعیین می ‌کند. رعایت این ساختار باعث بهبود قابلیت دیده شدن سایت در نتایج جستجو می‌ شود. پس از اتمام طراحی، با استفاده از این ابزار می ‌توانید صحت ساختار سایت را بررسی کنید. اگر هر گونه مشکلی در ساختار وجود داشته باشد، این ابزار به شما هشدار می ‌دهد. برای دریافت اطلاعات درباره ساختارهای تعریف شده برای سایت‌ ها، می ‌توانید به سایت schema مراجعه کنید.

عناصر اصلی در آنالیز سایت

تجزیه و تحلیل سایت در حوزه سئو به معنای بررسی صفحات اصلی یا کل سایت با هدف ارزیابی عملکرد آن در موتورهای جستجو است. سپس با بهره ‌گیری از روش ‌های بهینه ‌سازی سعی می ‌شود عملکرد و رتبه ‌بندی سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو بهبود یابد.

بیشتر مطالعه کنید: الگوریتم های گوگل برای سئوی سایت

آنالیز وب سایت در سئو شامل چه مواردی است؟

تجزیه و تحلیل یک سایت به عنوان یک فرآیند مهم در آزمایش و ارزیابی عملکرد آن شناخته می‌ شود. در این فرآیند عواملی مانند محتوا و کلمات کلیدی، ساختار لینک ها، سرعت بارگیری (لود شدن) صفحات، ترافیک و بازدید سایت، واکنشگرایی، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تجربه کاربری مورد بررسی قرار می‌ گیرند. این عوامل به طور مستقیم بر عملکرد و موفقیت سایت تاثیر می ‌گذارند. بنابراین، بررسی و بهبود این عوامل بسیار مهم است.

آیا ابزارهای آنالیز سایت می توانند تمامی مشکلات سایت ها را تشخیص دهند؟

اگرچه هنوز ابزار کاملی در حوزه تجزیه و تحلیل سایت از نظر سئو وجود ندارد، اما با ترکیب استفاده از ابزارهای مختلف و تحلیل دستی می ‌توانید تا حدود زیادی مشکلات اساسی سایت را تشخیص دهید و رفع کنید.

مقالات مرتبط
امکانات طراحی سایت پزشکی
دانستنی های طراحی سایت
simin suleimani

امکانات طراحی سایت پزشکی

طراحی یک سایت پزشکی حرفه‌ ای می ‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر و جذاب ‌تر به بیماران و خانواده ‌های آن ‌ها

ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x