شباهت و تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

[table id=4 /]

موشن گرافیک روایت بصری با صداگذاری یا بدون آن است که برای انتقال پیام یا تعریف مفاهیم مورد استفاده قرار میگیرد. تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن در ساده، کوتاه و کم هزینه تر بودن آن است. موشن گرافیک ها به صورت دو بعدی ساخته میشوند در حالی که انیمیشن ها بیشتر به صورت سه بعدی هستند.

انیمیشن ها و موشن گرافیک ها هر دو شاخه هایی هنری هستند که وجه شباهت های بسیاری دارند. انیمیشن و موشن گرافیک هر دو به واسطه ی نرم افزارهای مختلفی ساخته می شوند و از جمله زیرمجموعه های پرطرفدار کارهای گرافیکی هستند. برای اینکه تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را بهتر درک کنید در ادامه با ما همراه باشید.

نمونه کار انیمیشن
نمونه کار موشن گرافیک

برخی از تفاوت های انیمیشن و موشن گرافیک

  • تفاوت در کاربردها:

انیمیشن ها برای بیان داستان ها و سرگرمی ساخته می شوند. آن ها دسته ای از فیلم های ساخته شده با انیمیشن سازی یا همان کارتن ها هستند که در رسانه ها می بینید، اما موشن گرافیک معمولا داستانی نیست و برای تبلیغات و تیزرهای تبلیغاتی تولید می شوند که هدف آن ها متفاوت از انیمیشن، یعنی تشریح ویژگی های یک برند یا محصولاتش است. البته از انیمیشن های سه بعدی و دو بعدی نیز برای ساخت تیزر تبلیغاتی به صورت انیمیشن استفاده میشود.

  • تفاوت در مدت زمان:

مورد بعدی که این دو فیلد هنری را از یک دیگر متمایز کرده است، مدت زمان پخش آن ها می باشد. موشن گرافیک با توجه به این که هدفی تبلیغاتی دارد و برای توضیح و توصیه بکار می رود زمان زیادی پخش نمی شود. عموما سعی میشود تا موشن گرافیک کمتر از ۱ دقیقه و یا ۱ تا ۲ دقیقه باشد، البته ساخت موشن گرافیک های طولانی تر نیز مانعی نخواهد داشت. مدت زمان پخش موشن گرافیک ها با توجه به محتوایی که دارند مشخص می شود. ولی انیمیشن ها چون شامل سناریو و داستان هستند نیاز به زمان زیادی دارند تا داستان شان را به مخاطب منتقل کنند. احتمالا شما هم انیمیشن هایی را که داستانی ۲ ساعته دارند مشاهده نموده اید.

  • تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در انتقال مفاهیم:

روند انتقال مفاهیم در موشن گرافیک بسیار صریح و سریع است. یعنی مخاطب در همان ابتدا سریعا مفهوم ویدیو را درک می کند. این در حالی است که انیمیشن ها برای فهماندن مفهوم شان به مخاطب روند زنجیره ای و سریالی دارند و داستان را در مدتی طولانی تر به مخاطب نشان می دهند. درک موشن گرافیک ها بسیار ساده است  در حاالی که انیمیشن ها گاها بسیار پیچیده خواهند بود.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

  • ریشه اصلی:

موشن گرافیک اثری هنری است که با علم گرافیک ساخته می شود ولی انیمیشن سازی با علم تصاویر سازی و هنری خود نویسنده ساخته می شود.

  • سفارش دهندگان:

معمولا انیمیشن ها سفارش آن دسته از تهیه کنندگان و کارگردان هایی می باشند که با ساخت آن قصد ارتقا سطح فرهنگی هنری جامعه را دارند و یا میخواهند داستانی روایت کنند. در حالی که موشن گرافیک ها سفارش صاحبین مشاغل برای تبلیغ برند یا محصولات هستند. همچنین ممکن است توسط موسسه ها برای معرفی خدمات و یا انتشار توصیه ها تهیه و منتشر شوند.

  • شخصیت ها:

شخصیت ها در موشن گرافیک و انیمیشن تفاوت های مشهودی دارند و مفاهیم متفاوتی را منتقل می کنند. تنوع شخصیتی در موشن گرافیک بسیار اندک است چرا که مدت زمان نقل مفهوم ویدیو نیز برای مخاطب کوتاه است اما انیمیشن دارای شخصیت های متعدد است زیرا زمان نقل داستان هم زیاد است. موشن گرافیک ها میتوانند بدون کاراکتر ساخته شوند در حالی که در انیمیشن ها (حتی انیمیشن تبلیغاتی) کاراکتر از جمله اصلی ترین المان هاست. در انیمیشن داستان حول محور کاراکتر میچرخد در حالیکه شخصیت های موشن گرافیک تنها برای انتقال بهتر مفهوم اضافه میشوند.

  • بستر انتشار:

انیمیشن ها به علت هدف هایشان در رسانه هایی مثل سینما و تلویزیون پخش می شوند ولی موشن گرافیک به علت کاربردهایش در شبکه های اجتماعی پخش می شوند. هر چند که موشن گرافیک ها را گاها برای بازدید بیشتر در تلویزیون هم پخش می کنند اما عمدتا در پلتفرم های مجازی منتشر می شوند. به صورت کلی دامنه پخش موشن گرافیک چندان وسیع نیست و حتی ممکن است در تلویزیون های شهری و یا مترو استفاده شوند.

  • جلوه های بصری:

انیمیشن شامل افکت ها و جلوه های بصری رنگارنگ و کودکانه هستند تا جذابیت بالایی برای مخاطبانشان داشته باشند ولی در موشن گرافیک افکت ها ساده تر و متناسب با کاربرد موشن بکار می روند.

  • تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در هزینه تولید:

انیمیشن نیاز به دیالوگ، سناریو، مدلسازی شخصیت ها، انیمیت و متحرک سازی، اسکلت بندی، گویندگی، طراحی صفحه، کارگردانی و تجهیزات دارد که آن ها مستلزم پرداخت هزینه های بسیار زیادی هستند. این در حالی است که موشن گرافیک به دلیل ماهیت ساده تر و مدت زمان کوتاه تری که دارد، در ساخت آن هزینه های کمتری صرف می شود. به همین دلیل ساخت انیمیشن هزینه بیشتری نسبت به ساخت موشن گرافیک خواهد داشت.

نمونه ای از انیمیشن دو بعدی

نمونه کار موشن گرافیک

شاخصه های متفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

علاوه بر موارد یاد شده انیمیشن و موشن گرافیک در جزئیات بسیاری تفاوت دارند. خط داستانی، نوع گرافیک ها، نوع آغاز و پایانبندی پروژه از جمله دیگر تفاوت ها هستند.

  • موشن گرافیک بیشتر در مورد ترسیم و تاکید بر حقایق و نکاتی که می خواهید بیان کنید استفاده می شود اما استفاده از موشن گرافیک برای زمانی مناسب است که نیازی به روایت یا داستان سرایی نباشد.
  • گرافیک های متحرک در اصل برای پشتوانه های بصری تمرکز دارند، بنابراین در آموزش های پیچیده کمک بسیاری در فهمیدن ایده ها از طریق تصاویر ارائه می دهند و می توانند خدمات یا محصولات پیچیده را تجزیه کنند و به شکلی قابل فهم آن ها را ارائه دهد.
  • اگر می خواهید جنبه های احساسی یک داستان را برجسته کنید، روایتی ارائه دهید و یا اگر نیاز به ارتباط با مخاطب خود در سطح احساسی دارید، می توانید از انواع دیگر انیمیشن ها استفاده کنید.
  • برخی مواقع، استفاده از انیمیشن نیز نیازمند همراهی با موشن گرافیک است تا به نتیجه ای قابل قبول برسد. یعنی خروجی کار به صورت ترکیبی از انیمیشن و موشن گرافیک است.
  • یک ویدیوی موشن گرافیک به طور عمومی شامل متن بر روی صفحه همراه با اشکال گرافیکی و گاهاً تصاویر است، در حالی که یک ویدیوی انیمیشن به طور کلی شامل شخصیت های متحرک است.

ساخت انیمیشن حرفه ای

به طور کلی سفارش ساخت انیمیشن یا موشن گرافیک به تفکرات و نیازهای مشتری بستگی دارد. یک شخص یا مجموعه حرفه ای هم بایستی قبل از سفارش پروژه توسط مشتری، مشورت های لازم در خصوص این دو را ارائه دهد تا اثر نهایی نزدیک ترین گزینه به نیاز مشتری را برآورده کند. استودیو پلاتو با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت در زمینه ساخت انیمیشن، موشن گرافیک و لوگو موشن آماده ارائه مشاوره رایگان به شماست.

موشن گرافیک و انیمیشن چگونه مکمل هم می شوند؟

می توان گفت که موشن گرافیک فرآیندیست که در آن انیمیشن در یک صفحه زنده قرار می گیرد؛ یعنی چیزی که توسط دوربین و بازیگران حرفه ای و همچنین در یک مکان واقعی تصویربرداری می شود. با توجه به اینکه خلاء های موجود در انیمیشن در موشن گرافیک وجود ندارد و بلعکس، میتوان گفت که انیمیشن و موشن گرافیک مکمل یکدیگرند. به همین دلیل اگر قصد دارید جزئیات را به خوبی نمایش دهید بهتر است از انیمیشن استفاده کنید در حالی که برای نشان دادن مفاهیم کلی موشن گرافیک انتخاب بهتری خواهد بود.

انیمیشن چیست؟

نمونه کار انیمیشن سه بعدی برای معرفی برند

انیمیشن یک هنر و تکنیک جذاب است که هر کسی که تا به حال کارتون دیده باشد، با مفهوم آن کاملا آشناست. انیمیشن به طور کلی، فرآیندی است که تصاویر را به گونه ای به ترتیب نمایش می دهد که احساس حرکت و زنده شدن را به وجود می آورد. در واقع، انیمیشن به کمک هنرمندان مختلف مثل نویسندگان، نورپردازان و طراحان شکل می گیرد. در این فرآیند، مجموعه ای از تصاویر یا فریم ها به ترتیب به یکدیگر متصل می شوند و این ترکیب باعث ایجاد یک حرکت می شود.

با پیشرفت فناوری، امروزه ایستگاه های کاری پیشرفته به هنرمندان کمک می کنند تا انیمیشن های با کیفیت و واقع گرایانه تری را ایجاد کنند. این به آن ها اجازه خواهد داد تا داستان ها و شخصیت های متنوعی را به وجود آورده و حرکت آن ها را با جزئیاتی دقیق به تصویر بکشند.

تاریخچه انیمیشن

تاریخچه انیمیشن به دوران قرن نوزده باز می گردد. در آخرین دهه این قرن، مهندس فرانسوی به نام چارلز امیل رینود، یک ابزار به نام “پراکسینوسکوپ” اختراع کرد که با نمایش تصاویر از یک نوار عکس پشت سرهم، نوعی انیمیشن را تداعی می کرد. او با استفاده از این دستگاه، اولین انیمیشن شناخته شده را تولید کرد که اکنون در موزه گروین فرانسه نگهداری می شود. قرن بیستم به عنوان دوره ای کلان و پرتحول در تاریخچه انیمیشن شناخته می شود. شخصیت های معروفی چون والت دیزنی و مک کی در این دوره به عنوان نخستین ایجادکنندگان انیمیشن های جذاب شناخته می شوند. به عنوان مثال، والت دیزنی از اولین نفری بود که از صدا و رنگ در انیمیشن های خود استفاده کرد. در طول دهه ۱۹۰۰، تکنیک ها و تولیدات جدید در عرصه انیمیشن به وجود آمد و انیمیشن به شهرت جهانی رسید. در دهه ۱۹۹۰، همکاری بین شرکت های والت دیزنی و پیکسار، اولین انیمیشن سه بعدی با استفاده از گرافیک کامپیوتری را معرفی کرد و انقلابی در صنعت انیمیشن به وجود آورد.

با توجه به اینکه استفاده از موشن گرافیک در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد میتوان گفت تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در قدمت نیز هست. موشن گرافیک به نسبت انیمیشن به روز تر است.

انیمیشن سه بعدی ساخته شده توسط شرکت پلاتو

۵ سبک اصلی برای ساخت یک انیمیشن (انواع انیمیشن)

به طور کلی ۵ سبک متفاوت برای ساخت یک انیمیشن وجود دارد. در این قسمت به معرفی جزئی از این ۵ سبک می پردازیم:

  1. انیمیشن سنتی: این سبک به نخستین فیلم های انیمیشنی اشاره دارد و اغلب به صورت دستی و فریم به فریم ساخته می شود.
  2. انیمیشن دو بعدی: این سبک احتمالاً پرطرفدارترین سبک انیمیشن است و بیشتر به گرافیک های ساخته شده در برنامه های دو بعدی مربوط می شود.
  3. انیمیشن سه بعدی: در این سبک، گرافیک در یک محیط سه بعدی مدل سازی می شود و سپس متحرک می شود. می توان اشیاء را در فضای ۳۶۰ درجه چرخانده و هر زاویه ای را که نیاز است به دست آورد.
  4. موشن گرافیک: موشن گرافیک در واقع زیرمجموعه و زیرژانری از انیمیشن است و به عنوان “گرافیک متحرک تکمیلی” شناخته می شود.
  5. استاپ موشن: در حقیقت استاپ موشن یک فرآیند فریم به فریم است که در آن از عکسبرداری برای تولید انیمیشن سه بعدی استفاده می شود.

کاربرد انیمیشن چیست؟

کاربردهای انیمیشن

انیمیشن به عنوان یک وسیله چند منظوره و چند رسانه ای در انواع صنایع و زمینه های مختلف کاربرد دارد. در زیر، تعدادی از کاربردهای اصلی انیمیشن را برای شما ذکر می کنیم:

  • سینما و تلویزیون
  • تبلیغات: شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات ویدیویی آنلاین و …
  • صنعت بازی های ویدیویی: توسعه و تحرک شخصیت ها و جلوه های ویژه
  • آموزش: استفاده از انیمیشن توضیح مطالب را ساده و قابل فهم می کند
  • صنعت علمی و پزشکی: برای تهیه قطعات پزشکی تهیه یک مدل سه بعدی انیمیشنی از آنها مفید خواهد بود
  • تولید محصولات مصرفی: در صنایعی مانند خودروسازی، معماری، مهندسی، تجهیزات فنی و برای نمایش و توضیح محصولات
  • فرهنگ و هنر
  • ساخت انیمیشن های معنوی و اجتماعی: برای انتقال پیام های اخلاقی، انسانی و اجتماعی

در کل، انیمیشن به عنوان یک ابزار چندمنظوره و خلاقیت بخش، در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و توانمندی های بی شماری در ارتقاء ارتباط، تبلیغات، آموزش، هنر و سایر زمینه ها دارد.

موشن گرافیک چیست؟

نمونه موشن گرافیک استودیو پلاتو برای شهرداری تهران

موشن گرافیک به عنوان یک اصطلاح گسترده، به تولید تصاویر کامپیوتری اشاره دارد که از محیط سه بعدی برخوردار نیستند. در واقع یک علم قرار دادن تصاویر در کنار هم است که با یک سری حرکات از پیش تعیین شده و صدا گذاری جذاب و منحصر به فرد تولید می شود! موشن گرافیک هم مانند انیمیشن شامل یک سناریو است. Motion Graphic به طور کلی از دید لغوی متشکل از دو بخش Motion (به معنای حرکت) و Graphic (در اینجا به معنی تصاویر دیجیتالی) است. معمولا از موشن گرافیک برای ساخت تیزرها استفاده می کنند که زیر ۲ دقیقه زمان دارد. برای ساخت موشن گرافیک از نرم افزارهای قدرتمند شرکت ادوبی مثل After Effect استفاده می شود که به نوعی مادر موشن گرافیک به حساب می آید.

تاریخچه گرافیک

تاریخچه موشن گرافیک به عنوان یک فرآیند ایجاد تصاویر متحرک و تاثیرات ویژه در زمان است که به تدریج در طول سالیان پیشرفت کرده و تکامل یافته است:

  ۱.دهه ۱۹۶۰

موشن گرافیک به عنوان یک علم جدید در دهه ۱۹۶۰ متولد شد. در این دوران، از رایانه ها برای ایجاد تصاویر متحرک و تغییر رنگ ها و شکل ها به عنوان ابزاری برای نمایش دادن داده ها و اطلاعات استفاده شد.

  ۲.دهه ۱۹۷۰

در دهه ۱۹۷۰، با پیشرفت تکنولوژی رایانه و نرم افزارهای مرتبط، موشن گرافیک به مرور تکامل یافت و استفاده از آن در فیلم سازی و تلویزیون آغاز شد. این دهه شاهد برخی از اولین تصاویر متحرک و افکت های ویژه در فیلم ها بود.

همچنین بخوانید: برترین شرکت های ساخت موشن گرافیک

  ۳.دهه ۱۹۸۰

دهه ۱۹۸۰، با ظهور رایانه های شخصی و نرم افزارهای گرافیکی پیشرفته تر، موشن گرافیک به عنوان یک صنعت جداگانه شناخته شد. این دهه شاهد انتشار اولین نرم افزارهای مخصوص تولید موشن گرافیک و انیمیشن بود.

  ۴.دهه ۱۹۹۰

با ورود به دهه ۱۹۹۰، استفاده از موشن گرافیک در تبلیغات، فیلم های سینمایی و محتوای ویدئویی افزایش یافت. نرم افزارهای متعددی برای ساخت انیمیشن ها و تصاویر متحرک به وجود آمد.

  1. دهه ۲۰۰۰

با پیشرفت تکنولوژی رایانه و گسترش اینترنت، موشن گرافیک تبدیل به یک ابزار قدرتمند در تبلیغات آنلاین، ویدئوهای آموزشی، بازی های ویدئویی و سایر حوزه ها شد. این دهه شاهد بالا رفتن کیفیت تصاویر متحرک و افکت های ویژه بود.

  1. دهه ۲۰۱۰ به بعد

در دهه ۲۰۱۰، موشن گرافیک به یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی آنلاین تبدیل شد. شبکه های اجتماعی و وب سایت ها به طور گسترده از موشن گرافیک برای جذب مخاطبان و تبلیغات استفاده می کنند. همچنین، با پیشرفت تکنولوژی و واقعیت مجازی، افکت ها و تجربیات موشن گرافیک به شکل های متنوع تر و پیچیده تری ساخته می شوند.

انواع موشن گرافیک و کاربرد هر یک از آن ها

انواع موشن گرافیک براساس کاربرد و نوع استفاده از آن ها تقسیم بندی می شوند. در ادامه، به برخی از مهم ترین انواع موشن گرافیک اشاره خواهیم کرد، اما قبل از آن، باید بدانید که برای موشن گرافیک انواع دیگری نیز وجود دارد که مورد بحث و توضیح ما نخواهد بود.

  1. ویدیوهای آموزشی: در این نوع موشن گرافیک، ویدیوهای کوتاهی با مدت زمان حدود یک تا دو دقیقه تهیه می شود که به منظور ارائه سریع اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، در اوایل شیوع ویروس کرونا، ویدیوهای موشن گرافیک بسیاری درباره این بیماری ساخته شدند. ویدیوهای آموزشی به دلیل کوتاه بودن و استفاده از عناصر گرافیکی متنوع، معمولاً توانایی جذب بیشتری از سوی مخاطبان را دارند.
  2. بازاریابی محصولات و خدمات: این نوع موشن گرافیک، برای تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات استفاده می شود. در این ویدیوها، ویژگی ها و کاربردهای محصول یا خدمت مورد نظر توضیح داده می شود. علاوه بر معرفی محصولات، موشن گرافیک در تبلیغات نیز کاربرد بسیار گسترده ای دارد و به عنوان یکی از انواع تبلیغات ویدیویی موثر استفاده می شود.
  3. آیکون های متحرک: برای افزایش جذابیت، در برخی مواقع از آیکون های متحرک استفاده می شود. معمولاً برای هر آیکون، یک موشن گرافیک کوتاه تهیه می شود و سپس آن را به صورت یک فایل GIF درمی آورند. این گیف ها در نهایت به عنوان دکمه ها به کار می روند. استفاده از این نوع موشن گرافیک در تجربه کاربری وبسایت ها و اپلیکیشن ها تأثیر مثبتی دارد.
  4. لوگوموشن: لوگوموشن یکی از پرکاربردترین انواع موشن گرافیک است. لوگوموشن ها ترکیبی از صدا و المان های گرافیکی هستند و بر اساس لوگو یا نماد برند طراحی و ایجاد می شوند.
ساخت لوگوموشن رایگان پلاتو

یک نمونه از لوگوموشن

مهم ترین عنصر یک موشن گرافیک خوب چیست؟

در یک کلام می توان گفت که مهم ترین عنصر یک موشن گرافیک خوب، پیام و محتوای مفهومی و جذاب است، چرا که این پیام می تواند در ذهن مخاطب تاثیر گذار باشد و او را جذب خود کند. البته که از مواردی چون انیمیشن و جلوه های ویژه، تدوین و زمان بندی، صدا و موسیقی، طراحی گرافیکی، اصالت و منحصر به فرد بودن، استراتژی توزیع و بهره وری آن نباید غافل شد و بایستی به بهترین شکل ممکن این موارد انجام گیرد.

مقالات مرتبط
امکانات طراحی سایت پزشکی
دانستنی های طراحی سایت
simin suleimani

امکانات طراحی سایت پزشکی

طراحی یک سایت پزشکی حرفه‌ ای می ‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر و جذاب ‌تر به بیماران و خانواده ‌های آن ‌ها

ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x