تبلیغات پزشکی

تا همین چند سال قبل، اگر به کسی می‌گفتید یک پزشک هم به تبلیغات نیاز دارد، قطعاً مورد تمسخر قرار می‌گرفتید! احتمالاً می‌پرسیدند مگر پزشک و مطب او کارخانۀ تولیدی هستند که نیاز به تبلیغات داشته باشند؟

ولی خب حالا، اهمیت این موضوع بر همگان محرض شده است و ما هم این مقاله را با هدف بررسی چگونگی تبلیغات پزشکی و مطب آماده کرده‌ایم.

فضای رقابتی در این روزها، به صنف پزشک‌ها هم سرایت کرده است. همۀ پزشک‌ها در همۀ تخصص‌ها، آنقدر رقیب دارند که باید برای بیشتر دیده شدن، نهایت تلاش خود را به کار بگیرند. یکی از مؤثرترین اقداماتی که در این زمینه کمک‌حال محسوب می‌شود، تبلیغات در کانال‌های مختلف است.

در ادامه، روش‌های مختلف پروموت کردن یک پزشک و مطب را بررسی می‌کنیم تا از میان آن‌ها، یک یا چند مورد را که از نظر خودتان بیشتر از بقیه به‌درد می‌خورند، انتخاب کنید.

 

 

۸ روش مختلف تبلیغات پزشکی و مطب

کانال‌های آنلاین و آفلاین بسیاری وجود دارند که می‌توانند میزبان کمپین‌های تبلیغاتی حوزۀ پزشکی باشند. در این قسمت، ۸ مورد از اثرگذارترین و کارآمدترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. ساخت سایت و سئو کردن آن

پیرو تغییرات گستردۀ عادات جامعه، این روزها مردم قبل از انجام هر اقدامی، راجع‌به آن در گوگل و باقی موتورهای جست‌وجو سرچ و تحقیق می‌کنند.

نمونه کار طراحی سایت دندانپزشکی بابکان

مثلاً وقتی کسی بخواهد بینی خود را عمل کند، احتمالاً عبارت “بهترین جراح زیبایی بینی” را جست‌وجو می‌کند یا اگر به دنبال درمان ایمپلنت باشند پیش از هر درمانی ” ایمپلنت دندان” را سرچ میکنند تا اطلاعاتی در مورد این روش درمان بدست آورند؛ تا علاوه‌بر توصیه‌هایی که از اطرافیان دریافت کرده است، خودش هم اطلاعات لازم را در این رابطه جمع‌آوری کند.

در سال ۲۰۲۴ هستیم و اینترنت بیشتر از همیشه به زندگی انسان‌ها نفوذ کرده است. طبق آخرین آمار، اکثریت قاطع مردم کشور به اینترنت، هرچند کج‌دارومریز، دسترسی دارند؛ بنابراین، عقل حکم می‌کند هر متخصص و کسب‌وکاری، پایگاه مستحکمی در دنیای آنلاین برای خود بسازد.

با اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند داشتن اکانت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام کفایت می‌کند، باید بگوییم که آن قلعۀ مستحکم که می‌توانید روی آن کنترل کامل داشته باشید، سایت است! البته داشتن اینستاگرام هم فایده‌های زیادی دارد و در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

ولی به‌طور مشخص، سایت می‌تواند آورده‌های بسیار زیادی داشته باشد. سایت اگر خوب سئو شود، یعنی آن را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید، در نتایج عبارات مرتبط با حوزۀ فعالیت خود، در بالای صفحات قرار می‌گیرید.

رتبه 1 ایمپلنت دندان

 

برگردیم به مثالی که چند خط بالاتر زدیم؛ اگر جراح زیبایی باشید و بخواهید زیباجوهای بیشتری از طریق اینترنت جذب کنید، می‌توانید صفحات مربوطۀ سایت را برای عبارت “بهترین جراح زیبایی بینی” بهینه کنید؛ در نتیجۀ این کار، وقتی کاربری این عبارت را در گوگل جست‌وجو می‌کند، لینک صفحۀ شما در نتایج برتر دیده می‌شود و شانستان برای جذب بیمار جدید بالاتر می‌رود.

علاوه‌بر این‌ها، داشتن سایت برای تقویت پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی هم یک ضرورت بسیار مهم محسوب می‌شود. اگر یکی از بیماران قبلی شما را به اطرافیانش معرفی کند، احتمالاً شخصی که تازه نام شما را شنیده است، اسمتان را در گوگل سرچ می‌کند. قاعدتاً وقتی سایت شما در نتیجۀ جست‌وجوی نامتان در صدر نتایج باشد، وجهه‌ای خیلی حرفه‌ای‌تر از شما به نمایش در می‌آید.

پروفایل دکتر

صرفاً ساخت سایت کافی نیست و اگر می‌خواهید از آن برای تبلیغات و بیشتر دیدن شدن استفاده کنید، باید علاوه‌بر سئو، برای تولید محتوا هم برنامه داشته باشید. البته که خلق محتوای ارزنده هم بخش بسیار مهمی از سئو کردن سایت است، ولی آنقدر مهم است که جداگانه به آن اشاره کنیم.

با خلق محتوای ارزشمند، یعنی محتوایی که پاسخ سؤالات و ابهامات مخاطبان هدف را بدهد، بعد از مدتی، به‌عنوان مرجعی معتبر شناخته خواهید شد و می‌توانید اعتبار خود را بالا ببرید. معتبر شدن و بالا رفتن اعتبار، قطعاً باعث جذب مشتری یا بهتر است بگوییم بیماران بیشتر می‌شود.

خلق محتوای ارزشمند و سئو کردن سایت، به رشد ارگانیک منجر می‌شوند و حقیقتاً زمان‌بر هستند. اگر می‌خواهید سریع‌تر بالا بروید و دیده شوید، می‌توانید سراغ انواع روش‌های تبلیغاتی پولی، مثل تبلیغات در گوگل، تبلیغات همسان، تبلیغات کلیکی و… بروید.

نکته: امروزه، یکی از کاربردهای رایج سایت برای پزشکان و مطب‌ها، نوبت‌دهی آنلاین است که هم کار مراجعان و هم کار پزشک و همکارانش در مطب را راحت‌تر می‌کند.

خلاصه که توصیه می‌کنیم در اولین فرصت، یک سایت حرفه‌ای برای مطب یا شخص خودتان بسازید و از آن به‌عنوان پایگاه اصلی برای تمام اقدامات و تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

۲. استفادۀ حداکثری از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی

حتماً و حتماً در اینستاگرام اکانت بسازید و در آن فعالیت مداوم و مؤثر داشته باشید. احتمالاً خودتان به‌عنوان پزشک مجموعه، وقت کافی برای رسیدگی به اکانت اینستاگرام را نداشته باشید؛ پس یکی از اعضای مطب را مأمور این کار کنید یا کلاً سراغ برون‌سپاری بروید؛ یعنی دنبال یک ادمین حرفه‌ای بگردید و از او بخواهید برای صفحه تولید محتوا کند و آن را بالا ببرد.

اگر به توصیۀ ما گوش کردید و سایت ساختید، حتماً لینک آن را در بایو صفحه قرار دهید. باید تلاش کنید فالوورها را به سایت هدایت کنید تا از این افزایش ترافیک برای سئو هم بهره ببرید.

اهمیت خلق محتواهای ارزشمند در اینستاگرام را هم فراموش نکنید. اینجا هم محتوای به‌دردبخور، در نهایت باعث می‌شود به‌عنوان یک مرجع معتبر شناخته شوید و از همان مزایایی که بالاتر گفتیم برخوردار خواهید شد.

در این پلتفرم هم می‌توانید برای تسریع فرایند رشد روی تبلیغات حساب باز کنید. صفحات پربازدید و اینفلوئنسرهایی که فالوورهای زیادی دارند، اکانت‌های ایدئالی برای نمایش تبلیغات شما و بالا بردن شانس دیده شدنتان هستند.

کمپین‌های تخفیف و پیشنهاد ویژه: با ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه برای بیماران، می‌توانید آن‌ها را به مطب خود جذب کنید. شما می‌توانید این تخفیف‌ها و پیشنهادها را از طریق شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان خود اعلام کنید.

    1. برگزاری مسابقات و رقابت‌ها: با برگزاری مسابقات و رقابت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید مخاطبان خود را به مطب خود جذب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مسابقاتی را با جوایزی مانند کوپن تخفیف، برگه رایگان یا کالاهای رایگان برگزار کنید. با استفاده از این روش‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید به شناخت مردم از مطب پزشکی خود افزوده و بیماران جدیدی جذب کنید.
    2. استفاده از تبلیغات اینفلوئنسر: یکی از روش‌های موثر تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی است. با همکاری با افراد مشهور و معتبر و مرتبط به حوزه ی کاری در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید مخاطبان خود را به مجموعه ی خود جذب کنید.

تبلیغات اینفلوئنسرها

منتهی در رابطه با تبلیغات اینستاگرامی و کلاً تبلیغ در انواع شبکه‌های اجتماعی، یک نکتۀ خیلی مهم وجود دارد که نباید از آن غافل شوید. آن هم اینکه تبلیغ باید در صفحات مرتبط نمایش داده شود؛ یعنی باید سراغ آن صفحات و اینفلوئنسرهایی بروید که فالوورهایشان، مخاطب هدف شما هستند.

علاوه‌بر اینستاگرام، ساخت اکانت در شبکه‌های اجتماعی دیگر را هم در نظر داشته باشید. اگر منابع کافی را در اختیار دارید، توصیه می‌کنیم حتماً در یوتیوب یا حتی آپارات هم اکانت بسازید. محتوای ویدیویی روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شود و این پلتفرم‌ها ویدیومحور هستند؛ یعنی می‌توانید نهایت بهره را از این فرمت محتوا ببرید و همچنین، از اقبال گستردۀ مردم به این شبکه‌ها، مخصوصاً یوتیوب، به بهترین شکل استفاده کنید.

ایده‌های بسیاری برای تولید محتوای ویدیویی وجود دارند که می‌توانید سراغ آن‌ها بروید، از پاسخ به سؤالات پرتکرار گرفته تا مصاحبه با بیمارانی که قبلاً سراغتان آمده‌اند و از فرایند درمان رضایت دارند.

ضمناً، می‌توانید تیزرهای تبلیغاتی بسازید و آن‌ها را در اکانت یوتیوب یا آپارات بارگذاری کنید.

۳. ساخت تیزر تبلیغاتی

همان‌طور که گفتیم، این روزها مردم دیوانه‌وار ویدیوها را دوست دارند و بیشتر زمان خود در صرف تماشای این فرمت محتوایی در اینترنت و حتی فضای آفلاین می‌کنند.

در نتیجۀ این موضوع، ساخت تیزر برای تبلیغات پزشکی و مطب، یک رویکرد بسیار منطقی برای جلب توجه مخاطبان هدف و جذب مشتریان بیشتر به حساب می‌آید.

تیزر خوب و خوش‌ساخت، می‌تواند کمک بسیار بزرگی به شناساندن برند و مطب شما کند. این نوع ویدیوها، معمولاً زیر ۱ دقیقه هستند و به‌خاطر جذابیت بصری‌ای که ایجاد می‌کنند، می‌توانند نام برند را سر زبان‌ها بیندازند.

در بخش قبلی، مفصل و کامل راجع‌به اهمیت ساخت اکانت در یوتیوب و آپارات صحبت کردیم. اکانت شما در این پلتفرم‌ها می‌توانند میزبان تیزرهای تبلیغاتی باشند؛ ولی خب محدود به این دو هم نخواهید بود.

می‌توانید سراغ صداوسیما بروید و با رعایت قوانین و ضوابط مربوط به این رسانه، تیزری برای تبلیغ در کانال‌های تلویزیونی بسازید. توجه داشته باشید که با پخش تیزر تبلیغاتی در تلویزیون، افراد زیادی با برند شما آشنا خواهند شد؛ ولی از طرف دیگر، هزینۀ نمایش تبلیغات در این پلتفرم بسیار زیاد است و شاید برای هر پزشک و مطبی، رویکرد مقرون‌به‌صرفه‌ای نباشد.

علاوه‌بر تلویزیون، می‌توانید در همان یوتیوب و آپارات، در قالب تبلیغات، تیزر ساخته‌شده را نمایش دهید. حتماً دیده‌اید که قبل از پخش شدن ویدیو دلخواه شما، ویدیویی تبلیغاتی نشان داده می‌شود. هم در یوتیوب و هم در آپارات. منظورمان چنین تبلیغاتی است.

حتی می‌توانید از تلویزیون‌های شهری که در معابر پر رفت‌وآمد نصب هستند، برای پخش تیزر تبلیغاتی استفاده کنید.

سایت را هم از یاد نبرید؛ صفحۀ اصلی شما، می‌تواند محل نمایش تیزر تبلیغاتی باشد؛ این‌طوری که بازدیدکننده بلافاصله بعد از ورود، با تیزر مواجه شود.

خلاصه که ساخت این نوع ویدیوها را شدیداً توصیه می‌کنیم. اگر تصمیم به ساخت تیزر تبلیغاتی برای مطب یا خدمات پزشکی‌ای که ارائه می‌کنید گرفتید، می‌توانید با ورود به صفحۀ سفارش ساخت تیزر تبلیغاتی، از خدمات پلاتو در این زمینه بهره ببرید.

۴. تبلیغات در رسانه‌های محیطی شهر

کلی فضای تبلیغات در سطح شهر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای شناساندن مطب و خدماتتان به مخاطب هدف استفاده کنید.

بالاتر به یک مورد اشاره کردیم و گفتیم می‌توانید برای نمایش تیزر تبلیغاتی، سراغ تلویزیون‌های شهری بروید. البته که رسانه‌های محیطی محدود به این نوع تلویزیون‌ها نیستند.

شاید تأثیرگذارترین این نوع رسانه‌ها، بیلبوردهایی باشند که اقصانقاط شهر وجود دارند. از شلوغ‌ترین اتوبان‌ها گرفته تا چهارراه‌های اصلی شهر که در هر ثانیه صدها خودرو پشت چراغ قرمز آن‌ها منتظر هستند.

بیلبوردهای تبلیغاتی

فضای بالای ایستگاه‌های اتوبوس، بیلبوردهای کوچک‌تری که در مراکز خرید دیده می‌شوند، فضایی که بالای کیوسک‌های روزنامه‌فروشی وجود دارد و…، همگی می‌توانند مکان‌های خیلی خوبی برای نمایش تبلیغات پزشکی و مطب باشند.

ولی اینجا هم باید هوشمندانه عمل کنید تا بیشترین آورده را به دست آورید. مثال می‌زنیم. اگر مخاطبان هدفتان قشر ثروتمند جامعه هستند و خدماتی که ارائه می‌کنید هم هزینۀ زیادی دارند، بهتر است روی رسانه‌های گران‌قیمت در مناطق مرفه‌نشین شهر سرمایه‌گذاری کنید. مثلاً بیلبوردهایی که در مناطق لوکس‌نشین قرار دارند.

اما اگر خدماتتان ارزان است و با قیمت منصفانه، می‌خواهید افراد با درآمد کمتر را هدف بگیرید، طبیعتاً تبلیغ در مناطق ثروتمند دردی از شما دوا نخواهد کرد. سراغ محله‌هایی بروید که قشر متوسط رو به پایین در آن‌ها سکونت دارند. اینجا لزومی به هزینۀ زیاد برای تهیۀ رسانه‌های نسبتاً گران‌قیمت هم نیست. می‌توانید پوسترهایی روی دیورا بچسبانید و از طریق آن‌ها خدماتتان را اطلاع‌رسانی کنید.

کلاً فارغ از نوع رسانه و مخاطب هدف، تبلیغات باید با استراتژی و برنامه‌ریزی انجام شود تا بتواند بیشترین اثرگذاری ممکن را از خود نشان دهد.

۵. ثبت‌نام در سایت‌های معرفی پزشکان

با گسترش اینترنت در زندگی روزمرۀ انسان‌ها، سرویس‌ها و خدماتی معرفی شدند که تا قبل از این چندان رایج نبودند.

برای مثال، اکنون سایت‌ها و پلتفرم‌هایی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها اطلاعات لازم راجع‌به پزشک‌های مختلف با تخصص‌های گوناگون را به دست آورید. پروفایل هر پزشک حاوی آدرس، شمارۀ نظام پزشکی، سوابق، تخصص، دانشگاه محل تحصیل، شمارۀ تماس، روزهای فعالیت و… است. ضمن اینکه بیماران قبلی می‌توانند تجربۀ خود از مراجعه به آن پزشک و فرایند درمان را کامنت کنند و با دادن امتیاز، راهنمای جست‌وجوگران در تصمیم‌گیری باشند.

نظرات بیماران

یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین رویکردهای تبلیغات پزشکی و مطب، ثبت‌نام در این سایت‌ها و پلتفرم‌ها است؛ چون این سایت‌ها به‌خوبی سئو شده‌اند و معمولاً بازدیدکنندگان زیادی دارند، با قرار دادن لینک سایت یا آدرس شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، می‌توانید کاربران زیادی را به سایت یا اکانت اینستاگرام هدایت کنید.

یادتان باشد که هرچقدر امتیاز بالاتری داشته باشید و نظرات مثبت بیشتری در رابطه با خدمات و تخصص شما در این پلتفرم‌ها ثبت شود، شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهید داشت؛ پس مستقیم و غیرمستقیم از مراجعان بخواهید به این پلتفرم‌ها بروند و بعد از ثبت امتیاز بالا، نظر مثبت خودشان را در رابطه با شما و مطب بنویسند.

البته که باید حاذق باشید و از هر نظر، تجربۀ خیلی خوبی برای مراجع رقم بزنید تا او به انجام این کار ترغیب شود؛ در غیر این صورت، ممکن است همه‌چیز برعکس آنچه انتظار دارید پیش برود؛ یعنی احتمال دارد آن‌ها در این پلتفرم‌ها، نظرات منفی و امتیاز پایین برای شما ثبت کنند.

۶. بهره‌گیری از پیامک‌های تبلیغاتی

یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای تبلیغات پزشکی و مطب، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی است. با اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند دوران ارسال پیامک به سر رسیده و دیگر تبلیغ در این کانال فایده‌ای ندارد، آمار و ارقام چیز دیگری می‌گویند.

با استناد به اطلاعاتی که در سایت LUISA ZHOU منتشرشده است، ۹۱ درصد از مشتری‌ها دوست دارند کسب‌وکارها برایشان پیامک بفرستند؛ بنابراین، بازاریابی پیامکی نه‌تنها زنده است، بلکه با قدرت به اثرگذاری ادامه می‌دهد.

تبلیغات پیامکی

برای اینکه پیامک ارسالی از جانب مطب یا پزشک بیشترین آورده را ایجاد کند، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • متن را تا جای ممکن کوتاه بنویسید
  • از کلمات و عبارات تأثیرگذار مثل بهترین، ارزان‌ترین، معتبرترین و… استفاده کنید
  • حتماً از مشتری بخواهید کاری انجام دهد؛ مثل تماس گرفتن، بازدید از سایت، ارسال عدد ۱ برای دریافت تعرفه‌ها و…
  • متن را طوری بنویسید که مشتری به انجام کار مد نظر شما تحریک شود

برای ارسال پیامک به‌صورت گسترده و با هدف تبلیغات پزشکی و مطب، اول از همه باید یک پنل پیامکی تهیه کنید؛ چون ارسال با خط شخصی هم خیلی سخت است، هم حرفه‌ای نیست و هم اینکه ممکن است موجب مسدود شدن خط بشود.

به‌طور کلی، امکان ارسال پیامک به‌ ۳ شکل وجود دارد:

  1. ارسال انبوه: همان‌طور که از نام آن مشخص است، در این رویکرد، پیامک برای حجم زیادی از مردم ارسال می‌شود و هدف‌گیری خاصی در کار نیست. اگر می‌خواهید آشنایی با برند را افزایش دهید و کاری کنید مردم بیشتر و بهتر نامتان را بشناسند، ارسال انبوه انتخاب خیلی خوبی است.
  2. ارسال منطقه‌ای: در این رویکرد، پیامک آماده‌شده برای اهالی منطقه‌ای مشخص ارسال می‌شود. مثلاً ساکنان منطقۀ ۱ تهران. اگر می‌خواهید اهالی یک محدودۀ مشخص، مثلاً ساکنان و شاغلان اطراف مطب را از وجود آن مطلع کنید، بهتر است سراغ ارسال منطقه‌ای بروید.
  3. ارسال بر اساس ویژگی مخاطب: تقریباً همۀ پنل‌های پیامکی، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که می‌تواند گیرندگان را بر اساس خصوصیات مختلف فیلتر کند. مثلاً اگر در عمل‌های زیبایی تخصص دارید و می‌خواهید خانم‌های خانه‌دار در بازۀ سنی ۳۵ تا ۴۵ سال را هدف بگیرید، فقط کافی است تنظیمات لازم در داشبورد پنل را انجام دهید تا پیامک فقط برای این گروه از افراد فرستاده شود.

پیامک فقط برای جذب مشتری جدید کاربرد ندارد؛ بلکه می‌توانید از این کانال برای بازگرداندن مشتری‌های قبلی هم استفاده کنید. اگر پای صحبت متخصصان بازاریابی بنشینید، خواهید دید که می‌گویند جذب مشتری کار بسیار سخت‌تر و البته پرهزینه‌تری از حفظ مشتری فعلی است و کاملاً هم درست می‌گویند.

به همین خاطر، باید تمرکز بخشی از تبلیغات پزشکی و مطب را روی هدف‌گیری مشتریان فعلی و قبلی بگذارید تا بتوانید آن‌ها را مجدداً سمت مطب بکشانید.

برای این کار، باید بانک‌ شماره‌های مشتریان را که قبلاً از آن‌ها گرفته‌اید را در پنل آپلود کنید و پیامکی برای آن‌ها بفرستید که بتواند آن‌ها را ترغیب به مراجعۀ مجدد کند.

 

۷. موقعیت مکانی مطب یا کلینیک را روی نقشۀ گوگل ثبت کنید

یکی دیگر از تغییرات چشمگیری که طی چند سال گذشته رقم خورد و آن هم نتیجۀ گسترش اینترنت بود، روی آوردن اکثریت مردم به نقشه‌های آنلاین بود که جایگزین روش‌های سنتی مسیریابی شد!

لوکیشن و آدرس مطب

حقیقتاً هم که این نقشه‌ها، چه خارجی و چه داخلی، کار پیدا کردن آدرس‌ها را خیلی راحت‌تر می‌کنند. طوری که یادمان نمی‌آید قبل از آن‌ها، چطور آدرسی جدید را منطقه‌ای غریب پیدا می‌کردیم.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای این نوع نقشه‌ها، این است که می‌توانید موقعیت‌های مکانی مختلف را روی آن‌ها ثبت کنید. شما هم می‌توانید این کار را در قبال محل مطب یا کلینیک انجام دهید. در نتیجۀ این اقدام، بیماری که قصد مراجعۀ حضوری داشته باشد، خیلی راحت می‌تواند با سرچ کردن نام مطب در نقشه، آدرس آن را پیدا و بهترین مسیر را برای رسیدن انتخاب کند.

با وجود اینکه چندین مسیریاب داخلی و خارجی وجود دارند، ثبت موقعیت مکانی در نقشۀ گوگل کفایت می‌کند؛ چون همۀ نقشه‌ها، از ویز گرفته تا بلد، از نقشۀ گوگل API می‌گیرند و عیناً همان نقشه را (شاید با ظاهری متفاوت) نمایش می‌دهند.

۸. سرمایه‌گذاری روی بازاریابی ارجاعی و تبلیغات دهان‌به‌دهان

بالاتر هم اشارۀ کوتاهی به این موضوع داشتیم؛ ولی چون قرار است بهترین روش‌های تبلیغات پزشکی و مطب را تقدیمتان کنیم، تصمیم گرفتیم بخشی جداگانه را به آن اختصاص دهیم و مفصل راجع‌به آن صحبت کنیم.

اگر واقعاً پزشک خوبی باشید و خدمات مطب شما جزو بهترین‌ها باشد، بیمارانی که به آنجا مراجعه و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند، شما را به دوستان، آشنایان و اطرافیان خود معرفی می‌کنند و در نتیجه، بیماران بیشتر و بیشتری سراغ شما می‌آیند.

این یعنی تبلیغات دهان‌به‌دهان. بدون اینکه هزینه کنید، صرفاً به‌خاطر ارائۀ خدمات عالی و جلب رضایت بیمار، آن‌ها را به سفیران برند خود تبدیل می‌کنید؛ افرادی که بدون هیچ‌گونه چشمداشت، خدمات شما را تبلیغ می‌کنند و باعث افزایش سودآوری می‌شوند.

کلاً وقتی شخصی، تعریف یک مطب یا مرکز درمانی را از دهان یکی از اطرافیانش می‌شنود، راحت‌تر به آن اعتماد می‌کند؛ بر خلاف تبلیغات که شاید از نظر خیلی‌ها فریبکارانه به نظر بیایند، آشنایان و اطرافیان صلاح آدم را می‌خواهند؛ یعنی پزشک یا مطبی را معرفی نمی‌کنند، مگر اینکه از حرفه‌ای و حاذق بودن آن مطمئن شوند.

البته که می‌توانید فرایند را تسهیل کنید و با ارائۀ پاداش و کارهایی از این دست، مشتریان را به انجام این کار تشویق کنید. به این رویکرد بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing می‌گویند.

می‌توانید سازوکاری تعیین کنید که طی آن، هر مراجع، در ازای مراجع جدیدی که معرفی می‌کند، درصدی پاداش بگیرد یا روی خدمات بعدی، به او تخفیف بدهید.این کار به‌نوعی سوخت تبلیغات دهان‌به‌دهان محسوب می‌شود؛ یعنی مشتری تشویق می‌شود تا شما را به اطرافیانش معرفی کند، چون در ازای این کار جایزه می‌گیرد.

ولی اجازه دهید باز هم روی خوب بودن خدمات تأکید کنیم. اگر کار خوب نباشد یا رضایت بیمار به هر دلیلی جلب نشود، با هیچ جایزه‌ای نمی‌توانید او را وارد کنید تا شما را به اطرافیانش معرفی کند؛ تبلیغات دهان‌به‌دهان به‌صورت خودجوش که هیچ! محال است.

این ۸ روش، جزو بهترین راهکارها برای تبلیغات پزشکی و مطب هستند. حالا اگر موافق باشید، برویم سراغ پایان‌بندی مقاله.

نکات مهم در انتخاب روش تبلیغات

انتخاب روش تبلیغاتی مناسب برای مطب پزشکی می‌تواند برای جذب بیماران و افزایش شناخت مردم از مجموعه شما بسیار موثر باشد. در انتخاب روش تبلیغاتی، باید به چند اصل مهم توجه کنید:

  • هدف مشخص: باید هدف خود را مشخص کنید؛ یعنی می‌خواهید افزایش تعداد بیماران، افزایش فروش، افزایش شناخت مردم از مطب شما و یا هر هدف دیگری را دنبال کنید.
  • هدف گروه مشتریان: باید با توجه به گروه مشتریان خود، روش تبلیغاتی مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر مطب شما برای بیماران سالمند تخصص دارد، استفاده از روش‌های تبلیغاتی متناسب با این گروه سنی بسیار موثر خواهد بود.
  • بودجه: باید بودجه خود را مشخص کنید و روشی را انتخاب کنید که با بودجه شما سازگار باشد. به عنوان مثال، استفاده از تبلیغات روی رسانه های اجتماعی می‌تواند هزینه های کمتری نسبت به تبلیغ در رسانه های تلویزیونی و یا محیطی داشته باشد.
  • تأثیر و اعتبار: باید روش تبلیغاتی مناسبی را که تأثیر بیشتری بر روی مخاطبان دارد و به اعتبار مطب شما کمک می‌کند، انتخاب کنید. به عنوان مثال، استفاده از نظرات مثبت مشتریان درباره مجموعه شما، به اعتبار شما کمک خواهد کرد.
  • تحلیل رقبا: باید رقبای خود را تحلیل کرده و روشهای تبلیغاتی آنها را بررسی کنید، به این ترتیب می‌توانید روشی را انتخاب کنید که از رقبای خود متمایز باشد. با رعایت این اصول، می‌توانید روش تبلیغاتی مناسبی را برای مجموعه خود انتخاب کرده و برای جذب بیماران بیشتر و افزایش شناخت مردم از مطب خود اقدام کنید.

نحوه محاسبه نرخ بازگشت هزینه تبلیغات مطب پزشکان

نرخ برگشت هزینه‌ تبلیغات (Return On Advertising Spend)، نشان دهنده سودآوری و بازدهی سرمایه گذاری در تبلیغات است. برای محاسبه نرخ برگشت هزینه‌ تبلیغات مجموعه خود، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

نرخ بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) مطب پزشکان

برای محاسبه‌ سود کل، باید مجموع درآمد حاصل از تبلیغات را با هزینه‌ کل تبلیغات (شامل هزینه‌ تولید تبلیغات و هزینه‌ پرداخت به شبکه های اجتماعی) که صرف شده است، کم کرد، سپس باید نتیجه را درصد تبدیل کرده و به عنوان نرخ برگشت هزینه‌ تبلیغات خود استفاده کنید.

انتخاب روش درست، ضامن موفقیت در تبلیغات

همان‌طور که در این مقاله گفتیم و خواندید، برای اینکه تبلیغات بیشتری اثرگذاری ممکن را داشته باشند، باید برخی زیرساخت‌ها را فراهم کنید. اینجا باز هم توصیه می‌کنیم که حتماً ساخت سایت را در برنامه‌هایتان داشته باشید تا وجهۀ برندتان حرفه‌ای‌تر شود.

علاوه‌بر سایت، داشتن اکانت در شبکه‌های اجتماعی مختلف، مخصوصاً اینستاگرام و یوتیوب را فراموش نکنید. تیزرهای تبلیغاتی حرفه‌ای بسازید و از آن‌ها برای پروموت مطب در پلتفرم‌های آنلاین و آفلاین استفاده کنید.

بررسی کنید و ببینید با توجه به هدفی که دارید و بودجه‌ای که می‌توانید به کمپین‌های تبلیغاتی اختصاص دهید، کدام یک از این ۸ مورد بیشتر به کارتان می‌آیند. شاید بهتر باشد از ترکیب چند مورد استفاده کنید. مثلاً تبلیغات در گوگل برای جذب ترافیک به سایت و تبلیغات محیطی برای بیشتر شناخته شدن نام برند؛ یا هر ترکیب دیگری که فکر می‌کنید با توجه به شرایط خاص شما بهتر است.

امیدواریم بعد از خواندن این مقاله، پاسخ تمام پرسش‌های خود دربارۀ تبلیغات پزشکی و مطب را دریافته باشید. اگر همچنان ابهامی در این زمینه دارید، حتماً در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط
امکانات طراحی سایت پزشکی
دانستنی های طراحی سایت
simin suleimani

امکانات طراحی سایت پزشکی

طراحی یک سایت پزشکی حرفه‌ ای می ‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات بهتر و جذاب ‌تر به بیماران و خانواده ‌های آن ‌ها

ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x