طراحی موشن گرافیک

موشن گرافیک (motion graphics) اصطلاحی است که ما اغلب در پست ها و کارهای مختلف، تلویزیون، وب سایت ها و غیره میشنویم و می بینیم. برای کسانی که در حوزه صنعت گرافیک هستند، درک آنچه که ما در مورد آن صحبت می کنیم آسان است. اما اگر تازه کار هستید و یا در حوزه کاری خود نیاز به تبلیغات موشن گرافیک را حس کرده اید باید بدانید که موشن گرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟ پس با ما تا آخر این مطلب همراه باشید.

موشن گرافیک چیست
خدمات پشتیبانی برای طراحی سایت پزشکی

مشاوره رایگان طراحی موشن گرافیک

برای اینکه بتوانید با تیم پلاتو در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید فرم زیر را پر کرده و ارسال کنید و یا اینکه با شماره ی درج شده تماس بگیرید.

ارتباط مستقیم

موشن گرافیک چیست ؟

موشن گرافیک به عنوان یک کلمه مرکب به معنی (طرح گرافیکی متحرک) است. این ساده ترین تعریفی است که می توان دریافت کرد. تقریبا هر آنچه که در تصویر حرکت می کند و شامل یک عنصر گرافیکی است موشن گرافیک می گویند.

در واقع همان انیمیشن است ولی متن در آن به عنوان یک جزء اصلی است. همچنین انیمیشن یک داستان را دنبال می کند و در این داستان به شخصیت های آن می پردازد اما موشن گرافیک در مدت زمانی کوتاه یک برند و یا محصول را تبلیغ می کند و به جنبه های سمبلیک تمرکز دارد.

موشن از چند تصویر ثابت تشکیل شده که در کنار هم به یک طرح گرافیکی متحرک تبدیل می شود. به بیان ساده تر چند تصویر جذاب در فتوشاپ و یا دیگر برنامه های طراحی ساخته می شود و بعد در نرم افزارهایی مانند after Effects یا Apple motion آنها را به صورت متحرک در آورده و با متن زیبا و موسیقی مناسب از خروجی آن رندر گرفته می شود. این نوع ویدئو حاوی عناصر طراحی مانند اشکال، حروف، لوگو، تایپوگرافی ترکیبی و غیره است.

حرکت گرافیکی راهی برای برقراری ارتباط با بیننده و افزودن عمق به داستان است همراه موسیقی و متن موثر. از آن می توان برای ساخت تبلیغات، توالی عنوان برای فیلم ها و اشتراک اطلاعات استفاده کرد.

تفاوت انیمیشن با موشن گرافیک چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد موشن گرافیک نوعی انیمیشن است اما محدودتر. موشن گرافیک یک طراحی گرافیکی متحرک را توصیف می کند اما انیمیشن به اصطلاح یک چتر برای کل زمینه تصاویر متحرک است مانند کارتون.

موشن ها از ایده گرافیک یا طرحها در حرکت ناشی می شود. حاوی عناصر طراحی مانند اشکال، تایپوگرافی، ترکیب و غیره است. در آن می توان یک تصویر ثابت را متحرک کرد. اما انیمیشن می تواند گسترده تر باشد. انیمیشن علاوه بر موشن گرافیک، سایر سبک ها، تکنیک ها و اهداف دیگر را نیز دربر می گیرد.

موشن گرافیک برای رساندن پیام و صرفا فروش محصول و خدمات استفاده می شود اما انیمیشن برای نمایش یک داستان ساخته می شود و معمولا سرگرم کننده است و هیچ پیام عمیقی را به بیننده ارسال نمی کند.

کاربردهای موشن گرافیک

از موشن گرافیک می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد که برخی از آنها در ادامه آمده است :

  • اشتراک اطلاعات: اگر می خواهید پیام یا اطلاعاتی را به مخاطب منتقل کنید، موشن گرافیک به شما کمک می کند تا به روشی آسان و موثر این کار را انجام دهید. از طریق این روش می توانید ایده خود را با افزودن صوت و سایر ویژگیهای مناسب به یک طرح گرافیکی و یا انیمیشن تبدیل کنید تا محتوا برای مخاطب قابل قبول و قابل فهم باشد.
  • عنوان فیلم ها و یا ساخت فیلم کوتاه: یکی از متداول ترین کاربردهای گرافیک، ساخت عناوین ویدیویی است. قبل از شروع فیلم، عنوان با کمک حرکت گرافیکی نمایش داده می شود. این کار برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و جذاب تر شدن فهرست عناوین انجام می شود.
  • لوگو موشن و آرم های گرافیکی: با افزودن اشکال و انیمیشن، می توان آرم های شرکت ها، وب سایت ها و غیره را جذابیت بیشتری داد. این نوعی حرکت گرافیکی است.
  • پست رسانه های اجتماعی: اکنون افراد در روز برای جستجو اخبار، اطلاعات، سرگرمی ها، دوره های آنلاین و غیره به شبکه های اجتماعی وابسته هستند. همه اینها به صورت های مختلفی ساخته می شوند اما برای جذابیت محتوا و بازدید بیشتر می توان آنها را با موشن گرافیک ساخت.
  • بازاریابی دیجیتال: بازاریابی دیجیتال حوزه وسیعی است که شامل بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی در موتورهای جستجو یا وب سایت و غیره می باشد. همه ی این روش های بازاریابی آنلاین از موشن گرافیک برای اهداف تبلیغاتی و سایر اهداف خود استفاده می کنند.

مزایای موشن گرافیک

مزایای مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آنها پرداخته ایم :

انواع موشن گرافیک

اگر مطمئن نیستید که از کجا با بازاریابی ویدیویی خود شروع کنید، موشن گرافیک یک شروع خوب است. این برای تمام افراد از جمله کودکان و همچنین بزرگسالان بی نهایت جذاب است. می توانید آن را در هرجایی ایجاد کنید و امکانات بی پایانی را ارائه دهید. اما اول بهتر است انواع آن را که می توانید برای کسب و کار خود انتخاب کنید را بشناسید.

  • ویدیوهای توضیح دهنده (Explainer videos)

این مدل ویدیوها، محتوای ویدیویی کوتاه و قابل هضم هستند که نحوه کار و محصول شما را به بینندگان می گویند. از بین انواع ویدئوها، این مدل یکی از رایج ترین ها است. این مدل را در اخبار شرکتها بسیار زیاد خواهید دید، زیرا آنها خدمات یا محصولی را دارند که نیاز به شفاف سازی است. اگر کالا یا خدماتی دارید که نیاز به توضیح دارد و شفاف نیست به یک ویدیو توضیح دهنده احتیاج دارید، این به این معنی نیست که محصول شما مشکلی دارد. فقط به شما امکان بیشتری می دهد تا یک ویدیو گرافیکی متحرک جذاب و قابل اشتراک به مخاطبان خود ارائه دهید.

  • ویدیوهای آموزشی (Instructional videos)

بسیار شبیه به ویدیو توضیح دهنده است با این تفاوت که یک فیلم آموزشی، بیشتر بینندگان را از طریق نحوه استفاده از محصولتان راهنمایی می کند. می توانید از این ویدیو به عنوان یک برنامه زنده استفاده کنید و از شخصیت های مختلفی برای ساخت این ویدیو استفاده نمایید.

  • انیمیشن رابط کاربری (UI)

اگر برنامه یا پلتفرم دیجیتالی ایجاد کرده اید، ایده ای هوشمندانه است که با استفاده از موشن گرافیک آن را بسازید و به نمایش بگذارید. به این ترتیب آنچه مخاطب می بیند همان چیزی است که به دست می آورد. به عبارت دیگر، اگر آنها شروع به استفاده از پلتفرم دیجیتالی (سیستم عامل) شما کنند، از قبل با آن آشنا خواهند شد. علاوه بر این، شما این فرصت را دارید که بهترین ویژگی های سیستم عامل خود را نشان دهید.

  • اینفوگرافیک ها

ایجاد موشن گرافیک از نوع اینفوگرافیک اطمینان حاصل می کند که اطلاعات لازم را بیننده می بیند. می توان نمودارها و عناصر مورد نیاز را در اینفوگرافیک متحرک کرد تا بیننده متوجه شود که به کدام یک از اطلاعات توجه کند. این نوع موشن گرافیک بیشتر مناسب پلتفرم هایی مانند linkedin است، جایی که رهبری فکر در آن غالب است.

  • محتوای سخنرانی ها

این مدل موشن گرافیک برای متحرک سازی متن و تصاویر سخنرانی استفاده می شود. در این مدل می توان عناصر بصری از جمله نمودارهای میله ای را اختصاص داد و حرکتی را برای درگیرکردن مخاطب ایجاد کرد. همانند اینفوگرافیک اگر قسمت های قابل توجه را متحرک سازی کنید، احتمالا پاسخ بیننده مورد نظر را دریافت خواهید کرد.

  • گرافیک پخش زنده (Broadcast graphics)

موشن گرافیک های پخش زنده همان تصاویری هستند که در هنگام پخش یک برنامه به عنوان زیر نویس و یا تبلیغات نواری پخش شده و بعد از مدتی محو می شود. مثلا در تماشای فوتبال آن نوارهای رنگی که در زیر تصویر عبور می کند یا در پخش اخبار، زیرنویس های خلاصه اخبار یا نام افراد را دیده اید، این ها همان موشن گرافیک پخش زنده هستند.

  • گیف ها (GIFs)

از گیف ها معمولا در شبکه های اجتماعی استفاده می شود و آنها را می توان برای دوستان و آشنایان خود ارسال کرد. گیف در بین انواع تصاویر گرافیکی بسیار محبوب است. بسیاری از گیف ها ویدیوی زنده ای هستند که به گیف تبدیل شده اند. ساخت گیف زمان زیادی نمی برد.

نرم افزارهایی که برای ساخت موشن گرافیک نیاز است

برخی از معروف ترین و رایج ترین نرم افزارهای مورد استفاده برای ایجاد موشن گرافیک در زیر ذکر شده است.

نرم افزار فتوشاپ برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار فتوشاپ

حتی اگر فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش عکس باشد، قابلیت ایجاد حرکت در سبک های مختلف را نیز دارد. افراد حرفه ای این نرم افزار را برای کارهای آسان و پیچیده خود انتخاب می کنند. فتوشاپ یک برنامه عالی برای ایجاد انیمیشن ها و اشیاء سه بعدی محدود است. البته این نکته را باید یاد آور شد که به تنهایی از طریق فتوشاپ نمی توان یک موشن گرافیک ساخت و نیاز به برنامه ی مخصوص موشن گرافیک نیز است.

نرم افزار افتر افکت برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار افتر افکت (Adobe After Effects)

برنامه ی افتر افکت یک برنامه ی مهم و اصلی برای ساخت تصاویر گرافیکی متحرک است. در واقع گل سر سبد ویدیوهای موشن گرافیک است. دارای ویژگی ها و ابزارهایی برای ساخت گرافیک و انیمیشن است. همچنین به کاربران امکان می دهد در محیط های دو بعدی و سه بعدی عملکرد خود را انجام دهند.

نرم افزار سینما 4D برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار سینما 4D Cinema) 4D)

این یک نرم افزار چهار بعدی سازی، رندر و انیمیشن است که می تواند برای ایجاد موشن گرافیک استفاده شود. این یک بستر استاندارد صنعتی برای طراحان گرافیک متحرک است. البته این ابزار مهم و ضروری نیست و فقط برای چهار بعدی کردن تصاویر استفاده می شود. اما طراحانی که کارهای حرفه ای و خاص تولید می کنند علاوه بر فتوشاپ و افتر افکت از این برنامه نیز استفاده می کنند.

نرم افزار مایا 3D برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار مایا (Maya 3D)

این برنامه نیز مانند برنامه سینما 4D برای سه بعدی کردن تصاویر و موشن گرافیک استفاده می شود. برنامه مایا 3D یکی از رایج ترین و آسانترین نرم افزارهای مورد استفاده طراحان است. می تواند برای ایجاد موشن گرافیک ساده تا انیمیشن های پیچیده مورد استفاده قرار گیرد.

نرم افزار ایلاستریتور برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

یکی از نرم افزارهای معروف گرافیکی است که شرکت مشهور Adob آن را ساخته است. این برنامه مانند فتوشاپ است و می توان از آن برای ویرایش عکس، انیمیشن های سه بعدی، گرافیک و غیره استفاده کرد. از Illustrator می توان به جای فتوشاپ استفاده کرد.

نرم افزار پریمیر برای طراحی موشن گرافیک

نرم افزار ادوب پریمیر (Adobe Premiere)

این برنامه نیز یکی دیگر از برنامه های ساخت ویدئوهای موشن است اما فقط کارهای گرافیک حرکتی سبک را انجام می دهد. در واقع بعد از برنامه ی افتر افکت می توان از Adobe Premiere استفاده کرد.

رشد شغلی در موشن گرافیک

طراحان موشن گرافیک، متخصصان ماهری هستند که آثار هنری گرافیکی برای فیلم ها، ویدیوهای آنلاین، برنامه های تلویزیونی و غیره ایجاد می کنند. آنها افراد بسیار ماهری هستند که از جلوه های بصری و انیمیشن برای خلق آثار جذاب استفاده می کنند. این حرفه یک زمینه نسبتا جدید است که هر روز با فناوری های جدید و ایده های مختلف محبوب می شود. همانطور که می دانید انواع مختلفی از طراحان مانند طراحان وب، طراحان گرافیک، طراحان محصولات و غیره وجود دارد که از نظر فنی برای اینکه به روز باشند از طراحی های موشن گرافیک در کار خود استفاده می کنند تا عملکرد خوبی در بازار داشته باشند.

با توسعه رسانه های اجتماعی و رسانه های الکترونیکی، فرصت های طراحان موشن گرافیک هر روز بیشتر می شود. هنگام باز کردن یک حساب رسانه های اجتماعی، می توانید هزاران فیلم از جمله تبلیغات، سرگرمی ها، فیلم های آموزنده و غیره مشاهده کنید. این فیلم ها می توانند شامل گرافیک های خاص باشند بنابرین فرصت هایی برای طراحان موشن گرافیک ایجاد می شود.

همچنین اگر در تولید موشن گرافیک مهارت دارید می توانید به عنوان شغل دوم به صورت شخصی کسب در آمد کنید یا اینکه در خانه بمانید و کسب در آمد کنید.

انتخاب این کار به عنوان شغل دوم در حال حاضر انتخاب خوبی است. اما برای عملکرد خوب در این زمینه به سخت کوشی بالا و به موقع نیاز است.

نحوه ی محاسبه هزینه موشن گرافیک

هزینه ی موشن گرافیک به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی هزینه آن به صورت ثانیه ای محاسبه می شود. موزیک گذاری بر روی آن، صداگذاری، کاراکتر یا شخصیت هایی که در آن استفاده می شود، سناریو و داستان آن، نوع زمینه ی آن و موارد اضافه ای که نیاز داشته باشد بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

مدت زمان ساخت موشن گرافی

نمی توان یک مدت زمان خاصی را برای آن در نظر گرفت. این زمان بستگی به پیچیدگی یا ساده بودن کار شما دارد. هر چقدر کار حرفه ای تری بخواهید زمان آن نیز افزایش پیدا می کند.

انواع ویدیوهای گرافیکی

موشن گرافیک : در این مدل اول تصاویر، متحرک سازی می شوند و بعد صداگذاری بر روی آنها انجام می شود.

ویدیو موشن : این مدل تلفیقی از فیلمبرداری های واقعی و طراحی گرافیکی است. یعنی قسمتی از فیلم را که نمی توان فیلمبرداری کرد با برنامه های گرافیکی ساخته می شود.

استاپ موشن : در این مدل از اجسام واقعی عکس گرفته می شود، سپس حرکت داده می شوند و دوباره عکس می گیرند. در آخر عکس ها را به صورت متحرک در کنار یکدیگر قرار می دهند.

اینفو موشن : در این مدل اول یک طرح اینفوگرافیک کشیده می شود و بعد آن را به حرکت در می آورند.

نحوه سفارش موشن گرافیک

  1. ابتدا باید داستان یا سناریوی ویدیو موشن گرافیک خود را مشخص کنید.
  2. بعد کاراکتر یا المان هایی که در ساخت آن نیاز دارید را تعیین کنید.
  3. اگر موسیقی خاصی می خواهید باید آن را برای طراح ارسال کنید یا نام آن را بگویید تا طراح آن را جستجو کنند.
  4. همچنین اگر می خواهید شخصی بر روی ویدیو شما گویندگی کند آن را نیز باید تعیین کنید.
  5. مدت زمان ویدیو موشن گرافیک خود را مشخص کنید.
  6. همچنین باید نوع موشن گرافیک خود و هدف ایجاد آن ویدیو را مشخص کنید.