طراحی کارت ویزیت
همانطور که میدانید، دنیای امروز شاهد پیشرفت زیادی در زمینهی تکنولوژی و فناوری اطلاعات بوده است و دنیای تبلیغات نیز از این پیشرفت ها در جهت بهروزرسانی خود، با استفاده از انواع وسایل ارتباطی استفاده کرده است. یکی از این وسایل ارتباطی کارت های ویزیت نام دارند که جهت تبلیغات کسب و کارها در ابعاد کوچک و اشکال مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. این کارت ها حاوی اطلاعاتی همچون: نام کسب و کار، آدرس کسب و کار، نام مدیر مسئول، شماره تلفن و راه های مختلف برقراری ارتباط همچون ایمیل و غیره میباشد.
در مقاله پیشرو قصد داریم دربارهی انواع کارت های ویزیت، نحوهی سفارش دادن آنها و تاثیری که بر روی پیشرفت کسب وکارها می گذارند صحبت کنیم. تا پایان مقاله ما را دنبال کنید.
مشاوره رایگان طراحی کارت ویزیت
برای اینکه بتوانید با تیم پلاتو در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید فرم زیر را پر کرده و ارسال کنید و یا اینکه با شماره ی درج شده تماس بگیرید.
ارتباط مستقیم
اهمیت و تاثیرگذاری کارت ویزیت بر کسب و کارها
نمونه های اولیه کارت ویزیت را بازرگانان چینی در قرن پانزدهم مورد استفاده قرار دادند. نمونههای امروزی تر کارت ویزیت مربوط به قرن 17 میلادی در اروپا است. در آن زمان اشراف زادگان قبل از آنکه یکدیگر را ملاقات کنند، بر روی کاغذ کوچکی نام و خلاصهای از سوابق خود را مینوشتند و قبل از ملاقات کردن با شخص مذکور آن را توسط پیشخدمتشان به منزل میزبان میفرستادند. تبادل کردن این کاغذهای کوچک میان افراد، نشان دهندهی پذیرش میزبان برای ملاقات بود.
در قرن هجدهم میلادی بود که کارت ویزیتها در آمریکا رایج شدند. در این زمان علاوه بر نوشتهها، طراحی و نقاشی بسیار مختصری بر روی آنها صورت گرفت.
اصلی ترین سوالی که دربارهی کارت ویزیتها مطرح میشود این است که این کارتها چه اهمیتی دارند؟ کارت ویزیت ها درواقع معرفی مختصر و مفیدی دربارهی کسب و کار شما به همراه راه های ارتباطی هستند.
کارتهای ویزیت درواقع واسطهای میان شما و مشتریانتان محسوب میشوند تا از طریق آنها اولین قدم را برای شناساندن خود به مخاطبانتان بردارید. اگر مخاطبی برای رفع نیاز خود به یاد کسب وکار شما بیافتد، اولین اقدامی که خواهد کرد، پیدا کردن کارت ویزیت شماست، تا بتواند از طریق راههای ارتباطی درج شده بر روی کارت به شما متصل شود و نیاز خود را برطرف کند. مطمئنا کسب و کارهایی که در معرفی خود به کاربران بهتر عمل میکنند، شانس دیده شدن بیشتری دارند و در ادامه پیشرفت بیشتری نیز نسبت به رقبایشان خواهند داشت، محکم برداشتن اولین قدم با طراحی و سفارش دادن یک کارت ویزیت مشتریپسند نقطهی عطفی در کسب و کار شما خواهد بود.
نکات مهم در طراحی کارت ویزیت
در طراحی کارت ویزیت باید انواع مختلفی از مخاطبان خود را در نظر داشته باشید چراکه ممکن است تمام مشتریان شما جوان نباشند. افراد مسن، افرادی که کم بینا یا عینکی هستند، افرادی که دچار پیرچشمی هستند و یا در دیدن نوشته های ریز دچار مشکل میشوند، وجود تمامی این افراد باعث میشود که در انتخاب قلم مناسب برای نوشتن محتوای کارت خود دقت کنید.
بهتر است که اطلاعات مربوط به تماس و راه های ارتباطی با فونتی خوانا و درشت نوشته شوند و یا آنکه از سایه یا نیم سایه در نوشته ها استفاده شود تا کیفیت کارت ویزیت افزایش پیدا کند. این موارد به همراه رنگی مناسب موجب چشم گیر شدن کارت شما میشود و مخاطب را به سمت خود جذب میکند.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی کارت های ویزیت از جمله مواردی است که احتیاج به سلیقه و داشتن علم کافی دربارهی هم نشینی و روانشناسی رنگ ها دارد. آنچه در استفاده از رنگ ها برای کارت ویزیت مهم است، ارتباط رنگی کارت با لوگوی کسب وکار است. به این معنی که رنگ های موجود در لوگو در کارت ویزیت هم وجود داشته باشند و هر دو یک کسب وکار خاص را معرفی کنند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید انتخاب رنگی است که با محتوای کارت شما هماهنگ است و در دیده شدن مطلب به مخاطب یاری میرساند . نکته آخر اینکه تلاش کنید، رنگهایی که انتخاب میکنید جذاب و دلنشین باشند و بایکدیگر همنشینی داشته باشند.
اگر دوست دارید کارت ویزیتی خاص و زیبا داشته باشید از فرآیندهای متنوع برش بر روی کارت ها استفاده کنید. یک برش سادهی گرد در گوشه های کارت میتواند به کلی ظاهر آن را تغییر دهد. برشی را انتخاب کنید که با طراحی کارت و مدل کسب وکار شما متناسب باشد. مثلا برای طراحی کارت یک عکاسی میتوانید از برش کارت به شکل یک دوربین عکاسی کمک بگیرید.
اگر به دنبال تاثیر حداکثری بر روی مخاطبان خود هستید میتوانید از پوشش های ویژه استفاده کنید. پوشش هایی همچون طلاکوبی و به کارگیری جوهرهای متالیک. اگرچه که این پوشش ها هزینهی قابل توجهی دارند اما باعث میشوند تا کارت ویزیتی جذاب و تاثیرگذار داشته باشید.
از دیگر نکات مهم در طراحی کارت ویزیت به طور خلاصه موارد زیر را میتوان نام برد:
- پنج میلیمتر از لبهی هر کارت ویزیت باید خالی باشد.
- برای تهیهی بهترین کیفیت چاپ از رزولوشن dpi ۳۰۰ استفاده کنید.
- در طراحی از ترکیب رنگ CMYK استفاده کنید.
کارت ویزیت شامل چه اطلاعاتی میشود؟
اولین چیزی که باید راجع به کارت های ویزیت بدانید این است که در این کارت ها از چه محتوایی استفاده میشود و چه اطلاعاتی از طریق کارت ویزیت به مخاطبان انتقال داده میشود. درج برخی از این اطلاعات در آنها ضروری و برخی دیگر غیرضروری هستند، بنابراین توجه به محتوای کارت ویزیت برای داشتن یک راه ارتباطی موثر با مشتریانتان از اهمیت بالایی برخوردار است.
از جملهی این اطلاعات ضروری میتوان موارد زیر را نام برد:
- نام برند: نام فرد یا کسب و کاری که مردم شما را به آن کسب وکار می شناسند.
- راه های ارتباطی: شماره تماس، آدرس محل کار، ایمیل، آدرس سایت و شبکههای فعال اجتماعی.
- کدهای QR: استفاده از کدهای QR برای اسکن کاربران از روشهای خلاقانهای است که میتوانید از طریق آن مخاطبانتان را فورا به لینک مد نظر خود وصل کنید.
انواع کارت ویزیت
در این بخش قصد داریم به انواع کارت ویزیت بر اساس جنس و مواد به کار رفته در ساخت آن ها، اندازه آنها و کارت ویزیت های کسب و کارهای مختلف بپردازیم.
دسته بندی انواع کارت ویزیت بر اساس جنس
- کارت ویزیت گلاسه با روکش UV
این کارت بر روی کاغذی از جنس گلاسه با وزن ۳۰۰ گرم چاپ میشود که یک لایه UV روی آن قرار میگیرد. این کارت از دسته کارت های معمولی با قیمتی مقرون به صرفه است که برای تیراژهای بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
- کارت ویزیت کتان
یکی از پرمخاطب ترین کارت های موجود در بازار این نوع است که هم قیمت مناسبی دارد و هم دارای بافت بسیار جذابی است. کارت هایی که دارای رنگ بندی روشن و سفید هستند بر روی این جنس از کارت ها زیباتر به نظر میرسند، برعکس کارهایی با زمینه تیره به همراه جنس کتان گیرایی کمتری دارند.
- کارت ویزیت سلفون مات و براق
این نوع کارت بر روی کاغذ گلاسه با وزن ۳۰۰ گرم چاپ میشود و در مرحلهی بعد روکشی از سلفون مات یا براق بر روی آن کشیده شده که موجب مقاومت بیشتر کارت میشود.
- کارت ویزیت سوسماری
این نوع از کارتها بافتی شبیه بافت کارت کتان دارند با این تفاوت که دارای یک روکش مانند سلفون بر روی خود است. این روکش ماندگاری و استقامت کارت را افزایش می دهد.
- کارت ویزیت موضعی استخوانی
کارت ویزیت موضعی استخوانی با نام لمینت برجسته نیز شناخته می شود. ضخامت بالای این نوع کارت موجب تمایز آن نسبت به دیگر کارت های معمولی میشود. این ویژگی به همراه قابلیت UV موضعی در دو طرف کارت آن را زیبا می کند.
از انواع آن می توان کارت ویزیت لمینت طلاکوب، لمینت نقره کوب، لمینت مات، لمینت مربعی، لمینت براق و لمینت مات مواج را نام برد.
- کارت ویزیت آهنربایی
درون این نوع کارت، آهنربا یا همان مگنت کار شده است که باعث می شود به سطوح بچسبد. برای کسب و کارهایی مانند رستوران ها، پیک ها، تاکسی تلفنی ها و … که نیاز است کارت آنها در دسترس و در دید باشد مناسب است.
کارت ویزیت شیشه ای و یا کارت ویزیت نیمه مات نیز از دیگر مدل ها هستند.
دسته بندی انواع کارت ویزیت بر اساس اندازه
- کارت ویزیت مستطیلی
از رایج ترین کارت های ویزیت در ایران و جهان کارت های ویزیت مستطیلی شکل هستند که به شدت پیشنهاد میشوند. چرا که در ذهن عموم مردم کارت های ویزیت، مستطیلی هستند. سایز رایج آنها در ایران ۸.۵ در ۴.۸ سانتی متر است.
- کارت ویزیت دورگرد
این نوع از کارت ها لبه های گردی دارند که امروزه به دلیل شکل خاص خود بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. ابعاد این کارت ها ۹ در ۶ سانتی متر است که بعد از برش به ۸.۵ در ۵.۵ سانتی متر می رسد.
- کارت ویزیت مربعی
اخیرا این نوع از کارت ویزیت ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع از کارت ها دارای دو سایز ۵.۵ در ۵.۵ و ۵.۹ در ۵.۶ سانتی متر هستند.
- کارت ویزیت دایره ای
از خاص ترین انواع کارت ویزیت ها مدل دایره ای شکل است که در بعضی موارد مورد استفاده قرار میگیرد. قطر کارت ویزیت دایرهای ۳، ۴، ۵.۵ و ۷.۵ سانتی متر است.
- کارت ویزیت پروانهای
مدل پروانهای نوع جدیدی از کارت ویزیت ها هستند. همانطور که از نام این کارت بر میآید شکلی پروانهای دارند که برای کسب وکارهای خاصی بسیار جذاب هستند. سایز این نوع از کارت ویزیت ها ۹ در ۶ سانتی متر است که بعد از برش پروانهای به ۸.۵ در ۵.۵ سانتی متر میرسد.
دسته بندی انواع کارت ویزیت بر اساس شغل
نوع کارت ویزیت و ترفندهایی که در طراحی آن به کار میرود در اثرگذاری آن بر روی مخاطب بسیار اهمیت دارد. یکی از مواردی که باید به آن در طراحی کارت ویزیت توجه ویژهای شود، متناسب بودن جنس، فرم و رنگ کارت ویزیت با نوع کسب و کار است. برای مثال اگر شما صاحب یک گل فروشی هستید استفاده از کارت ویزیتی با جنس سلفون مخملی که دارای لطافت خاصی هستند بسیار جذاب است. یا مثلا استفاده از کارت ویزیتی از جنس چوب برای صنایع چوبی و MDF انتخاب بی نظیری خواهد بود.
به طور کلی دسته بندی کارت ویزیت ها را بر اساس نوع کسب و کار به شکل زیر می توان تقسیم کرد :
- طراحی کارت ویزیت خدماتی
- طراحی کارت ویزیت تجاری
- طراحی کارت ویزیت معماری
- طراحی کارت ویزیت آموزشگاهی
- طراحی کارت ویزیت فروشگاهی
- طراحی کارت ویزیت شخصی
نحوه سفارش طراحی کارت ویزیت
- برای سفارش طراحی کارت ویزیت که طرح و رنگی متناسب با کسب و کار شما داشته باشد میتوانید با کارشناسان حرفه ای پلاتو در این زمینه تماس بگیرید.
- متخصصان ما با پرسیدن سوال هایی مربوط به کسب و کار شما از خواسته ها و انتظاراتتان از کارت ویزیت آگاه میشوند و میتوانند پیشنهاد مناسبی برای طراحی به شما بدهند.
- سپس آلبومی از نمونه کارها را برای شما ارسال می کنند، دیدن نمونه کارهای طراحی شده به شما برای انتخاب کارت ویزیت مطابق با سلیقه تان کمک میکند.
- بعد از جمع آوری اطلاعات و دریافت نظر و سلیقه تان، کارت ویزیتتان را طراحی می کنند.
- نمونه طراحی را برایتان ارسال می کنند تا اگر نیاز به تغییراتی داشت اعمال کنند.
- بعد از تایید 100 درصدی از جانب شما، کارت ویزیت به تیراژ مورد نیاز به چاپ می رسد.