طراحی سایت فروشگاهی
در دنیای امروز با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری اطلاعات، هر کسب و کاری برای بهتر دیده شدن و عرضه محصولات و خدمات خود به بازار مشتریان، به یک سایت فروشگاهی جذاب و پربازدید احتیاج دارد. اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که امکانات اصلی سایت فروشگاهی چیست؟ آپشن های کاربردی آن کدام است و چه تفاوتهایی با انواع دیگر سایتها دارد؟
در مقالهی پیش رو سعی کردهایم علاوه بر پاسخگویی به این قبیل از سوالات، مراحل طراحی سایت فروشگاهی را زیر نظر متخصصین “پلاتو” به شما همراهان عزیز معرفی کنیم، تا با داشتن یک سایت فروشگاهی پربازدید در روند فروشتان تحولی عظیم را تجربه کنید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
مشاوره رایگان طراحی سایت فروشگاهی
برای اینکه بتوانید با تیم پلاتو در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید فرم زیر را پر کرده و ارسال کنید و یا اینکه با شماره ی درج شده تماس بگیرید.
ارتباط مستقیم
سایت فروشگاهی چیست؟
سایتهای فروشگاهی یا فروشگاههای اینترنتی (online shop) بستری را به واسطه ی اینترنت و امکانات فضای مجازی فراهم میکنند تا صاحبان کسب و کارها بتوانند محصولات و خدمات خود را از این طریق به مشتریان معرفی کنند و از سوی دیگر، مشتریان با ورود به وب سایت مورد نظر از اجناس در دسترس بازدید کرده و با دریافت اطلاعات دقیق از مشخصات محصول و مقایسه انواع مدل های موجود بدون نیاز به مراجعه حضوری، محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خرید کنند.
این مورد برای صاحبان سایت نیز از این جهت که به جای آنکه هر محصول را برای هر خریدار معرفی کنند، تنها یکبار در محتوای متنی یا ویدئویی محصول را پرزنت می کنند و این محتوا بارها برای هر مشتری قابل استفاده خواهد بود.
حال کافیست کاربر روش پرداخت را انتخاب و پرداخت نماید و خرید از سوی وب سایت مورد تایید قرار گرفته و کالای مورد نیاز مشتری توسط مسئول بخش فروش سایت به آدرس درج شده ارسال میگردد.
همچنین بخوانید : طراحی سایت فروشگاهی مثل دیجی کالا
ویژگی های سایت فروشگاهی
داشتن یک لوگوی جذاب از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت سایت شما است. یک لوگوی جذاب و کاملا واضح مانند یک کارت ویزیت عمل میکند و میتواند سایت شما را به بهترین شکل به مشتریانتان معرفی کند.
باید دقت کنید که در انتخاب لوگوی مناسب ویژگیهای کسب و کارتان را لحاظ کنید تا در آینده بتوانید از آن بعنوان نماینده برندتان استفاده کنید. مشتریان کافی است با دیدن لگوی شناخته شدهی شما، وارد سایت شوند و با اطمینان کامل خرید خود را انجام دهند.
در واقع لوگو یکی از تاثیر گذارترین المان های سایت روی کاربران است. در طراحی سایت فروشگاهی تیم پلاتو با استفاده از تیم دیزاینر و طراحان گرافیک خود با بررسی شرایط و انجام روانشناسی های مربوط به حوزه کسب و کارتان، طراحی لوگو را انجام می دهند تا کاربران در نگاه اول جذب لوگوی وب سایت شما شوند.
یکی از مواردی که نشاندهندهی اعتبار یک سایت است، سرعت بالای آن است. لازمهی داشتن سرعت بالا یک تیم متخصص و مجرب در زمینه طراحی سایت است. اگر سایت شما از سرعت کافی برخوردار نباشد و مراحل مختلف خرید اینترنتی را به خوبی پشتیبانی نکند به احتمال زیاد، مشتریان خود را در همان مراحل اولیه خرید از دست خواهید داد. واقعیت اینست که افراد برای خرید مجدد به سراغ سایتهای فروشگاهی میروند که در کمترین زمان ممکن بتوانند پروسهی خرید و ثبت کالای خود را به اتمام برسانند.
در واقع یکی از مهم ترین فاکتورها در جذب رضایت کاربران و همچنین گوگل سرعت لود یا بارگذاری وب سایت شما می باشد. گوگل در سال 2019 رسما اعلام کرد که سرعت وب سایت یکی از فاکتورها و معیارهای رتبه بندی می باشد و وب سایت ها باید بتوانند در زیر 3 ثانیه لود کامل شوند.
تیم پلاتو با استفاده از دانش متخصصان سئو خود، سرعت وب سایت شما را حد امکان بهبود می دهند و همینطور حجم صفحه اصلی شما را به زیر 1 مگ می رساند.
User experience (UX سایت)، به تجربه کاربران در برخورد با سایت گفته میشود و رفته رفته مواردی را برای آنها آشنا سازی میکند و کارکردن با سایتهای مختلف را برای آنها آسان میکند. برای مثال کاربران فضای مجازی امروزه به دلیل بازدید مداوم از سایت های مختلف، میدانند که عبارتی که زیر آن خط کشیده شده و به رنگ آبی درآمده است، لینکی است که با کلیک بر روی آن میتوانند وارد صفحهی جدیدی شده و اطلاعات مربوط به آن عبارت را کسب کنند.
سایت شما باید تا جای ممکن کاربری آشنا و قابل استفاده برای کاربران ایجاد کند، چنین امکاناتی داشته باشد تا راه دسترسی به پنجرههای مختلف را برای مشتریانتان فراهم کند. اگر سایت فروشگاهی شما با داشتن فیلترهای مناسب تجربه خوبی را برای افراد رقم بزند، افراد با سایت شما و نحوه دسترسی به اجناس مختلف، احساس راحتی خواهند کرد و تمایل خواهند داشت که مجددا وارد سایت شما شوند.
SEO یا بهینه سازی موتور جستجو یکی از اساسیترین مسائل در فضای وب است که امروزه به ضروریترین مسئله در طراحی سایت تبدیل شده است. اگر سئوی سایت فروشگاهی شما قدرتمند باشد به این معنی است که طراح سایت اقداماتی انجام داده است تا وب سایت شما بتواند در صفحه اصلی گوگل دیده شود و رتبه سایت شما را بهبود ببخشد. متخصصین طراحی سایت “پلاتو” با طراحی سایت بصورت سئو بیس از اتلاف زمان شما برای اصلاح کد جلوگیری میکنند.
یک سئوی قدرتمند شامل: سئوی فنی و سئوی تکنیکال است که روند آن از طراحی سایت شروع می شود و بهتر است از ابتدای امر نکات سئو سایت رعایت شود. سئوی فنی موثر با کارکردن بر روی طراحی سایت محقق میشود و سئوی تکنیکال مربوط به محتوای سایت است.
آنچه کیفیت خدمات رسانی شما به مشتریانتان را از طریق سایت فروشگاهی تان ارتقا میبخشد، امکان برقراری ارتباطی مستقیم به واسطهی چت آنلاین در وب سایت است. مشتریان شما با استفاده از این دسترسی میتوانند در عرض چند ثانیه به واحد پشتیبانی سایت متصل شوند و سوالات خود را بصورت آنلاین بپرسند و پاسخ یا خدمات دریافت کنند، بدون آنکه لازم باشد وقتی را صرف انتظار برای مشاهده نظرات و سوالات خود از مدیریت سایت داشته باشند زیرا سایت فروشگاهی مانند سایت های خدماتی پروسه طولانی ندارند و بهتر است در کمترین زمان کاربر را به سمت خرید محصول سوق دهد.
سادگی یک اصل بسیار مهم در طراحی سایتهای فروشگاهی است که موجب جذب مخاطب میشود، سایتهایی با پیچیدگیهای زیاد باعث سردرگمی و خروج زود هنگام مخاطب میشوند. هدف شما از طراحی سایتتان باید این باشد که مشتریانتان به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن محصول یا صفحهی مورد نظرشان را پیدا کنند. قراردادن دسته بندی های مرتب، با فیلترهای مناسب میتواند مشتریان را در زمانی کوتاه در میان انبوه محصولات به محصول مورد نظرشان برساند. تجربه نشان داده است که سایتهایی که پیچیده نیستند و کارکردن با آنها بشدت آسان است در مقایسه با سایتهای دیگر موفقتر عمل میکنند.
مقایسه محصولات با موارد مشابه و برشمردن مزیتهای محصول در مقایسه با موارد مشابه، به خریداران این امکان را میدهد تا براحتی تصمیم بگیرند که محصول بهتر را انتخاب کنند. اختصاص چنین صفحهای در سایت باعث افزایش رضایت مندی مشتریان و افزایش فروش شما میشود.
ایجاد سایت فروشگاهی اینترنتی واکنشگرا (طراحی رسپانسیو)
طراحی رسپانسیو مربوط به تغییر ظاهر صفحه متناسب با سایز مرورگر کاربران است به این معنی که با باز کردن سایت در موبایل نمایش بهم ریخته یا واضحی نداشته باشد. تحقیقات نشان دهندهی آن است که بیش از 60 درصد از خریدهای اینترنتی از طریق موبایل انجام میشود. با طراحی سایتی سازگار با موبایل، لپ تاپ و تبلت میتوانید رضایت مشتریانتان را کسب کنید و فروشتان را به میزان زیادی بالا ببرید. فرقی نمیکند یک صفحه محصول داشته باشید یا 5 صفحه . اگر دسترسی به سایتتان از طریق تمام وسایل ارتباطی، نمایش درست و تنظیم شده ای داشته باشد، فروش و رتبه بندی شما را بهبود خواهد بخشید.
95% از خریداران، نظرات کاربران و دیگر بازدیدکنندگان را مطالعه میکنند و نیمی از این افراد فقط درصورتی از سایت مورد نظر خرید میکنند که کاربران دیگر از محصولات راضی بوده باشند و امتیاز بالایی را به محصول و عملکرد سایت بدهند. بنابراین امکان درج نظرات باعث بهبود و ارتقا روند فروش سایت شما میشود و قرار دادن آنها در سایت به نفع کسب و کار شما خواهد بود. این مورد همچنین با انتقال نظرات و انتقادات بزرگترین عامل پیشرفت کسب و کار شما خواهد بود.
زمانی که سایت شما صفحهای را بصورت اختصاصی به محصولاتی با تخفیفات ویژه و یا محصولات پرطرفدار، با فروش بالا اختصاص میدهد، به خریداران انگیزهی بیشتری برای خرید میدهد و باعث بالا رفتن سطح فروش میشود.
برخی افراد ترجیح میدهند پس از ثبت کالای مورد نیازشان مبلغ را بصورت حضوری پس از تحویل کالا پرداخت کنند و برخی دیگر با پرداخت اینترنتی احساس راحتی میکنند. به همین دلیل وجود هر دو امکان در سایت فروشگاهی الزامی به نظر میرسد تا تمامی خریداران را با سلیقههای مختلف پوشش بدهد. این مورد به سلیقه مدیریت سایت به هر روشی قابل پیاده سازی است.
خریدهای پیچیده یا بزرگ، نیازمند اعتماد به فروشنده و داشتن اطلاعات کافی در مورد محصول است. بنابراین داشتن بخشی در سایت با عنوان سوالات متداول به شما کمک میکند تا اعتماد خریداران را دربارهی محصول جلب کنید و به سوالات احتمالی که راجع به محصول در ذهن مشتریان ایجاد میشود، پاسخ دهید تا درصد فروشتان به آسانی بالا برود.
سایت فروشگاهی شما بعنوان یک سایت معتبر باید قادر باشد از اطلاعات کاربران خود به درستی محافظت کند تا اعتماد آنها را از دست ندهد. از دست رفتن اعتماد کاربران مساوی با از دست رفتن اعتبار سایت شما است. از جمله ویژگیهای امنیتی الکترونیکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- گواهینامه SSL
- احراز هویت دوعاملی
- استفاده از فایروال
- پیوند خط مشی رازداری در فوتر سایت
نکات مهم پیش از طراحی یک فروشگاه اینترنتی
برای آنکه بتوانید یک سایت فروشگاهی پربازدید داشته باشید باید به نکات زیادی توجه کنید که ما در ادامه به مهم ترین این نکات بصورت موردی میپردازیم.
- هاست : انتخاب هوشمندانهی فضای میزبان یا هاست برای تاسیس یک سایت فروشگاهی
- دامنه : انتخاب نام مناسب و جذاب برای سایت خود
- ظاهر سایت : طراحی و ساخت نمای داخلی سایت
- توجه به نقش فروشگاه سازها در ساخت سایتهای فروشگاهی
- وجود شرایط رقابتی با سایر فروشگاهها
- شناخت بازار هدف و فرهنگ خرید کاربران
- تحلیل رقبا و عملکرد آنها در بازار
چرا هزینهی طراحی سایت فروشگاهی بیشتر از سایت شرکتی و خدماتی است؟
هدف سایتهای شرکتی و خدماتی ارائه نمونهای از محصولات و خدمات است. این سایتها قصد فروش محصولات خود را از طریق سایت ندارند و تنها به معرفی خدمات خود میپردازند. برای مثال امکان اتصال به درگاههای بانکی از امکانات سایتهای شرکتی و خدماتی نیست. در این نوع از سایتها مجموعهای از انواع اجناس و محصولات دیده میشود که مختصرا به ویژگیها و مزایای هرکدام پرداخته شده است. یکی از بخشهای مهم و اصلی سایتهای شرکتی بخش ” دربارهی ما ” است. که توضیح مختصری دربارهی سایت و دستاوردهای تیم موسس ارائه میشود تا مراجعین به سایت بیشتر با گروه، رزومه و هدف آنها آشنا شوند.
اطلاعات بیشتر : سفارش طراحی سایت فوری
در مقابل، سایتهای فروشگاهی جامعترین نوع سایت محسوب میشوند که علاوه بر امکاناتی که سایتهای شرکتی و خدماتی نظیر: گالری محصولات، دربارهی ما، تماس با ما و اخبار را دارند، امکان اتصال به درگاههایی برای پرداخت بانکی را نیز دارد و کاربران قادرند با انتخاب محصول مورد نظر خود، اقدام به خرید کنند. همچنین مشتریان میتوانند از خدماتی نظیر باشگاه مشتریان، خرید کالاهایی با تخفیف ویژه استفاده کنند. سایت های شرکتی یا خدماتی تنها بستری برای ارائه شماره تماس یا معرفی است تا در ادامه کاربر برای ارتباط با مجموعه از طریق ارتباطات تلفنی یا مراجعه حضوری همکاری انجام دهند. اما سایت های فروشگاهی 0 تا 100 معرفی، مقایسه تا رسیدن به هدف پرداخت را باید پوشش دهند. تا زمانی که سایت فروشگاهی فروشی نداشته باشد به هدف قائی خود نرسیده است. از این جهت باید از اطلاعات محصول، معرفی، تا مقایسه و پرداخت را با مدیریت ذهن کاربر به طور کامل انجام دهد. گاهی حتی انتخاب رنگ یا بهم ریختگی یک سایت فروشگاهی یا هر باگی باعث می شود مخاطب دیگر به سایت اعتماد نکند و خرید انجام ندهند اما سایت شرکتی حتی بروز نبودن اطلاعات آن باعث نمی شود مخاطب از تماس یا داشتن جلسه حضوری منصرف شود.
هزینهی طراحی یک وبسایت فروشگاهی به موار زیر بستگی دارد و بسته به اینکه مشتریان همه یا برخی از موارد زیر را سفارش دهند متفاوت است.
- هزینهی ثبت دامنه (دامنه .ir ایرانی حدود 6 تا 10 هزار تومان و دامنه .com بین المللی حدود 200 تا 300 هزار تومان)
- هزینهی اختصاص هاستینگ (بسته به حجم فضای درخواستی حدود 200 هزار تومان به بالا)
- هزینهی پیاده سازی وب سایت (طراحی سایت)
- هزینهی آموزش پنل مدیریت (جلسه آموزش کاربری سایت توسط تیم پلاتو رایگان است)
- هزینهی تکمیل مطالب اولیهی سایت (بعد از طراحی سایت نیاز به درج اطلاعات سایت است)
- هزینهی اپلیکیشن مخصوص سایت برای موبایل (در صورت نیاز)
- هزینهی پشتیبانی سایت (برای مشتریان که قرارداد سئو سایت دارند رایگان و برای مشتریانی که طراحی سایت سفارش داده اند 1 ماه رایگان و پس از آن هزینه سالانه دارد)
انتخاب اصولی رنگ برای سایتهای فروشگاهی
انتخاب یک رنگ مناسب برای سایت فروشگاهیتان باعث جذب مشتریان بیشتر و ماندگاری حضور کاربران در سایتتان میشود. بنابراین رنگ عنصر تعیین کننده و مهمی در طراحی سایت شماست.
انتخاب رنگی نامناسب و غیراستاندارد برای سایت باعث خستگی و سردرگمی مخاطب میشود و پس از مدت زمان کمی بازدید سایتتان را به مقدار چشمگیری کاهش میدهد.
در ادامه به عوامل تاثیرگذار در انتخاب رنگ مناسب سایت میپردازیم:
- مشخصات کاربران از جمله جنسیت و سن آنها
- روانشناسی رنگها در فرهنگهای مختلف
- استفاده از رنگهای روشن برای پس زمینه متنها در سایت
- استفاده رنگهای شاد و پر انرژی برای بخش محصولات و سبد خرید
- در طراحی و رنگبندی سایتهای فروشگاهی از رنگن کمانی شدن سایت خودداری کنید
- از سه رنگ غالب سفید، مشکی و آبی یا ترکیبی از این رنگها استفاده کنید.
برای طراحی سایت فروشگاهی چه مقدار زمان لازم است؟
یکی از سوالات متداول در بین کاربران سایتها این سوال است که زمان ایدهآل برای طراحی یک سایت فروشگاهی شکیل و بدون ایراد چقدر است؟
از آنجایی که طراحی این سایتها در مقایسه با دیگر انواع سایتها سختتر است و باید بیشترین دقت بکار گرفته شود تا سایتی منحصر به فرد طراحی شود به همان نسبت نیز صرف زمان بیشتری را نیاز دارد. از این رو طراحی سایتهای فروشگاه بصورت تقریبی بین 20 تا 45 روز کاری به زمان احتیاج دارد.
استودیو پلاتو با داشتن تیمی متخصص در زمینه گرافیک و طراحی سایت، تمام تصاویر و گرافیک سایت شما را بصورت اختصاصی و با در نظر گرفتن تمامی استانداردهای لازم، طراحی کرده تا سایتی زیبا و یکتا را به شما عزیزان عرضه کند. سایت ما با قرار دادن نمونه کارهای اجرایی شده این امکان را برای صاحبان کسب و کارها فراهم کرده است تا با بازدید از این طرحها در اتخاذ تصمیم درست موفق ظاهر شوند.
روند طراحی سایت فروشگاهی توسط استودیو پلاتو
استودیو پلاتو با داشتن یک تیم متخصص در زمینهی طراحی سایتهای فروشگاهی بعد از ارائه امکانات متنوع خود در زمینهی طراحی سایت و دادن مشاوره تخصصی و نیاز سنجی کسب و کارتان، شما را در برگزیدن مناسبترین گزینه راهنمایی میکند تا بتواند بعنوان اولین قدم طراحی اولیهی سایت را انجام دهد.
سپس با ارائه دموی سایت تغییرات مورد نظر مشتری را اعمال کرده و اصلاحات مربوطه را انجام میدهد. بار دیگر دموی نهایی شده را برای مشاهده به متقاضی نشان داده و در صورت تایید، سایت را به فضای میزبان یا هاست مشتری منتقل کرده و دسترسیهای لازم را بارگذاری میکند.
متخصصین جوان و با سلیقه پلاتو از اولین قدم برای انتخاب دامنه سایت تا سئو سایت و معرفی شما به مشتریان از طریق سئو سایت یا پیج اینستاگرام و افزایش فروش تان همراه شما خواهند بود.