سئو تکنیکال چیست و چرا باید آن را انجام دهیم؟

سئوی تکنیکال چیست؟

به بهنیه سازی وب سایت از لحاظ فنی سئو تکنیکال (technical) گفته می شود. سئو technical شامل سئو خارجی یا سئو داخلی نمی شود و اکثر اموری که در این روش انجام داده می شود شامل امور فنی وب سایت، ربات ها و کدهای برنامه نویسی می شوند. در واقع هدف اصلی از انجام این کار، آماده کردن وب سایت برای ربات های موتور جستجو می باشد تا مطالب وب سایت بهتر قابل درک و بررسی باشند و درست کردن ساختار وب سایت می باشد تا کاربر در زمان وارد شدن به وب سایت و کار کردن با آن لذت ببرد.

همچنین بخوانید سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

چرا باید سئوی تکنیکال را انجام داد؟

برای توضیح بهتر اهمیت سئو تکنیکال اجازه دهید تا یک مثال برای شما عزیزان بازگو کنیم. شما یک وب سایت دارید و بعد از طراحی کامل آن تولید محتوا با کیفیت را آغاز کرده اید. شما به صورت مداوم در مدت ۵ ماه مطالب با کیفیتی در وب سایت درج می کنید اما متوجه این موضوع می شوید که وب سایت شما رتبه ای در گوگل دریافت نکرده است. به نظر شما مشکل از کجاست؟

دلیل دریافت نکردن رتبه وب سایت به این دلیل بوده است که وب سایت مورد نظر از دید ربات های موتور جستجو مخفی بوده است. وقتی مطلبی در وب سایت درج می شود با درخواست کراول یا خزش (CRAWL) ربات های گوگل با خزیدن مطالب مورد نظر آن مطلب را وارد دیتا بیس یا پایگاه داده گوگل می کنند تا پس از جستجو آن مطلب، مطلب مورد نظر در صفحه نتایج گوگل قابل مشاهده باشد. در این صورت است که وب سایت پس از خزش و بررسی ربات های جستجو رتبه دریافت می کند. از دیگر ضرورت های انجام سئو تکنیکال باید به ساختار بندی صحیح وب سایت اشاره کرد. وب سایت باید ساختار مناسبی داشته باشد تا بتواند رضایت کاربر را به دست آورد و کاربر زمان مناسبی را درون وب سایت باشد.

اصول سئو تکنیکال

اصول سئو تکنیکال کدام اند؟

۱. Robots.txt

با استفاده از این فایل می توان این اجازه را به خزنده های موتور جستجو گفت که کدام قسمت از وب سایت را ایندکس کنند و کدام قسمت را ایندکس نکنند. این امر یکی از مهم ترین موارد موجود در سئو تکنیکال می باشد.

۲. سرعت وب سایت

سرعت وب سایت، مهم ترین مورد در انجام سئو تکنیکال می باشد و مهم ترین فاکتوری است که گوگل برای رتبه بندی در ننظر گرفته است. طبق آماری که از شرکت گوگل به دست آمده است کاربران زمانی که وارد وب سایتی می شوند در صورت لود نشدن آن در ۲ الی ۳ ثانیه وب سایت را ترک می کنند و وارد وب سایت دیگری می شوند. در رتبه بندی وب سایت، گوگل مهم ترین چیز را رضایت کاربران قرار داده است و طبق این آمارها وب سایتی موفق خواهد بود که نزد کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

۳. جلوگیری از محتوا تکراری

تولید محتوا تکراری (Duplicate content) یکی از موارد موجود در سئو کلاه سیاه می باشد که طبق الگوریتم های گوگل، خلاف قوانین این شرکت می باشد. در صورت انجام این کار گوگل وب سایت شما را جریمه خواهد کرد و در صورت تکرار آن ممکن است که وب سایت شما پنالتی شود. یکی از موارد دیگری که در سئو تکنیکال وجود دارد جلوگیری از درج محتوا تکراری در وب سایت می باشد. تمامی مطالبی که در وب سایت شما تولید و درج می شود باید خاص و منحصر به فرد باشد تا توجه کاربران را جلب کرده و نیازهای آنان را برطرف کند.

همچنین بخوانید هزینه سئو وردپرس چقدر است؟

۴. امنیت وب سایت

امنیت وب سایت یکی دیگر از موارد موجود در سئو تکنیکال می باشد. وب سایت مورد نظر باید از امنیت خوبی برخوردار باشد تا از دست هکرها در امان باشد. شما برای این که بتوانید امنیت وب سایت خود را تامین کنید، می توانید از یک تیم پشتیبانی و امنیت وب سایت کمک بگیرید.

۵. سایت مپ یا نقشه سایت

ایجاد سایت مپ یا نقشه سایت کمک بسیاری به ربات های گوگل در پیدا کردن صفحات شما می کند. با راحت پیدا کردن ربات های خزنده، وب سایت و صفحات شما در مدت زمان کمتری ایندکس می شود و این احتمال وجود دارد که در زمان کمتری شما رتبه دریافت کنید.

۶. گواهی ssl

گواهی ssl یک گواهی امنیتی می باشد که در http مورد استفاده قرار می گیرد و اصل کار همان حرف s آخر http می باشد. گوگل در چند سال اخیر حساسیت بسیاری بر گواهی امنیتی نشان داده است. این گواهی در اصل از اطلاعات وب سایت در زمان ورود کاربران محافظت می کند. شما برای اجرای گواهی امنیتی می توانید از شرکت هاستینگ خود کمک بگیرید.

۷. ریسپانسیو بودن وب سایت

ریسپانسیو بودن (Rresponsive) به معنی واکنشگرا بودن وب سایت می باشد. وب سایت شما باید در تمامی سیستم عامل ها نظیر دسکتاپ، موبایل و تبلت عملکرد مناسبی داشته باشد. ریسپانسیو بودن وب سایت به این دلیل در سئو تکنیکال اهمیت دارد که طبق آمارهایی که گوگل اعلام کرده است بیش از ۶۰% کاربران در اینترنت با گوشی همراه در حال جستجو هستند. به همین خاطر گوگل حساسیت بسیار بالایی در ریسپانسیو بودن وب سایت نشان داده است. ریسپانسیو بودن شامل مواردی از جمله اجرا درست و مناسب وب سایت، نداشتن شیفتینگ یا تاخیر در لود وب سایت، اسکرول کردن و زوم کردن و … وب می باشد.

۸. اجرای صحیح (Breadcrumb)

بردکرامب یا خرده نان در سئو تکنیکال به همان مسیری گفته می شود که در بالا یا پایین وب سایت قابل مشاهده است و این مورد را نمایش می دهد که دقیقا در کدام نقطه و صفحه از وب سایت قرار دارید. استفاده از بردکرامب در وب سایت کمک می کند که کاربر در وب سایت دسترسی راحت تری به صفحات دیگر داشته باشد و بتواند راحت تر از وب سایت استفاده کند.

مهم ترین اصول سئو تکنیکال

۹. بهینه سازی کدهای HTML

HTML محتوا و قالب صفحه وب سایت را تعیین می کند و هنگام ترکیب با کدهای ccs دستور نمایش محتوای مورد نظر را به مرورگر می دهد‌.  کدهای HTML به ربات های گوگل، محتوای سایت را می فهماند و به وسیله این پست آن ها مفهوم صفحه سایت را بهتر درک و ایندکس می کنند. خزنده های گوگل به تنهایی متن ها را متوجه نمی شوند‌.

۱۰. اصلاح URL

URL های سایت باید ساختارهای مناسبی داشته باشند:

  1. کلمات کلیدی مربوط به صفحه را در آن بکار ببرید تا ربات های گوگل محتواها را بهتر درک کنند.
  2. حروف اضافه نداشته و کوتاه باشند‌.
  3. برای جداسازی کلمات از (-) استفاده کنید.
  4. در URL حروف و اعداد کوچک استفاده کنید.
  5. بهتر است URL را انگلیسی بنویسید تا ربات ها بهتر آن ها را درک کنند.

۱۱. استفاده از hreflang برای سایت های بین المللی

تگ های  hreflang زبان و کشور صفحه را به ربات ها می فهماند. در بهینه سازی  سایت های بین المللی باید زبان سایت برای موتور گوگل مشخص باشد. موتور جستجو باید بداند که قصد ارائه محتوا به چه زبانی را دارید.

۱۲. بهینه کردن ساختار سایت

محتواهای سایت را به دسته بندی های اصلی و فرعی تقسیم کنید و بخش آرشیو برای سایت داشته باشید تا ساختار کلی منظمی بگیرد. کاربر پس از ورود به سایت به هدف و مطلبی که نیاز دارد به راحتی دسترسی داشته باشد. این کار باعث می شود تا کاربران سایت به علت راحتی کار با سایت، بازدید بیشتری از سایت داشته باشند. همچنین فایده ی دیگر بهینه سازی سایت پیدا کردن این صفحات به دست خزنده های گوگل است زیرا آن ها به راحتی نمی توانند صفحات را بیابند.

بیشنر بدانید بهینه سازی وب سایت های شرکتی

۱۳. استفاده بهینه از Structured data

Structured data همان کدهایی هستند که در قالب سایت قرار می گیرند و باعث می شوند موتور جستجو درک بهتری از سایت داشته باشد. داده های ساختار یافته اطلاعات زیادی را از صفحه به گوگل می دهند و باعث می شوند تا آنها به طور کاربردی به مخاطب نمایش داده شود. داده های ساختاریافته را هم برنامه نویس در سایت قرار می دهد و هم برخی از آنها از طریق افزونه های سئو به سایت افزوده می شوند.

۱۴. ساماندهی خطاهای ۴۰۴ و سایر خطاها

خطای ۴۰۴ زمانی که به کاربر نمایش داده می شود که صفجه حذف شده باشد یا آدرس آن تغییر کند. این ارور باعث خارج شدن کاربران می شود که اثر منفی روی سئو سایت می گذارد‌. سایت را طوری طراحی کنید که هنگام بروز این ارور مخاطب به صفحه ی دیگری وارد شود.

۱۵. استفاده از فرمت AMP

AMP فرمتی است که گوگل آن را برای بهتر نمایش دادن سایت در گوشی های هوشمند ارائه داده است. این فرمت باعث افزایش سرعت سایت در موبایل می شود و گوگل به سایت های دارای آن رتبه ی خوبی می دهد.

۱۶. مدیریت جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به سایت کمک می کند تا خزنده های گوگل صفحات را بخوانند و ایندکس کنند. با کمک آن می توانید بفهمید که آیا صفحه های سایت برای ربات های  گوگل خوانا می باشند یا خیر. به علاوه سرعت ایندکس کردن صفحات سایت را نیز بالا می برد.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تا به صورت مختصر و مفید اهمیت سئو تکنیکال و انجام دادن آن توضیح داده شود. انجام seo technical کمک بسیار زیادی در موفقیت وب سایت ما می کند. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای ثبت سفارش طراحی وب سایت، بهینه سازی وب، انجام سئو تکنیکال، کسب اطلاات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره از طریق راه های ارتباطی زیر با شرکت ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط
ویدئو مارکتینگ یعنی چه
عکاسی و فیلمبرداری تبلیغاتی
Hossein Karimzadeh

ویدئو مارکتینگ و مزایا و معایب آن

ویدئو مارکتینگ به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند محصول و یا خدمات خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. این روزها با دیجیتالی

شاخص نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم
نمونه کارهای طراحی سایت
aria haghighi

نمونه کار طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم

هوشمند سیستم عرضه محصولات IT از برندهای معتبر در فروشگاه هوشمند سیستم انجام می گردد طراحی سایت فروشگاهی هوشمند سیستم توسط تیم متخصص استودیو پلاتو

Telegram
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x