لوگو پلاتو

بررسی آمار و گزارش فعالیت ها در پیج اینستاگرام

برای اینکه بتوانیم آمار، تجزیه و تحلیل اینستاگرام و نحوه ی مشاهده داده های هر حساب را بررسی کنیم باید به یک سری نکات و توضیحات توجه کنیم. بدون تجزیه و تحلیل نمی توان به یک کار درست و پر درآمد دسترسی پیدا کرد. ما به شما نحوه ی نظارت بر آمار اینستاگرام، شاخص هایی که می توان پیدا کرد، نحوه ی نظارت بر رشد حساب، نحوه ی مقایسه چندین حساب و دریافت اطلاعات دقیق از صفحات رقبا و به طور کلی بررسی آمار و گزارش فعالیت ها در اینستاگرام را توضیح می دهیم.

آمار و تجزیه و تحلیل اینستاگرام

چگونه آمار اینستاگرام می تواند مفید باشد ؟ و اصلا برای چه ما نیاز به آمار اینستاگرام داریم ؟

از یک حساب اینستاگرام می توان به ارقام مواردی مانند تعداد دنبال کنندگان (followers)، تعداد لایک ها، تعداد نظرات (comments)، تعداد بازدیدهای ویدیوها، میزان دسترسی پروفایل ها، تعداد بازدید نمایه ها و تعداد بازدید استوری دست یافت.

با استفاده از این ارقام می توان شاخص های دیگری را نیز محاسبه کرد، مانند: نرخ رشد حساب، تعداد متوسط لایک ها و نظرات و میزان تعامل (ER).

این شاخص ها امکان مقایسه بین حساب های مختلف را فراهم می کنند. این هنگامی مفید است که تبلیغات خود را از یک وبلاگ نویس خریداری می کنید و یا می خواهید نوع محتوایی را که کاربران بیشتر دوست دارند ارزیابی کنید. چنین پست هایی دارای ER بالاتر هستند، یعنی لایک و نظرات بیشتر دارند. این مقدار برای توسعه استراتژی محتوا مفید خواهد بود و شما می توانید مطالب جذاب تری برای مخاطبان ایجاد کنید.

نظارت بر آمار امکان ارزیابی مناسب بودن کار شما را فراهم می کند. به عنوان مثال، شما فروشنده ی کیف هستید و محصولات خود را به صورت عکس هایی از کیف ها که در یک اتاق با نورهای مختلف پردازش شده است، در صفحه اینستاگرام خود قرار داده اید. اما شک دارید که دیدن تصاویر کیف ها روی زمینه سفید برای مردم جالب است یا خیر. شما تصمیم می گیرید عکس های دیگری با کیف که بر دوش دختران در خیابان است  یا در کنار دختری که در کافه نشسته است در صفحه تان قرار دهید، این عکس ها نشان می دهد که محصولات شما در زندگی واقعی چگونه به نظر می رسد. شما فکر می کنید ایده خوبی است اما عکاس با این نظر مخالف است.

برای اینکه متوجه شوید کدام مدل سبک مناسب تر است و بینندگان بیشتری را به خود جذب می کند نیاز به تجزیه و تحلیل آماری دارید. باید یک هفته عکس های کیف که در اتاق انداخته اید را منتشر کنید، هفته ی بعد عکس هایی که با دختران انداخته اید را در صفحه تان بگذارید، حالا این دو هفته را با یکدیگر مقایسه و ارزیابی کنید تا ایده مناسب را بیابید.

بررسی نتایج خود در اینستاگرام برای بهینه سازی و عملکردتان بسیار مهم است. تا همین اواخر اینستاگرام به غیر از تعداد لایک ها، کامنت ها و پروفایل شما، هیچ آماری در مورد پست ها و حساب ارائه نمی داد. اما امروزه می توان با تغییر حساب کاربری معمولی به حساب کاربری کسب و کار به بینش بیشتری از اینستاگرام دست یافت. حساب کاربری کسب و کار اینستاگرام بسیار شبیه بیزینس فیس بوک است. اما با این وجود نیز محدودیت هایی دارد مثلا شما فقط می توانید داده های هفت روز گذشته را دریافت کنید که این برای انجام یک تجزیه و تحلیل دقیق در یک بازه زمانی کوتاه، غیر ممکن است. یا همچنین وقتی زمان استوری شما تمام می شود، داده های آن نیز از بین می رود و دیگر در دسترس نیست. اما برای حل این مشکل نیز یکسری ابزارهای خارجی است که میتوان به کمک آنها اینستاگرام خود را تجزیه و تحلیل کنید.

اگر می خواهید یک مدیر پیج اینستاگرام حرفه ای داشته باشید تا کسب و کار و حساب اینستاگرامتان را رونق دهید با تیم مجرب استودیو پلاتو تماس بگیرید.

انواع آماری که در اینستاگرام ارائه می شود :

ممکن است برای مخاطبان این سوال پیش بیاید که اصلا می توان از چه قسمت هایی گزارش تهیه کرد یا گزارش های اینستاگرام باید شامل چه بخش هایی باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که از اینستاگرام می توان 5 دسته و یا بخش را گزارش تهیه کرد که در ادامه نام برده شده اند.

  • آمار استوری های اینستاگرام
  • آمار مشخصات عمومی آن کاربر (مخاطبین)
  • آمار پست ها در اینستاگرام (عکس و ویدیوها)
  • آمار پروفایل شخصی خود
  • آمار لایو

چگونه می توان آمار اینستاگرام را پیدا کرد ؟

آمار موجود در اینستاگرام بسته به آنچه می خواهید تجزیه و تجلیل کنید، از طرق مختلف قابل دستیابی است.

  • آمار کلی فعالیت حساب شما:

روی سه خط در صفحه ی اول اینستاگرام خود در بالا سمت راست کلیک کنید. در منوی بازشو روی گزینه Insights ضربه بزنید. سپس بر روی بخش آمار (Statistics) کلیک کنید و تمام تجزیه و تحلیل حساب خود را مشاهده کنید.

آمار و گزارش فعالیت های اینستاگرام

گزینه های مهم که در بخش activity Insight وجود دارد عبارتند از :

آمار کلی اینستاگرام

 

 

Impression : این گزینه تعداد بازدید پست های شما را در یک بازه ی زمانی نشان می دهد.

Interaction : این گزینه تعداد اقدامات انجام شده در حساب کاربریتان را نشان می دهد.

Reach : تعداد حساب های کاربری مختلف که هر یک از پست های شما را دیده اند در این گزینه نمایش داده می شود.

Profile visit : تعداد کل بازدید کنندگان از پروفایل حساب کاربریتان در طول یک هفته را نشان می دهد.

Website Click : تعداد دفعاتی که بازدید کنندگان بر روی لینک های زیر پست هایتان کلیک کرده اند را نشان می دهد.

Call/Email Click : تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان بر روی شماره تلفن و یا ایمیل موجود در زیر پستتان کلیک کرده اند را نشان می دهد.

Mentions : تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان، پروفایل شما را در اینستاگرام یادآوری (منشن) کرده اند را نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

  • آمار منتشر شده ها در اینستاگرام:

روش اول : از پروفایل خود (صفحه اول) آن پستی را که می خواهید داده ها و آمارش را مشاهده کنید، انتخاب کرده و بر روی دکمه “مشاهده آمار (view statistics)” ضربه بزنید. در این حالت عملکرد یک پست را دریافت خواهید کرد.

روش دوم : در سه خطی که در بالا سمت راست وجود دارد، گزینه آمار (statistics) را انتخاب کرده و به قسمت محتویات (contents) بروید. در اینجا بر روی ” دیدن همه (see all)” کلیک کنید. اکنون می بینید که همه مطالب شما بر اساس تعاملات مرتب شده اند. موردی که می خواهید تجزیه و تحلیل کنید، انتخاب کرده و روی مشاهده آمار کلیک کنید.

اطلاعات بیشتر —————> چگونگی برجسته شدن در اکسپلور اینستاگرام

  • آمار استوری های اینستاگرام:

بسته به این که می خواهید استوری های فعال و یا گذشته ی خود را بررسی کنید دو راه وجود دارد.

آمار استوری اینستاگرام

آمار استوری های فعال: از پروفایل خود یا بر روی صفحه روی عکس ضربه بزنید و استوری های فعال خود را مشاهده کنید. اکنون به بالا بروید و تعداد بازدیدکنندگان تاکنون را مشاهده کنید. با پیمایش در سمت راست، آمار را مشاهده خواهید کرد.

آمار مربوط به استوری های قبلی اینستاگرام (حداکثر 14 روز قبل): دوباره روی سه خط پروفایل خود کلیک کنید. به بخش آمار بروید مشاهده همه را در بخش استوری انتخاب کنید. اکنون می توانید تمام استوری های منتشر شده را بر اساس تاریخ انتشار به ترتیب مشاهده کنید. بر روی استوری که می خواهید از آن اطلاعات بدست آورید کلیک کرده و به بالا پیمایش کنید.

 آمار تمام استوری ها (بدون محدودیت زمانی): روی سه خط کلیک کنید، روی گزینه بایگانی (archive) ضربه بزنید، بعد از وارد شدن می توانید تمام استوری هایی که تاکنون منتشر کرده اید را مشاهده کنید. آمار به صورت کشویی نمایش داده می شود.

آمار تمام استوری های اینستاگرام

نکته1: مهم است که بدانید آماری که اینستاگرام به شما ارائه می دهد تنها در صورت داشتن دو نوع حساب قابل مشاهده است :

1- حساب شرکتی و 2- حساب سازندگان محتوا.

نکته 2: کسان دیگری که حساب کاربری شما را ندارند نمی توانند تجزیه و تحلیل اینستاگرام شما را دریافت کنند.

  • آمار مخاطبان اینستاگرام شما:

آمار مخاطبان اینستاگرام

Top locations : در این بخش می توانید شهر و کشور دنبال کننده هایتان را مشاهده کنید. در واقع 5 شهر و 5 کشوری که بیشترین فالوور پیجتان در آنجا قرار دارد را نشان می دهد.

Age Range : در این بخش می توانید سن فالوورهایتان را بررسی کنید. اینستاگرام بازه های سنی را به صورت 13-17، 18-24، 25-34، 35-44، 45-54، 55-64 و +65 نشان می دهد.

Gender : در این بخش جنسیت فالوورها را مشخص می کند.

Follower Hours : در این بخش میانگین زمانی که فالوورهایتان در پیج شما گذرانده اند را نشان می دهد.

Follower Days : این بخش نیز روزهایی که دنبال کننده ها، بیشترین فعالیت را دارند نشان می دهد.

  • آمار لایو :

در قسمت لایوهای قرار داده شده دو گزینه وجود دارد.

Live View at any give time : این گزینه مشخصات کاربرانی که لایو شما را تماشا کرده اند و تعدادشان را نشان می دهد.

Viewers : تعداد کاربرانی که حتی یک قسمت از لایو شما را نگاه کردند نیز نشان می دهد.

یک نکته در قسمت آمار لایو باید ذکر کرد و آن این است که اینستاگرام در حال حاضر تحلیل دقیقی مانند سایر قسمت ها در اختیارتان قرار نمی دهد و باید اعداد و ارقامی که در زمان پخش لایو مشخص می شود را یادداشت کرده و خودتان به صورت دستی تحلیل کنید.

ابزارهای حرفه ای تجزیه و تحلیل اینستاگرام

همان طور که قبلا گفته شد برای تجزیه و تحلیل دقیق تر و بیشتر از موارد ذکر شده اینستاگرام خود باید از یکسری ابزار استفاده شود در ادامه به توضیح تعدادی از ابزارهای موجود در بازار می پردازیم و به شما نشان خواهیم داد که هنگام استفاده از آنها چه معیارهایی را اندازه گیری کنید تا به نتایج متناسب با اهداف برند خود برسید.

  • ابزار تجزیه و تحلیل Hootsuit برای گزارش فعالیت های اینستاگرام

 

اگرچه ممکن است برنامه hootsuite را به عنوان یک ابزار برنامه ریزی بشناسید اما همچنین یک ابزار تحلیلی قوی است که می تواند فراتر از خود اینستاگرام، حساب کاربریتان را تجزیه و تحلیل کند.

به عنوان مثال داشبورد برنامه Hootsuite Analytics می تواند موارد زیر را انجام دهد در صورتی که اینستاگرام قادر به انجام آنها نیست :

  • به شما داده های گذشته را نشان می دهد.
  • مقایسه معیارها در بازه های زمانی خاص برای دستیابی به دیدگاه تاریخی
  • گزارش های قابل تنظیم را در هر زمان که دوست دارید اجرا کنید.
  • با استفاده از معیارهای مورد نظر خود می توانید به بررسی عملکرد پست های خاص بپردازید.
  • زمان پاسخگویی حساب خود را در مکالمات خدمات مشتری نظارت کنید.
  • نظرات اینستاگرام را بر اساس احساسات (مثبت و منفی) رتبه بندی کنید.

همچنین Hootsuite Analytics دارای ابزار گوش دادن اجتماعی (social listening) و تجزیه و تحلیل رقابتی است. می توانید از این موارد برای متنی سازی داده های اجتماعی برند خود در فضای گسترده تر استفاده کنید.

در کل این برنامه از هر پلتفرم مهم رسانه های اجتماعی پشتیبانی می کند. می توانید تمام تجزیه و تحلیل های خود را در یک مکان جمع آوری کنید و به راحتی تجزیه و تحلیل کنید و نقطه ی پیشرفت خود را پیدا کنید.

  • ابزار Iconosquare

ابزار Iconosquare برای آمار و گزارش فعالیت های اینستاگرام

با ابزار Iconosquare می توانید حساب کاربری اینستاگرام را به صورت رایگان برای پیشرفت یک کار تجاری تجزیه و تحلیل کنید. این ابزار به شما نشان می دهد که در کجا عالی هستید و نکاتی در مورد چگونگی پیشرفتتان ارائه می دهد. 30 روز اخیر ارسالی ها و پروفایل شما را به طور کلی ارزیابی می کند.

ابزار Iconosquare همچنین نسخه آزمایشی داشبورد حرفه ای خود را به شما ارائه می دهد. تمام معیارهای استاندارد از جمله نرخ تعامل (ER)، آمار دنبال کننده ها (Follower)، داده های استوری و غیره را ارائه می دهد.

این ابزار همچنین مدیریت و برنامه ریزی شبکه های اجتماعی را ارائه می دهد.

این ابزار یک نقطه منفی دارد و آن این است که فقط از حساب های فیس بوک و اینستاگرام شما پشتیبانی می کند، بنابراین اگر به دنبال ابزاری هستید که بتواند از عهده همه سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برآید، این ابزار مناسب نیست.

  • ابزار Keyhole

ابزار Keyhole برای گزارش فعالیت های اینستاگرام

این ابزار به عنوان ردیاب مکالمه ” conversation tracker” شناخته شده است، به این معنی که ابزار Keyhole در ردیابی هشتگ ها و کلمات کلیدی تخصص دارد. برای ردیابی تبلیغات، هشتگ های مارکدار و مسابقات اینستاگرام در زمان واقعی مفید است. با این حال، دسترسی به هر داده ای که بیش از یک هفته بگذرد نیاز به ارتقاء به یک حساب شرکتی (Enterprise) دارد.

  • ابزار HypeAuditor

 

ابزار HypeAuditor برای تجزیه و تحلیل اینستاگرام

این ابزار برای کشف تقلب در اینستاگرام ساخته شده است بنابراین می تواند مفید باشد. لایه ی رایگان ابزار HypeAuditor گزارشی ارائه می دهد که چه تعداد از دنبال کنندگان شما جعلی یا واقعی هستند. اگر می خواهید خودتان را به شرکای تجاری بالقوه خود برسانید، این ابزار قابل توجه است.

برای ارتقاء این ابزار به سطح حرفه ای باید 299 دلار در ماه پرداخت کرد. سطح حرفه ای آن برای آماتورها مناسب نیست و فقط برای کسانی که نیاز به اطلاعات جمعیتی شرکای خود و میل تجاری دارند و به فعالیت های دنبال کنندگان اینستاگرام متکی هستند، مناسب است.

  • ابزار Metricool

ابزار Metricool برای تجزیه و تحلیل اینستاگرام

این ابزار با هدف بهبود استراتژی و دستیابی به نتایج بهتر به شما امکان می دهد از آمار اینستاگرام برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نتایج خود مطلع شوید.

شما می توانید در پنل Metricool، یک دوره زمانی و حتی در زمان حال آنچه را که در اینستاگرام شما اتفاق می افتد تجزیه و تحلیل و نظارت کنید. این یک مزیت بزرگ نسبت به سایر ابزارهای اندازه گیری و تحلیل است یعنی سهولت داشتن همه موارد داده ها در یک نگاه.

در این ابزار می توانید رشد مربوط به حساب اینستاگرام خود و تکامل داده ها از جمله تعداد فالوورها، دنبال کنندگان پیج خود در روز، دنبال کنندگان اصلی، میانگین ارسال ها در روز و هفته را بدست آورید. شما می توانید توسط ابزار Metricool در مورد آنچه که واقعا در حساب شما اتفاق می افتد بررسی کنید و عملکرد خود را در اینستاگرام بهبود بخشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.