لوگو پلاتو

آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر سئو وب سایت

الگوریتم های گوگل ، از مواردی هستند که امروزه توجه بسیار زیادی به آن ها می شود به دلیل این که تاثیر فراوانی بر سئو وب سایت می گذارد. پس از طراحی وب سایت ، مهم ترین اقدامی که برای وب سایت باید انجام داده شود ، سئو می باشد و برای انجام سئو باید با الگوریتم های گوگل آشنایی داشت و آن ها را رعایت کرد. ما در این مقاله وب سایت قصد داریم تا بیشتر در مورد سئو و الگوریتم های گوگل که بر روی آن تاثیر می گذارند را بررسی کنیم پس ، تا آخر با ما همراه باشید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت ببرید.

الگوریتم های گوگل از ابتدا تا کنون

سئو چیست؟

سئو یا به انگلیسی seo به صورت کامل (search engine omtimizatoin) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجوگر می باشد. برای این که اهمیت سئو را به شما توضیح دهیم بگزارید تا یک مثال در رابطه با این موضوع بزنیم. فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت تعمیر تلوزیون هستید ، برای این که کاربران بتوانند وب سایت شما را در صفحه نتایج جستجو ببینند باید کلمه تعمیر تلوزیون را سرچ کنند. شما در این مرحله باید با بهینه سازی بر روی کلمات کلیدی و رضایت کاربری ، وب سایت خود را برای حضور در نتایج اولیه گوگل آماده کنید.

اهمیت الگوریتم های گوگل

با عقب آمدن به گذشته متوجه این موضوع می شویم که موتورهای جستجو گوگل ، ضعف ها و مشکلات بسیار زیادی داشتند و اصلی ترین و بزرگترین مشکل آن ، این بود که در زمان جستجو ، نتایج نامرتبطی را به همراه تبلیغاتی فراوان به کاربران نمایش می داد. هم اکنون با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و هوش مصنوعی این مشکل به صورت کامل رفع شده است و موتور های جستجو از هوش و دقت بسیار بالایی برخور دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا تعدادی از الگوریتم های گوگل را که به موتور های جستجوگر کمک می کنند را بررسی کنیم

الگوریتم برت

الگوریتم برت

الگوریتم برت یا به انگلیسی (bert) ، یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است که وظیفه اصلی آن کمک به ربات های گوگل می باشد. این الگوریتم در واقع به ربات ها در فهم بهتر ساختار معانی کلمات در عبارت های جستجو شده توسط کاربران کمک می کند.
برای مثال زمانی که جمله how to catch a cow fishing توسط کاربران سرچ می شد ، نتایج جستجو به دلیل این که کلمه cow به معنی گاو بود ، مرتبط با آن نمایش داده میشد.
بعد ها با توجه به این نکته که کلمه cow دو معنی دارد و معنی دیگر آن ماهی خاردار است و الگوریتم ها با مشاهده کلمه fishing ، نتایج مرتبط با صید ماهی خاردار را نشان دادند ، نه نتیجه ای در رابطه با گاو. این یکی از بزرگترین دستاوردهای گوگل بود که با آن توانست در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین بخوانید : سفارش سئو و بهینه سازی وب سایت

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا یا (freshness) یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که تاثیر بسیار مفیدی بر سئو وب سایت ها دارد. برای این که این الگوریتم را توضیح دهیم ، می خواهیم یک مثال خوب بزنیم. شما قصد دارید تا یک خودرو را خریداری کنید.
قبل از این که اقدام به خرید کنید شما باید از قیمت آن مطلع شوید پس شما در مرورگر کلمه قیمت خودرو را سرچ خواهید کرد. پس از سرچ ، شما با صفحه زیر رو به رو خواهید شد :
وب سایتی که آخرین قیمت خودرو را نشان می دهد
وب سایتی که قیمت خودرو را در چند هفته پیش نمایش می دهد
وب سایتی که آمار قیمت خودرو را در ماه های گذشته دارد
شما با مشاهده این چند مورد ، بر روی کدام مورد کلیک خواهید کرد؟ بله صد درصد شما بر روی آخرین قیمت خودرو کلیک خواهید کرد چون که محتوا بروزتری نسبت به سایر موارد است. تاکید گوگل بر روی این موضوع به دلیل این است که کاربران در فضای اینترنت ، همیشه به دنبال جدیدترین و بروزترین اخبار و محتوا ها هستند. این موضوع تازگی محتوا است که تاثیر بسیار خوبی در بهینه سازی وب سایت دارد.

رقص گوگل یا گوگل دنس

الگوریتم رقص

الگوریتم رقص یا (dance) یکی دیگر از الگوریتم های گوگل می باشد. زمانی که گوگل در رتبه بندی وب سایت برای تعیین دقیق جایگاه دچار تردید می شود ، آن را در رتبه های بالا نمایش می دهد. گوگل در این زمان که وب سایت در رتبه های بالا قرار دارد ، رفتار کاربران را در زمانی که وارد وب سایت شده اند را بررسی می کند و در این زمان معیارهایی مانند : طراحی وب سایت ، سرعت ، ریسپانسیو بودن و … را ملاک برتر بودن می داند.

همچنین بخوانید : تحلیل مشکلات سئو وب سایت

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

گوگل در چند سال اخیر با مشکل افزایش محتواهای بی کیفیت و تکراری و تقلبی مواجه شد و در نتیجه آن ، نتایج جستجو با افت کیفیت شدیدی همراه بود. در پی حل این مشکل گوگل ، الگوریتم پاندا را عرضه کرد. وظیفه این الگوریتم شناسانیی میزان رضایت کاربران از متن و بررسی کیفیت محتوا است. سایر الگوریتم های گوگل شامل موارد زیر می باشد:
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم کبوتر
الگوریتم پنگوئن
سند باکس گوگل
اولویت با نسخه موبایل
الگوریتم رنک برین
در این مقاله سعی شد تا در مورد الگوریتم های گوگل به صورت مختصر توضیح داده شود. تمرکز گوگل بر این بوده که وب سایت ها را برای تعیین جایگاه با این معیار ها ، تعیین کند. شما برای بهینه سازی وب سایت باید به این الگوریتم ها و قوانین درون آن ها توجه کنید تا بتوانید رتبه مناسبی در صفحه نتایج جستجو داشته باشید.

کلام آخر

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای سفارش طراحی وب سایت ، بهینه سازی ، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق راه های ارتباطی زیر با شرکت پلاتو در ارتباط باشید.